• Anonym

Sex timmars/ Lob? VAd händer nu?

Är det någon som vet? Min sambo går i princip ALDRIG ut men igår så var han ut med en killkompis. Jag var hemma med vårat gemensamma barn. När barnet vaknade kvart över sex i morse insåg jag att sambon inte var hemma. Hade ett missat samtal från klockan 6 på morgonen. Ringer upp honom. Då har han varit på festen han skulle till, gått ut för att ta luft och somnat!! Polisen kom och tog honom på sex timmars!

Ja det är sånt som händer.. Men vilka konsekvenser kan det här får nu? Vad bör jag förbereda mig på? Eller händer ingenting första gången?

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Sex timmars/ Lob? VAd händer nu?
  • Anonym

Han kommer, om det funkar som det gör här, bli kallad på ett besök hos kommunens mottagninsenhet för missbrukare. De kommer att fråga hur det kom sig att han blev så full och om han har några problem som han vill söka hjälp för. Om han inte vill ha någon kontakt så händer inget mer.

• Jesspa80

Han kommer  vara bakis som ett svin :) I övrigt inget mer antar jag.

• Ninja05

Jo, eftersom det är barn inblandat kommer han bli kallad till ett möte med soc, där dem ser över hans alkoholvanor, hemsituationen och lite runt omkring. Inte alla som går på det, men jag skulle råda honom att göra det så han får en chans att förklara sig där.

• Anonym

Vi får se vad som händer. Pratade med en släkting som är gift med en polis. De trodde inte att någonting skulle hända.
    De är ju bara typiskt. Sist sambon var ut var i somras och före det var mera än ett år sen! Suck.

• Anonym

LoB är en omhändertagande lag. Det är inte förbjudet att bli för full, utan polisen tar hand om människor som anses vara en fara för sig själva. Att sitta och sova ut och vara kraftigt berusad är en fara för den egna personen och då ska personen omhändertas. Polisen får inte låta bli.

I vissa kommuner så blir alla som är Lobade en kallelse för samtal. Detta för att utreda att det inte finns alkoholproblem eller annan problematik i familjen. I andra kommuner har man inte det förfarandet. Om han blir LoBad igen och igen så kan han förlora körkortet då det tyder på dåligt omdöme.
    Om han blir kallad till socialtjänsten så är det ju bäst att vara ärlig och säga som det är. Att han sällan går ut eller dricker och att han blev för full helt enkelt. Alla på soc vet nog hur det kan vara.
    Dock tycker jag att din sambo borde ta det lite lugnt med alkoholen när han väl går ut. Att bli tagen av polisen på det sättet är inte något som "bara händer" utan man måste vara otroligt full.
  • Anonym

Jag tror nog säkert att han har varit otroligt full. Säkert så har dom setat och druckit utan att tänka sig för. Han har jobbat EXTREMT mkt, sovit EXTREMT lite och ätit lite sista veckorna så säkert spelar dom faktorerna in. Även om detta ej ska hända.

Sambon kommer från ett annat europeiskt land så han "förstod/visste" inte att man inte fick gå ut och sätta sig när man mådde dåligt. Landet han kommer ifrån så brukar dom gå ut och sätta sig när dom känner sig för fulla och så "nyktrar" dom till av luften.

Sambon var vaken från att polisen hämtade honom tills att han blev släppt. Trist är det. Förhoppningsvis tänker han på det nästa gång.

blev bara orolig pga av att vi har barn. Hemma hos finns inte ens alkohol =) Dom kan ju få kontrollera våra kontoutdrag så lär dom se att det aldrig är varken systembolag, pub eller krog =)..

Tack för era svar!!

Svar på tråden Sex timmars/ Lob? VAd händer nu?