• saja08

ett prematurbarn, blir nästa det med?

Vi fick en son i v 35+6. Han låg på neo men han hade inga svårigheter mer än hade svårt med kroppsvärmen och lite lågt blodsocker i början. Vi fick komma hem i hemsjukvård och blir på tisdag utskriven därifrån.

Vi pratar och planerar redan ett syskon till Viktor. Vi funderar på att börja syskontillverkning i november.

Det som rör sig i mitt huvud är om nästa också bli prematur. Med Viktor var den normal vattenavgång och han föddes vaginalt. Vi födseln vägde han 2478g och var 45 cm. Nu vägen han 3004g och mår som en prins här ute på landet.

Vi bolla med andra som sitter i samma båt; reflektioner, funderingar, erfarenheter. dela med dig din historia. vill ni inte skriva öppet kan ni inboxa mig istället

• Svar på tråden ett prematurbarn, blir nästa det med?
  • skogstok

Detta undrar jag med. Födde i v32 och de hittade inte någon anledning till varför han hade så bråttom ut. I efterhand har jag hört att b-streptockocker i urinen kan vara en orsak. (vilket jag hade) Finns det någon statestik på hur prematurmammor föder andra gången?

• ISSEN

Jag fick min första son i v 30+6 och två år senare kom lillebror ut i v 26+2 och nu planerar vi lite försiktigt för en tredje och läkarna säger att om man fött förtidigt en gång så är risken större att man gör det även de andra grav men att det absolut inte behöver bli så!
    I mitt fall trode man att det va B-strept som var orsaken till mitt fösta barns tidiga födsel men när andra kom så pass tidigt som han gjorde helt utan förvarning så konstaterades det att jag hade kort livmodertapp.
    Ta kontakt med spec mödravården, de kan svara på en hel del frågor!
    Lycka till 

• Katarina F

Mina båda var hf. En i v 32+1  och en i v 32+6. Vi fick veta andra gången att det fanns en lika stor risk för hf som för förstföderskor dvs en något högre än omföderskor. Om vi skulle skaffa en tredje kan vi räkna med ett liknande förlopp så det blir inga fler.

• Kazeer

Båda mina barn har varit prematurer.

Första barnet föddes i vecka 36+3 (igångsättning), vägde 2095 g och var 46 cm lång.

Andra barnet föddes i vecka 35+3 (halvakut kejsarsnitt), vägde 1510 g och var ca 40 cm lång.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Superizza

Jag undrar desamma. Jag fick min första v 32+1 och väntar nu vårat andra o är nu i v. 20+4 och är lite orolig. Dom sa att om jag lyckas gå till v.37 så skulle dom sätta igång mig. så vi får se om jag får gå så länge lr om den kommer nu i sommar.

• Svinkall

Våran första var prematur i v.29 men våran andra föddes i "normal tid" =)

Svar på tråden ett prematurbarn, blir nästa det med?