• Wroom

Vika tvätt

Vad är vika tvätt??
    Mina vänner säger: jag har vikit tvätt, de skriver på facebook att de ska vika tvätt de SMS:ar att de kommer när de vikit sin tvätt.
    Vad gör jag för fel som inte viker tvätt?
    I vilket skede viker ni tvätt? Före eller efter strykningen? Vilken tvätt viker ni?
    Hjälp mig, jag vill också förstå!

• Svar på tråden Vika tvätt
  • Tottelina

Öh.. Viker tvätt gör man väl när den torkat och man lägger den där den ska vara?

Vikt tvätt, inte vikit btw.

Förstår nog inte frågan tyvärr. Viker tvätt före strykningen? Skämtar du?

• Twixie

Jag viker tröjor och byxor när de är torra (orkar oftast inte stryka om det inte är något viktig jag skall på). Underkläder viker jag inte. Att vika tvätt för mig är att vika ihop en tröja (ungefär som de ligger i affärer) innan de åker in i garderoben så att de inte blir skrynkliga. Motsatsen till att tjoffsa in allt som en enda stor boll (vilket också händer när man måste panikstäda ). I "Vika tvätt" ingår för mig iofs också att sortera kläderna mellan personerna i hushållet/vilka garderober de ska in i. Vika ihop kläderna och sortera in sedan i rätt garderob på rätt plats.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Wroom

Aha, jag stryker tvätt, förstår skillnaden. De orkar inte ta fram strykjärnet och släta till kläderna utan viker högen med skrynkliga textiler.
    Stort tack för hjälpen.

• Tottelina
    Wroom skrev 2010-04-24 11:36:37 följande:
    Aha, jag stryker tvätt, förstår skillnaden. De orkar inte ta fram strykjärnet och släta till kläderna utan viker högen med skrynkliga textiler. Stort tack för hjälpen.
    Jag fattar verkligen ingenting, vad exakt ville du få veta? Hur kan man vika tvätt innan man stryker den?
    Och varför skulle tvätten vara skrynklig om man inte stryker den?
  • monikmonik

vad är strykit undrar jag? stryker kläder gör jag bara i nödfall..

man tvättar sen viker man den sen in i garderoben :)

• Lowika
    Aha, jag stryker tvätt, förstår skillnaden. De orkar inte ta fram strykjärnet och släta till kläderna utan viker högen med skrynkliga textiler. Stort tack för hjälpen.
    De behöver väl inte vara skrynkliga för att de inte är strukna? Jag viker direkt efter att de hängt och torkat, och det är inte skrynkligt då. Min mamma lägger allt i en moffshög och låter det vila där "ett tag" innan hon sedan måste stryka, för att det blir skrynkligt i högen.

Vad gör du med kläderna efter att du strukit dem? Moffsar ihop dem och trycker in dem i garderoben. Antar att du viker den...
  • Twixie
    Aha, jag stryker tvätt, förstår skillnaden. De orkar inte ta fram strykjärnet och släta till kläderna utan viker högen med skrynkliga textiler.Stort tack för hjälpen.
    Nä, de är inte skrynkliga då jag hänger det mesta ordentligt och vänder tvätten emellanåt så att den inte skall bli skrynklig. Är det skrynkligt så stryker jag det men att hoppa över att stryka är inte detsamma som skrynkliga kläder.
  • Venna

Haha, vilken rolig tråd...jag har aldrig reflekterat över att man INTE viker sin tvätt.

Först tvättar jag och hänger tvätten.

När den är torr så stryker jag den, och sen viker jag den..och lägger in den i garderoben eller byrån.

Fast...Tvätt som inte är struken är väl ändå lite skrynklig? Eller är det jag som är petig? Jag lyckas iallafall aldrig få min tvätt slät utan att stryka den, oavsett hur mycket jag slätar ut den när jag hänger den.

• Twixie

Venna - Det är för att jag är för lat för att stryka tvätt (får ont i ryggen efter 20-25 min och då har vi inte ens kommit till 1/4 del av tvätten) . Men hur skrynklig den blir tycker jag beror mycket på material. Bomull som i de flesta blusar/skjortor brukar jag ofta ha låg centrifugering på så att de är rejält blöta när de kommer ut. Annat syntetmaterial tycker jag inte att jag ser så stor skillnad på när jag strukit och inte. Arbetströjor hänger jag på galgar och byxor viker jag redan innan jag hänger... Ska jag bort så stryker jag däremot!

• monikmonik

man köper  kläder som inte behöver strykning.. sambon gillar inte skjortor o de e ja gla för :D

kläderna blir ju ändå skrynkliga när man använt dom ett tag... ska man på fest så men till vardags behövs det ju faktiskt inte.. finns roligare saker att spendera sin tid på än att stå och stryka tvätt väll??

• garib

men hur gor ni med blusar och skjortor som ni kvinnor anvander till jobbet,stryks inte dom heller

• Lowika
    garib skrev 2010-04-25 11:31:00 följande:
    men hur gor ni med blusar och skjortor som ni kvinnor anvander till jobbet,stryks inte dom heller
    Jag har kontorsjobb, men inte sjutton har jag blusar och skjortor...? Ganska få jobb som verkligen kräver så formell klädsel. Och de skjortor jag faktiskt äger är uppenbarligen skrynkelfria, för jag stryker dem aldrig. Jag har nog någon finare klänning som kräver strykning, men det är allt.
    Hemligheten är att inte skrynkla ihop kläderna. Tvätta, skaka ut väl, häng och torka, vik direkt, eller häng i garderob. Ännu bättre att hänga och torka utomhus när det blåser, då blir de mjuka och oskrynkliga.
  • Buster78

ja skakar min tvätt ordentiligt innan ja hänger den, sen när den är torr viker ja den och lägger den i olika högar beroende på vilken garderob den ska in i!
    Stryka???{#lang_emotions_tongue_out} hmm det brukar min mamma påpeka, men hon ser inte att mina barns kläder inte är strukna när vi kommer dit! {#lang_emotions_laughing} enda gången hon ser det är när min sambo har skjorta till jul,  har ja ändå stukit den, men han brukar få ta av den så hon får stryka den för det måste ju ja ha missat!! {#lang_emotions_undecided}

Svar på tråden Vika tvätt