• Anonym (Förlovad)

Svullna fingrar på morgonen?

Förlovade mig för ett par dagar sen och ringen sitter bra på dagtid och kvällstid. Däremot får jag inte av mig ringen direkt på morgonen. Är detta normalt? Idag tog det cirka en timme efter jag klev upp innan ringen kom av. Om det inte var för ringen hade jag inte vetat att mina fingrar var större än vanligt så det är väldigt lite det handlar om, men tillräckligt för att det ska märkas på ringen... Har nån annan varit med om liknande?

• Svar på tråden Svullna fingrar på morgonen?
  • Amazina

Morgonstela/svullna fingrar är ett typiskt tidigt tecken på reumatoid artrit!

• Anonym (Förlovad)

Ja, jag vet. :( Jag hade dock hoppats att det inte var det. Som sagt, hade det inte varit för ringen så hade jag inte ens märkt det. Jag är inte stel och det känns inte ens att det är svullet på något annat sätt. Och ringen sitter precis redan innan (så att jag nästan funderat på att ta ut den en halv storlek).

Som sagt, finns et andra anledningar eller håller man på att få RA då man är strax över 30 år?

• Mamma 04 och 06

Jag har fått morgonsvullna fingrar sedan jag typ blev gravid första gången. Jag löser det genom att sätta på ringarna någon timme efter att jag har gått upp . Någon reumatism har jag då inte.

• Emmeliina

Det e helt normal att vara lite svullen om morronen, speciellt om du är varm. då blir kroppen svullen. Om vintern o när det är kallt ute så brukar fingrarna vara smalare. Det märker jag på mina vigselringar iaf att på sommaren sitter dem jätte bra o på vintern lite för löst.

• Anonym (Förlovad)

Åh, tack så mycket för uppmuntrande svar här på slutet! (Jag uppskattar dock alla svar naturligtvis. {#lang_emotions_smile})

Eftersom svullnaden är så liten så är det säkert så. Och imorse vaknade jag och svettades under mitt täcke! Så det är nog det!

• Chatlak

tror nog inte att du har något att oroa dig för. det finns ju vissa "regler" för att det ska vara just RA. Troligtvis så är det så simpelt som att du har en högre kroppstemp då man ligger under täcke. Om det skulle vara fråga om någon form av reumatism så ska stelheten sitta i ett par timmar och det ska vara samma tillstånd på båda händer och ha haft symtomen under flera veckor. Ingen fara på taket med andra ord =)

• Anonym (Förlovad)

Vad skönt!! {#lang_emotions_sunny}

• Patricia Sandell

De senaste veckorna har jag varit så svullen om fingrarna att jag inte kunnat ha på mig min förlovnings ring alls. :) hoppas dock att svullnaden går ner snart. :/

• Amazina

Hoppas också att det är ofarligt! Men var uppmärksam på det! Min man (36 år) hade svullna knogar som ENDA symtom och ultraljudet visade sedan att han har RA i iprincip alla leder i kroppen. I o m att de hittade det så snabbt får han nu behandling så att det ska stanna av. När det gäller RA är det A och O att man behandlar det snabbt, så fortsätter det så tycker jag du ska kolla upp det! Det är jättelätt fixat!

• Anonym (Förlovad)

Ja, det är alltid bra att få veta även de inte alltför trevliga alternativen. Ska hålla koll!

Svar på tråden Svullna fingrar på morgonen?