• sazzia

Farligt för barn att bada bubbelpool????

Min son är snart 2år och idag när vi var på badhuset fick han prova sitta i bubbelpoolen ett par minuter (max 5 min) 
    sonen var ju inte nere med hela kroppen under vattnet utan mest bara med benen och ibland med rumpan.

Så ser jag skyllten där det står att barn udner 3år får absolut inte vistas i bubbelpoolen då detta skulle vara fara för hälsan..
    Självklart lyften vi upp han direkt men är det verkligen farligt för mindre barn att bada bubbelpool? vad kan hända?
    jag har bara läst att spädbarn inte ska bada bubbelpool pga det är överkropps temperatur i poolen min inte att det direkt ska vara fara för hälsan?! har jag missat nått? tacksam för svar! 

• Svar på tråden Farligt för barn att bada bubbelpool????
  • Tida77

Öh? Aldrig hört. Vill gärna också veta då vi har ett spa här hemma där tvååringen plaskar och simmar runt i timmar när hon får tillfälle nu när det blivit varmare ute...

• sazzia
    Tida77 skrev 2010-04-24 14:14:26 följande:
    Öh? Aldrig hört. Vill gärna också veta då vi har ett spa här hemma där tvååringen plaskar och simmar runt i timmar när hon får tillfälle nu när det blivit varmare ute...
    Att gravida och nyfödda inte ska bada det har man ju läst lite överallt men
    ja jag har då aldrig hört att småbarn inte får bada bubbelpool..

Så jag hoppas nån vet nått om saken =)
  • Tingeling83

aldrig sett ngn sån skylt mina barn älska bada bubbelpool :)

Kärlek
  • Maria222

Säkert pga drunkningsrisken, kan inte tänka mig att det skulle kunna vara skadligt på annat sett.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • sazzia
    Maria222 skrev 2010-04-25 08:57:14 följande:
    Säkert pga drunkningsrisken, kan inte tänka mig att det skulle kunna vara skadligt på annat sett.
    Jaa det kan ju vara det, ska fråga dom nästa gång vi ska dit
  • fotbollsfru

Tror också att det kan bero på att i "offentliga" bubbelpooler så fullkomligt KRYLLAR det av bakterier. Även om de noga med att rena den så går det aldrig att bli av med bakterierna riktigt. Skulle aldrig bubbal i offentligt bubbel med en liten. Däremot hemma är det (förhoppningsvis ) inte en lika stor genomströmning av folk som kanske inte tvättat sig SÅ noga i duschen innan de hoppar ner i bubblet...

• Woodcock

Min teori om det hela är att strålarna är väldigt hårda och kan både skada och skrämma barnen. Vi har bubblat med vår lilla sedan hon var 4 månader. Bara en kort stund åt gången och i vår famn i mitten så hon inte nås av strålarna.

Men vet någon något annat så skriv gärna!
  • sazzia

Vi ska på ett oplanerat besök på samma badhus idag men en vännina och hennes bebbe så jag ska fråga personalen om detta! skriver här sedan

• sazzia

jag har inte alls varit inne på nätet ni som väntat på att jag ska skriva anledningen får ursäkta!

Enligt personalen på badhuset berodde denna skyllt på att trycket från bubblorna inte skulle vara så bra för barn under 3år. Men dom visste inte att svara på vad detta tryck kunde göra som skulle vara hälsoskadligt men förmodligen vill dom ta det säkra före det osäkra.

Men då tror jag nog att det är värre för en spädis att bada bubbelbad än ett lite större barn, men vi får hålla oss borta från bubbelbadet i 1½år till

• lillsnok

Hej hej,

Satt och letade information om barn och bubbelpool på Google, och då hittade jag både den här tråden och följande information, som jag tyckte var bra och svarade på frågan om det är farligt för barn att bada bubbelpool:

Experten svarar:

Hej!

Det är så att bubbelpooler är olämpliga för små barn av två anledningar. Dels så är de varmare än kroppstemperaturen, vilket gör att det helt enkelt lätt blir för varmt för ett spädbarn eftersom de har outvecklad temperaturreglering. Dels så bildas i bubbelpooler klorgaser (trikloraminer) som samlas vid vattenytan där det lilla barnet har sitt huvud. Trikloraminer ska små barn ej utsättas för.

Men hemma kan du ju själv reglera temperaturen i ditt bubbelbadkar och klorgaser, trikloraminer, har ni väl ej heller. Och bubblornas häftighet kan du anpassa så det kommer mjukt. Så pröva du, det kommer nog din son tycka vara spännande.

Med vänlig hälsning
    growingpeople experten
  • Serra89

Hej

Det är farligt för barn under 3 att bada bubbel pool , fick ringa ambulans när min dotter som var 2 år badat i bubbel pool. De kan inte reglera den temperaturen fick hög feber och började spy. Ambulans skickades då de också va oroliga för förgiftning som kan ske vid vatten ytan. 

Svar på tråden Farligt för barn att bada bubbelpool????