• Saltlakrits

Låta kaninen gräva?

Har två kaniner som nu fått en ny utebur.
    Vi har gjort om en hundgård så att de ska ha gott om plats att springa och hoppa på och de har ett skönt isolerat bo att vara i..

Nu är det så att ena kaninen har börjat gräva ett stort hål.
    jag täppte igen hålet de första dagarna, men det var där på nytt på morgonen igen.
    Hon har inte grävt så att hon kommer ut, utan verkar snarare som att hon har det som "bo".
    Var morgon/förmiddag täpper hon själv igen det igen och gräver upp det på nyy på kvällen/natten.
    Det är över 1 meter djupt och går rakt ner i marken. Alltså inte uppåt så att hon tar sig ut.

Ska jag fortsätta täppa igen hålet eller ska jag låta henne ha det som bo?
    Var orolig från början att hon skulle gräva sig ut, men detta ligger säkert 50 cm under markytan...
    (Nätet är nergrävt, men hon har grävt så djupt att hon kommit uder det.)

Är här någon kaninexpert som har vanan inne?

En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • Svar på tråden Låta kaninen gräva?
  • Michisen

Kaniner lever i det naturliga i utgrävda hålor i marken. Läs gärna "Den långa flykten", vilket visserligen är skönlitteratur, men där hålorna beskrivs på ett ypperligt sätt.

Håll koll så hon inte kan rymma bara, men låt henne gräva, det är hennes naturliga beteende, bra ifall såna kan uppmuntras, tycker jag.

• Saltlakrits

Ja, det var så jag tänkte
    Att låta henne göra så i och med att det är naturligt beteende.
    I och med att hon täpper till hålet varje morgon, så verkar det ju som at hon använder det som bo och inte för att rymma.....

Den andra kaninen försöker låna hålan ibland, men blir snällt tillsagd att hon kan hålla till i det "vanliga" boet.. ,-)

• Saltlakrits

Tack för svaret föresten

• t0va

Ett förslag som kanske går att göra är att gräva upp marken i buren för att sen lägga ner ett galler i botten så de inte kan gräva sig ut men ändå få gräva endel. Beror lite på om ni har möjlighet att gräva upp botten och sen fylla på jord igen.

Kaniner älskar att gräva så dina är bara lyckliga som får möjlighet att vara naturliga :)

En av mina kaniner jag hade som liten grävde alltid i rabatterna, gjorde små hålor där han sen la sig för att sova. Mamma uppskattade inte det lika mycket som kaninen.

• Saltlakrits

Haha, kan förstå din mamma lite där

Jo, det skulle man kanske kunna göra..
    Vet inte vad som finns under jorden, men tror att det är "grävbart" en bra bit ner i alla fall!
    Hon verkar väldigt nöjd med sin håla i alla fall....
    Ganska gulligt när hon kommer fram där på morgonen när man kommer ner och sen täpper igen den otroligt snyggt (skulle inte ens se att där var en håla om jag inte visste det).

Svar på tråden Låta kaninen gräva?