• Anonym (TS)

Arvs fråga

Om man som ung ärver ett större belopp och får utsatt en förmyndare - får man automatiskt en överförmyndare då?

Kan en föräldrar ta ut pengar och sen använda som själv eller måste det kontrolleras?

om det är så att en förälder har använt sina barns pengar utan deras vetskap - har man som barn någon rättighet eller så för dom pengarna sen då?

någon som kan berätta?

förstår att mina frågor är lite luddiga, vet inte hur jag ska formulera dom.

• Svar på tråden Arvs fråga
  • Anova

Överförmyndaren är förmyndarnas "överman" i kommunen, som håller koll på att förmyndarna sköter sig.

Om arvet är över en viss summa (8 prisbasbelopp som är idag ca 350 000 kr) så kräver överförmyndaren att pengarna sätts under så kallad kontrollerad förvaltning. Dvs föräldrar eller förmyndaren över arvet ska lämna in en årsredovisning över tillgångarna och hur de används under året.
    Står det i testamentet (eller t.ex. i ett gåvobrev) att pengarna (oavsett summa) ska sättas under förvaltning så kallas detta för skärskild överförmyndarkontroll. Då gäller detta med årsredovisning också.

För att svara på dina frågor:
    Ja, ett arv som fått förmyndare är under kontroll av en överförmyndare. Detta sker automatiskt och tycker man att förmyndaren inte beteer sig på rätt sätt så kan man anmäla detta till överförmyndaren.

Ja, om ens föräldrar står som förmyndare och om pengarna används till barnet, det går inte att blanda ihop föräldrarnas ekonomi med sitt barns arv. Om pengarna används till något helt annat kan överförmyndaren sätta en spärr där förvaltarna får ansöka om att göra uttag osv.

Nej, om pengarna används som de ska (dvs till barnet) så har man som barn inte rätt till några pengar..

• Anonym (TS)

men om pengarna har använts av föräldern utan barnets vetskap och om pengarna Inte gått till barnet, vad händer då?

så verkar det vara i mitt fall nämligen .. jag hade ärvt men som det verkar har min förälder tagit pengarna och vad jag vet har jag inte fått något av detta.. (jag har inte fått några pengar eller saker, iaf inte ens nästan så mycket som arvet var på) föräldern har nekat att dom visste vart pengarna var och jag var under 18 och visste ju inte hur jag skulle kolla upp detta.. nu har jag börjat kolla upp och är säker på att några pengar finns det inte kvar. men det vore ju konstigt att dom skulle kunnat ta pengarna utan att redovisa att jag faktiskt "fått ta del" av dom?!

jag ska på möte om detta i veckan men undrar bara om pengarna är borta eller om man kan få dom även om dom är slut?

• Anonym

Är pengarna borta så är enda alternativet att du polisanmäler din mamma..

Hur vet du att din mamma har atgit pengarna och använt dom utan att det har gått till dig??

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2010-04-25 10:15:09 följande:
    Är pengarna borta så är enda alternativet att du polisanmäler din mamma..Hur vet du att din mamma har atgit pengarna och använt dom utan att det har gått till dig??
    spelar det någon roll Hur jag vet det? nej inte direkt va. och någon polisanmälan kommer jag inte heller göra utan jag undrade bara.
    och det är inte min mamma. inte bara iallafall.
Svar på tråden Arvs fråga