• Geiisha

Hur mycket kostar det att "inreda en hel 2:a"?

Ska flytta till eget om cirkus 4 år, nyfiken på ungefär vad det kan gå på att köpa möbler och sådant till en 2-rummare? Jag ska försöka knycka en 2a direkt, eftersom jag vill ha barn när allt är i ordning så som sagt, det vore kul att veta iallafall. Det är ju förstås olika, men om man köper möbler till "hyffsat pris" och allt sådant som behövs.. typ.. soffa, soffbord, köksmöbler, belysning etc. etc.
    Ni som inrett barnrum och sådant får gärna också säga vad det kostat.

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att "inreda en hel 2:a"?
  • Philippa

På IKEAS hemsida hittar du en massa billiga möbler....

• Momalicious
    Mrs Moneybags skrev 2010-04-24 13:34:08 följande:
    Enligt Konsumentverket cirka 27 300 kr. www.konsumentverket.se/privatekonomi/Hushalle.../ Men det varierar förstås jättemycket beroende på vilka möbler man köper. Det lättaste kanske är att köpa ett startpaket från typ IKEA med husgeråd och porslin och sedan titta på möbler man gillar och helt enkelt göra en budget. Du kanske kan ärva grejer från släktingar och göra om osv?
    Precis, det kan variera hur mycket som helst beroende på var du köper dina saker. Dock undrar jag hur konsumentverket tänkt när dom tycker att det ska räcka med 100 spänn för handdukar och sånt, jag menar, det kostar lite mer än så för man behöver ju mer än en eftersom man oftast inte har egen tvättmaskin.
  • raspberriee

en 2:a är iofs för mig lite för litet :) eftersom de då bara är 1 vardagsrum och 1 sovrum..? har man barn vill man nog ha ett eget rum för barnet..eller har jag fel? förstår inte vad du riktigt menade eller du kanske menar en 3:a?

nåja inget illa menat bara undrar helt enkelt :)

min sambo och jag bor i en stor 1:a i övrigt, de passar oss bra till barnet är max 1 år ca. sedan flyttar vi så ja barnet kan få eget rum och så behöver man ju lite större när de växer o blir stora också ;)

vi har mest lagt ut pengar på laminatgolv, tapeter färg och kakel..de har kostat oss 8000 kr.

• Geiisha

raspberriee - Jag vill ju förstås helst ha en 3a, men som första lägenhet kanske det är lite för höga förväntningar? Tänkte väl att en 2a fungerar ett tag iallafall, med ett barn. Då får ju jag fixa sovplats åt mig i vardagsrummet och så får knodden sovrummet

Tack för alla svar förresten!
    Ska börja jobba extra så snart som möjligt vilket kommer ge cirka 2000 pix i månaden, och dessa har jag tänkt lägga undan på ett sparkonto till "framtida bruk". Så jag lär nog ha pengar så att det räcker oavsett! Men det är ju intressant att veta.

• Purpurbräcka

För möblerna i vår fyra har nog vi tre som bor här betalat sammanlagt ca 4000 kr (varav 2500 till fräscha madrasser). Resten är från våra rum hemma hos föräldrarna eller sådant som andra velat bli av med: folk som bott här tidigare, en förening som sade upp sin lokal, en kompis kompis som flyttade utomlands etc.

Så är du inte kräsen så kan du komma väldigt billigt undan. Det kan såklart bli oändligt dyrt också, om man har lust med det.

Ett tips är att inte fylla lägenheten från början utan skaffa det allra nödvändigaste och sedan fylla på efter hand, när man märker vad man saknar eller hittar saker man verkligen gillar.

• raspberriee
    Geiisha skrev 2010-04-24 16:00:01 följande:
    raspberriee - Jag vill ju förstås helst ha en 3a, men som första lägenhet kanske det är lite för höga förväntningar? Tänkte väl att en 2a fungerar ett tag iallafall, med ett barn. Då får ju jag fixa sovplats åt mig i vardagsrummet och så får knodden sovrummet Tack för alla svar förresten! Ska börja jobba extra så snart som möjligt vilket kommer ge cirka 2000 pix i månaden, och dessa har jag tänkt lägga undan på ett sparkonto till "framtida bruk". Så jag lär nog ha pengar så att det räcker oavsett! Men det är ju intressant att veta.
    jo men eller hur :) de är så vi ska göra också!! har ingen liten än eller är gravid, men planeras för fullt..o detta är min o sambons första egna gemensamma lägenhet o den funkar ju liksom bra, får jag en liten sen så har vi ett litet rum (som är ett gammalt kök men antingen får de bli nytt ren. kök eller barnrum om man får en liten sen) :)
Svar på tråden Hur mycket kostar det att "inreda en hel 2:a"?