• Forbidden

Min dotter 4,5 mån VÄGRAR Flaskan! Hjälp! Ska lämna pappa & barn ensamna på måndag!

Min dotter (4,5mån) VÄGRAR Flaskan! 

Saken är den att jag i sommar ska jobba 50% och nu på måndag va de tänk att
    jag skulle gå bredvid och lära mig deras rutiner och arbetssätt.
    Inga problem tänkte jag, de blir pappa & en flaska.
    Men nu när vi har försökt ge henne flaska så VÄGRAR hon! 
    Hon har alltid vägrat napp men jag trodde faktiskt de skulle komma på ren instinkt när de va mat i. 
    Och så är de är som hon inte vet vad hon ska göra, eller inte tycker om själva nappen - plasten. Hon suger inte. Bara tuggar, och ser äklad ut och sedan försöker spotta ut flaskan, håller jag då kvar blir hon lessen. 
    Har även provat pipmugg och napp med skåra.
    Jag har provat ersättning och att lägga i lite socker (enligt min bvc så kunde de va ersättningen och den är osötad när bröstmjölken är sötad) 
    Jag har även provat att mjölka ur min egna mjölk och ge på flaska, funkar inte heller. 
    Har provat 3 olika nappar och storlekar på hålet.. Men ingen resultat.
    Kanske inte är konstigt att hon inte vet eller vill..? Med tanke på att hon aldrig fått något annat än bröstet, och inte tagit napp.
    Men nu behöver jag tips och hjälp på hur jag ska gå till väga för att hon ska ta och acceptera flaskan. För även om jag kan flytta dagen att gå brevid så vill jag inte amma för all evighet. 
    Har ni haft detta problem? och hur ska jag göra?
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Min dotter 4,5 mån VÄGRAR Flaskan! Hjälp! Ska lämna pappa & barn ensamna på måndag!
  • viseversa

Har du testat annan mat? kanske hon har ätit gröt eller liknande? isåfall kan hon äta det när pappa ska ha henne!

• hannamiller

Vi hade samma problem.. lille gillade inte alls flaskan eller napp.. När jag började jobba när han var 14 månader..
    Så var han tvungen att ta flaskan för mat gillade han inte alls..
    Men till slut funkade det..  Men så började han också förskolan...
    Lycka till..

• Sixten1

Vår flicka var också sån jag höll på att bli tokig!!!
    Börja med smakportioner omgående så att pappan kan ge tex gröt och liknanade när du är borta, dricka får hon göra ur pip mugg till gröten . Även om hon spottar ut i början så får hon i sig lite dryck i alla fall.
    Testa också om du inte redan har gjort det ultivent flaskan (mam) det var den flaskan och de lite annorlunda napparna som hör till den flaskan som vår flicka till slut tog.
    Berätta hur de går!
    Lycka till!

• FIame

Hade samma problem ett kort tag. Storleken på hålet får inte vara för litet. Sen tror jag att pappa & bäbbisen fixar det på måndag när du är borta. Känner bäbbisen att det finns ett bröst i närheten så kan ni glömma flaska.

Innan bäbbis testat flaska så kan den skrika sig blågul efter bröst, men när den väl är tillräckligt hungrig för att testa flaska, upptäcker den att det finns gottigott i flaska också, så tar det inte så lång tid innan bäbbisen vänjer sig.

Fingervarm/ljummen värme på innehållet underlättar.

• mammatalman

dricka ur glas? det gör min son han är 4,5månader. fasthan dricker inte ersättning eller välling utan vatten. det får han till gröt eller smakpotioner. har även en nappflaska som jag vill ha när vi är ute men nja han gilar det ejh får väll i sig lite grann kanske :)

• Midka

Du har givetvis provat olika nappar på flaskan. Hos oss fungerade bara nam nappen som är lite platt. Det kanske inte är du som ska ge falska när ni provar för du luktar mjölk? Det borde bli "fel" för lillan att du som normalt ger bröst plötsligt försöker med något annat...? Kanske ska du gå på promenad och sen får pappan mata nästa mattillfälle? Då finns inte du och din doft nära.

Bästa tipset för pappan är att slappna av och komma ihåg att ingen bebis svälter sig till döds. Om pappan är trygg med vad som ska göras och genomför det så kommer antagligen er dotter att acceptera det. Om pappan är osäker och tveksam på att det kommer att gå så brukar bebisar känna av det och reagera negativt på det.
    Det är min erfarnehet.

