• Simsonen

Ungefär hur mycket pratar generellt en nyss fyllda tvååring?

Och nu är jag inte ute efter stolta berättelser från föräldrar vars tvååringar redan läser på universitetet uten mer om det finns nåt rent generellt, hur mycket de brukar prata i den åldern?

Min tvååring pratar en massa, gestikulerar, har tonläge och minspel men orden är bara goja. Det låter helt som när vi vuxna pratar men på ett helt okänt språk.
    Han säger dock mamma och pappa och hej.

• Svar på tråden Ungefär hur mycket pratar generellt en nyss fyllda tvååring?
  • systertillknorr

Det är nog väldigt olika det där, en tvååring jag brukar passa pratar ungefär så som du beskriver att din gör, han babblar, trallar och sjunger, men det är svårt att begripa{#lang_emotions_tongue_out} men det börjar lossna mer och mer för honom nu!

Medan min syster som är 3 månader äldre pratar tydligare, kan resonera begripligt och så.

• SvenThorstens

En talpedagog som jag jobbar med säger generellt kan man säga:

1 år = ett ordsmeningar
    2 år = tvåordsmeningar
    3 år = treordsmeningar

Hon brukar säga att är det mindre än detta ska man vara observant. Går din tvååring på förskola? Vad säger de? Finns det nån talpedagog knuten till förskolan?

• Simsonen
    SvenThorstens skrev 2010-04-24 14:41:07 följande:
    En talpedagog som jag jobbar med säger generellt kan man säga:1 år = ett ordsmeningar2 år = tvåordsmeningar3 år = treordsmeningarHon brukar säga att är det mindre än detta ska man vara observant. Går din tvååring på förskola? Vad säger de? Finns det nån talpedagog knuten till förskolan?
    Han går på förskola och de är lika oförstående som vi, frågar ständigt om vi förstår honom. Han pratar absolut inte tvåordsmeningar.
    För nåt tag sedan kunde han säga "En biiil" men det slutade han snabbt med igen.
  • Linda o Danny

Min son fyller 2 om en vecka.. de kan va tvåordmeningar ibland, som tex "kisen äta" "alla bollar" "min mamma"
    På dagis utvecklingssamtal tyckte dom att han utvecklades mycke bra i språket! Dom har talpedagog där ibland..

• hewa
    Simsonen skrev 2010-04-24 14:44:33 följande:
    Han går på förskola och de är lika oförstående som vi, frågar ständigt om vi förstår honom. Han pratar absolut inte tvåordsmeningar. För nåt tag sedan kunde han säga "En biiil" men det slutade han snabbt med igen.
    Båda mina har nog varit vad man kan kalla lite sena med talet. Som tur var hade jag ingen att jämföra 1an med och när 2an kom och pratade lika lite var jag inte särskilt orolig, trots att kompisars jämnåriga pratade långt, långt före henne

Oftast är det ju inget fel, barn är bara olika. Självklart ska man ha lite koll och är man orolig ta upp det med tex bvc (eller faktiskt ringa en logopedmottagning för råd). Mina båda, nu 6½ och 3½ pratade verkligen inte mycket vid 2 års ålder. Mellan 2 och 2½ någonstans lossnade det på allvar och sedan dess har det flutit på. Båda två har mer än väl hämtat ikapp sin lite sena start.
  • JohannaOMikael

Min dotter är 17månader och hon kan ibland säga 2-ordsmening.
    Men hon kan ju en hel del vad saker heter, fast OFTAST är det rövarspråket som gäller...haha

♥ Heidis mamma ♥ 4 Nov- 2008
  • anyXX

Min tjej blev 2 år i mars och hon pratar bra och mycket . För det mesta förstår man vad hon säger. Tex frågade hon igår "Var är bilen" "Vad gör du mamma" osv. MEN jag har förstått att det är väldigt olika hur mycket tvååringar pratar och det finns många som pratar mer än min dotter och många som pratar mycket mindre. Tycker inte du ska oroa dig. Det kan "lossna" bara på ett par månader!

Iris 080308 & Nils 100319
  • Shmone

Det är hemskt olika. Många barn brukar börja prata mellan 1,5 o 2 års ålder.

Min ena dotter pratade rent o fullständiga meningar när hon fyllde två år. "När jag fyller år önskar jag mig klistermärken."

Min andra dotter hade precis sagt sina första ord när hon fyllde två. "Mamma" "hoff"(hund) (Idag 6 månader senare pratar hon 6-7ordsmeningar.)

Jag läste nånstans nån gång om ca 10 ord vid 18mån, och 200 ord och 2-3ordsmeningar vid 2 år. Men det betycer inte att det är onormalt att komma igång lite tidigare eller senare.

• epiphany

Jag har tre killar födda 02, 06 och 08. Alla har följt precis samma "talkurva" som det du beskriver. Min yngsta blir förvisso två i juni, men han säger inga tvåordsmeningar och brorsorna var närmare tre när de började. Jag har helt enkelt sena talare. Men med tiden har det bara lossnat mer och mer. Idag är det ingen ända på snacket från de stora ;)

• Simsonen
    JohannaOMikael skrev 2010-04-24 18:48:54 följande:
    Min dotter är 17månader och hon kan ibland säga 2-ordsmening. Men hon kan ju en hel del vad saker heter, fast OFTAST är det rövarspråket som gäller...haha
    Men det är just sånna kommentarer som jag syftar på i Ts. Du får mer än gärna skriva i tråden men jag undrar lite, när jag nu skriver och är orolig för min tvååring och speciellt efterfrågar hur barn GENERELLT är och INTE universitetsbarn, vad får du då ut av att bara skriva att din 17 månaders pratar tvåordsmeningar.
    Ska jag tycka att hon är duktig?
    Ska jag känna mig hjälpt av det på något sätt, hur isåfall?

Funderar bara lite på hur du tänker.
Svar på tråden Ungefär hur mycket pratar generellt en nyss fyllda tvååring?