• Tikovka

Min hemlagade barnmat blir inte bra. Hur gör jag GOD mat? Vad tycker ditt barn om?

Har försökt att göra egen barnmat, kokar, mixar, blandar i matfett...men det gör aldrig samma succé som burkmaten. Rättare sagt, efter några skedar grimaserar sonen ofelbart av äckel...suck!
    Men jag VILL laga mat själv och tänker inte ge upp än.
    Snälla, ge mig recept på mat som varit uppskattad av era barn!
    (Min son är 8 månader)

• Svar på tråden Min hemlagade barnmat blir inte bra. Hur gör jag GOD mat? Vad tycker ditt barn om?
  • Trisse78

Vad använder du för kryddor?

• jagärjag

Mina barn har älskat dragon! Köp t.ex vanlig torkad på burk, och mixa med det andra. Palsternacka är också något som har varit poppis. Tänk på konsistensen; hellre för lös än för fast, har gällt för mina barn.

• Gravid2010

Jag brukade göra en gryta på kyckling och potatis och sen blanda i lite goda smaker som basilika och paprika.. Det gillade min grabb mycket!

Sen älskade han fiskrätter med mycket dill.. (något som jag själv inte gillar..) men han levde på torsk med dillsås ett tag i den åldern!

• Apmor2

barn i den ålder tycker om när det är kryddigt, min son älskade när det var starkt!!

• Tikovka

Trisse: jag har använt örter (mest färska) vitpeppar och citron beroende på ingredienserna i övrigt.

Tack för tipsen i övrigt! Palsternacka gillar han.
    Gravid07: hur lagade du den där älskade fisken med dillsås? Det kanske vore något, för han älskar Sempers torskgryta...

• Cakemaker

2 höjdare här är torsk med ris, broccoli och dragonsås och torsk med potatis och äggsås :) Sen gillar hon köttfärssås med pasta och kyckling med pasta och nån vit sås kryddad med exempelvis vitlök, oregano, basilika och timjan. Dock blir andedräkten och raparna lite mot det äckligare hållet när man har vitlök i maten :p

Jag får alltid blanda maten med vatten när den stått i kylen för den stelnar så mycket då.

• Gravid2010
    Tikovka skrev 2010-04-24 09:11:01 följande:
    Trisse: jag har använt örter (mest färska) vitpeppar och citron beroende på ingredienserna i övrigt.Tack för tipsen i övrigt! Palsternacka gillar han. Gravid07: hur lagade du den där älskade fisken med dillsås? Det kanske vore något, för han älskar Sempers torskgryta...
    Det är jätteenkelt! Antingen så kokade jag bara fisk och potatis och mosade ihop tillsammans med färsk dill, vitpeppar, mjölk och smör. (kokade upp en aning)

En annan sak som kan vara bra är att köpa en ånginsats till kastrullen,,för då kan man göra små små mjuka potatistärningar.. Vissa gillar ju att börja tugga något i den åldern.. 

Rivna/hackade morötter att koka med i grytan blir också gott! Och att blanda i ett hackat kokt ägg!
  • Trisse78

Om du kokar kött så använd även lagerblad, det gillade mina barn.

Kokt kyckling och currysås älskade de.

Kokt fisk med dillsås.

Köttfärssås och pasta

Jag brukade använda curry, paprikapulver, peppar, torkade örter, lite vitlökspulver, lök.... när jag gjorde mat till dem när de var små.

• Gravid2010

ja, jag använde också en hel del vitlök i maten..

Ett tips är att kolla på barnmatsburkarna.. Där står alla ingredienser uppräknade, och sen gjorde jag efter deras recept!

• Togota

Hade samma problem med min son i början, så jag försökte efterlikna burkmat han gillade istället för att göra det så att JAG tyckte det var gott... gjorde det gankska vattnigt och smaklöst - för han ville ha de så!! Han gillade mest typ lasagne och köttfärssås på burk, så jag använde ofta krossad tomat i början. Nu. 1-2 månader senare, äter han lika gärna min mat som burkmat, och jag har börjat vänja honom vid mer kryddor och grövre konsistens.

Och så slår även jag ett slag för lagerblad - det blir nästan alltid succé när jag har i det :)

Svar på tråden Min hemlagade barnmat blir inte bra. Hur gör jag GOD mat? Vad tycker ditt barn om?