• Forbidden
    viseversa skrev 2010-04-24 09:40:37 följande:
    Har du testat annan mat? kanske hon har ätit gröt eller liknande? isåfall kan hon äta det när pappa ska ha henne!
    Men hon är 4,5 månad. Och på måndag är jag inte bara borta någon timma utan 8 timmar. Hon får än så länge bara smakportioner av gröt på kvällen och smak av potatis vid lunch. 
    Sixten1 skrev 2010-04-24 09:43:03 följande:
    Vår flicka var också sån jag höll på att bli tokig!!! Börja med smakportioner omgående så att pappan kan ge tex gröt och liknanade när du är borta, dricka får hon göra ur pip mugg till gröten . Även om hon spottar ut i början så får hon i sig lite dryck i alla fall. Testa också om du inte redan har gjort det ultivent flaskan (mam) det var den flaskan och de lite annorlunda napparna som hör till den flaskan som vår flicka till slut tog. Berätta hur de går! Lycka till!
    De är bland annat den flaskan jag testat, för den tog våran stora grabb, men inte vår dotter.
    FIame skrev 2010-04-24 09:43:57 följande:
    Hade samma problem ett kort tag. Storleken på hålet får inte vara för litet. Sen tror jag att pappa & bäbbisen fixar det på måndag när du är borta. Känner bäbbisen att det finns ett bröst i närheten så kan ni glömma flaska. Innan bäbbis testat flaska så kan den skrika sig blågul efter bröst, men när den väl är tillräckligt hungrig för att testa flaska, upptäcker den att det finns gottigott i flaska också, så tar det inte så lång tid innan bäbbisen vänjer sig. Fingervarm/ljummen värme på innehållet underlättar.
    Jag har testat 3 olika storlekar, och även pipmugg, de blir ingen skillnad. 
    Och som sagt, pappa har provat att mata medans jag inte har varit i närheten, men hon blir hysterisk till slut
    Kanske är de bara jag, men de känns så fel till slut när hon är hysterisk att fortsätta försöka, känns som de alla redan blir negativt då.
    Och skulle inte våga lämna pappa och vår dotter 8 timmar om jag inte vet att hon faktiskt kommer äta.
    Hon är säkert en sån lite skitunge som alltid kommer vägra flaska så jag får fortsätta amma till de till slut ebbar ut när maten "tar över" 
    Tråkigaste är att de här är en stor chans för mig... Har länge försökt få in en fot på detta jobb och när dom nu ringde mig i veckan kunde jag inte tacka nej. Och eftersom de bara va 50% och dom veckorna min sambo va ledig så blev de ännu bättre. Men tar hon inte flaska så... Får jag nog lämna detta till någon annan.
    Fick ett tips att doppa flaskan i messör? Någon som provat detta?
    Bf 11/04-08
  • Midka

Jag har inte doppat flaska i det men jag har haft en rågad matsked i flaskan och skakat tills det blandat sig då lilleman var hård i magen. Det var defenitivt gott tycket han...

• viseversa
    Forbidden skrev 2010-04-24 10:48:53 följande:
    Ja min dotter gick från bröstmjölk till riktig mat på en vecka. Hela mål alltså. Min mjölk sinade och hon vägrade ersättning. 
    Så ja för att hon skulle få mat så hoppade vi över smakisarna och körde på hela portioner på en gång! Gick jättebra!
  • Forbidden
    viseversa skrev 2010-04-24 18:06:35 följande:
    Vilken tur ni hade då att de fungerade, de går inte så bra med mat el gröt för min dotter heller så jag har svårt att tänka mig att de skulle funka lika smidigt här... 
    Hon bara krånglar på allt annat förutom bröstet. 
    Bf 11/04-08
  • Lither

Hur gick det TS? 

Har samma problem här, och vill gärna vet hur det gick för er?
  • Svana

Det var precis samma hos oss, min son ville aldrig napp och aldrig nappflaska. Nu var jag i och för sig aldrig så länge bort som 8 timmar. När han var mellan 3-4 månader hade jag dock repetitioner och föreställningar kvällstid och då blev det så att pappan fick komma dit med sonen, så ammade jag. Har ni möjlighet att göra något sådant? Annars kanman prova att mata honom med sked (bröstmjölk eller någon smakis gjord på bröstmjölk) Ibland blir det inte alls som man har planerat, så är det ju med barn och familj. Kanske du kan skjuta upp det du ska göra någon månad? Lycka till!

• Snuvan

Har du prövat olika flaskor? Du skriver att du provat olika storlekar på nappen på flaskan men det finns ju en miljard olika flaskor. Eska har ju rund napp, mam har ju platt, sen finns det ju dr brown idag prövade jag en nuby som flaskan också är mjuk. Den nappen ser mer ut som ett bröst. Min son vill inte heller ta flaskan men den kunde ha nhålla i lite själv och då blev det lite roligare men han dricker aldrig stora mängder.

Svar på tråden Min dotter 4,5 mån VÄGRAR Flaskan! Hjälp! Ska lämna pappa & barn ensamna på måndag!