• Lantani

Sätta fast cykelsits på ramen eller på pakethållare? Vilket är det bästa?

Har köpt en biltema cykelsits till sonen och den går att fästa både på ramen och på pakethållaren.

Vilket är bäst?
    På pakethållaren skruvas sen fast med hjälp av några fästen.

• Svar på tråden Sätta fast cykelsits på ramen eller på pakethållare? Vilket är det bästa?
  • Michisen

Jag känner spontant att jag hade fäst den på pakethållaren istället för att ha den på ramen, jag vill ha så lite som möjligt fastspänt mellan benen, bakom mig känns säkrare.

Jag vill också ha ekerskydd på hjulet därbak så att inga fötter kan åka in av misstag bland ekrarna.

• FrkJenny

På ramen är säkrare. Att en stol är godkänd att sätta på pakethållaren beyder inte att pakethållaren i sig är godkänd att sätta en stol på...
    Det finns inga garantier att pakethållaren håller för belastningen.

NTF skrev:
    Det finns två olika varianter av barnsitsar - de som fästs på sadelstolpen och de som fästs på pakethållaren. De förstnämnda är ofta tyngre, i de flesta fall säkrare och ofta lättare att ta loss och montera.
    http://www.ntf.se/konsument/cyklar/default.asp?RecID=15125
  • Michisen

Jag är trög - jag tänkte att man fäste cykelsitsen på ramen som att man sätter cykelsitsen mellan benen.

Det är inte så det menades, eller hur?

• FrkJenny
    Michisen skrev 2010-04-24 15:01:25 följande:
    Jag är trög - jag tänkte att man fäste cykelsitsen på ramen som att man sätter cykelsitsen mellan benen. Det är inte så det menades, eller hur?
    nej den sätts fast med en "klämma" i stången under sadeln och sitter bak ovanför pakethållaren.
  • Michisen
    FrkJenny skrev 2010-04-24 15:08:19 följande:
    nej den sätts fast med en "klämma" i stången under sadeln och sitter bak ovanför pakethållaren.
    Hehe... Ja, jag är naturligt blond, inte för att det har med saken att göra, men... Just nu känns det som något bra att skylla ifrån sig på.

I så fall säger jag naturligtvis att jag skulle välja det säkraste alternativet, att fästa den i ramen som är mer stabil.
  • Lantani

Vi satten den på ramen, kändes bäst så. Stog på instruktierna att man skulle sätta den 1,5-2 cm ovanför pakethållaren, men med tanke på cykelramsen utformning ligger det kanske 0,5 cm över bara, men det bör väl inte göra något? Är väl mest att den kan nudda vid pakethållaren?

Svar på tråden Sätta fast cykelsits på ramen eller på pakethållare? Vilket är det bästa?