• dicny

Bortkommen vara som jag sålt på Tradera. Mitt ansvar?

Jag behöver hjälp av någon som kanske kan mer än jag om vad som gäller när man sålt en sak via Tradera och köparen hävdar att den inte fått sin vinst...

För någon månad sen sålde jag ett spel via Tradera för ett par hundralappar. När jag fått betalt av den som vann auktionen skickade jag spelet med Posten men det verkar ha försvunnit på vägen nånstans.

Jag skickade det som ett 1:a klass brev utan tilläggstjänster och fick det frankerat av mitt postombud. Jag har kvitto på att jag betalat 84 kr i porto och min sambo var med mig när jag lämnade in brevet så han kan styrka att jag faktiskt lämnat det ifrån mig.

I min beskrivning av det jag säljer skriver jag alltid att jag vill att de som planerar att lägga bud på mina auktioner ska läsa frakt- och betalvillkoren jag har INNAN de lägger bud för att undvika konflikter. I mina fraktvillkor står det: Jag ansvarar inte för Postens slarv, skickar dock gärna rekommenderat, men då tillkommer det 50 kr i fraktavgift.

Jag har alltså klart och tydligt talat om att jag inte tar ansvar för om en försändelse kommer bort och dessutom erbjudit mig att skicka rekommenderat. Köparen betalade bara beloppet för vanligt brev och sådana går ju inte att spåra och ersätts inte av Posten. Nu kräver köparen att jag ska betala tillbaka pengarna han betalat till mig eftersom spelet aldrig kom fram. Han skriver att det är mitt ansvar att se till att det jag skickat kommer fram till honom.

Har han rätt att kräva pengarna tillbaka när jag har vittne på att jag skickat spelet, skrivit i mina villkor att jag inte ansvarar för Postens slarv och han inte valde att få det rekommenderat? Jag anser nämligen själv att tyvärr kan man aldrig lita på att en försändelse kommer fram om man inte skickat det rekommenderat och eftersom han varken bad om eller betalade för den tjänsten så gjorde jag inte det.

Han hävdar att han som jurist lutar sig mot lagreglerna och att han avvaktar några dagar till innan han vidtar åtgärder. Jag undrar bara helt enkelt vem som har rätt? Han kan ju lika gärna ha fått det jag skickade och hävda att det inte kommit fram för att försöka få tillbaka sina pengar han betalade...

Jag har aldrig varit med om att något jag sålt kommit bort förut så jag skulle behöva råd och hjälp av nån som kan det här.

• Svar på tråden Bortkommen vara som jag sålt på Tradera. Mitt ansvar?
  • Mama Africa

Nej, du är inte ansvarig för frakten. Du har erbjudit rek, han har avböjt detta. Du har dessutom angett att ditt ansvar upphör när du postat. De lagar han pratar om tror jag endast berör företag, och du är väl privatperson?

• Zenndie

vill köparen bli 100 % garanterad ankomst av varan, så får man lägga till xtra pengar för rekommenderat.

det är posten som levererar, privatpersoner kan väl inte ansvara för vad dom gör med alla sändelser efter man lämnat in.

det där är ett återkommande problem på tradera, frimärkes kvitto+ vittne är inga bevis, lika lite som mottagren kan bevisa han INTE fått varan, eller hur?

Jag skickar alltid med leverantörer som det ingår id nr hos, tex dhl o shcenker eftersom alla medlemmar har 50% rabatt, och ingen kan tjata om att varan inte levererats

Jag skulle inte betala tillbaka, man får ett neg omdömme i värsta fall, men så är traderas system.

han kanske har spelet & vill ha pengar tillbaka= gratis spel

finns så mkt nötter vettu....du kan inte göra mer

• Teskedsmamman

Jag hade inte heller betalat tillbaka...

Inte ens tradera skriver vem som har ansvaret:
    Om ett brev/paket har försvunnit
    Dubbelkolla först att du skickat objektet till köparens korrekta adress. Du hittar den via Mitt Tradera ». Klicka på "Ändra" under "Fler alternativ" som visas vid den aktuella auktionen.

Försvunna paket kan spåras via kollinummer på speditörens webbplats (t ex www.posten.se). Om försändelsen inte hittas kan ni reklamera det inträffade hos fraktbolaget.

Tradera rekommenderar att man använder sig av spårbara försändelser med kollinummer eller inlämningskvitto för att kunna påvisa att varan lämnats till speditören.

www.tradera.com/help/HelpPage.aspx

------------------------

Jag skulle maila tillbaka och fråga hur du som säljare kan veta att han itne har fått varan och nu försöker få både vara och pengar... Jag har varit med om folk som skrivit att det har funnits fläckar på kläder t ex (som inte fanns där när jag skickade) och som krävt tillbaka hälften av pengarna.
    När jag sedan har meddelat att jag vill minst se fotobevis för det de påstår men helst häver hela affären så de skickar tillbaka varan och får pengarna tillbaka så har det låtit heeeelt annorlunda och de har slutat höra av sig...

3 killar & pojke v25 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Azusephre

Jag vann en auktion på en jätte fin nattlampa till dottern när hon låg i magen fortf och den kom bort, jag blev jätte ledsen, inte för att jag betalat och inte fått varan, utan mer för att jag verkligen ville ha den lampan. Men hon som jag pratade med var jätte snäll, jag krävde inte att få pengarna tillbaka, men hon skrev att hon skulle skicka tillbaka dom och hon ringde till posten och ingen visste vart den hade tagit vägen (!?), men det var iofs inte flera hundra, tror det var lite över 100 :-.

• Fredriks Mamma

tråkigt, men inget att göra. går inte heller att bevisa.
    du kommer säkert få negativt omdöme, men vad gör det?

stå på dig

• Azusephre
    Azusephre skrev 2010-04-24 18:29:41 följande:
    Jag vann en auktion på en jätte fin nattlampa till dottern när hon låg i magen fortf och den kom bort, jag blev jätte ledsen, inte för att jag betalat och inte fått varan, utan mer för att jag verkligen ville ha den lampan. Men hon som jag pratade med var jätte snäll, jag krävde inte att få pengarna tillbaka, men hon skrev att hon skulle skicka tillbaka dom och hon ringde till posten och ingen visste vart den hade tagit vägen (!?), men det var iofs inte flera hundra, tror det var lite över 100 :-.
    Kan tillägga att den inte har kommit fram ännu och det var över 1 år sedan.
  • dicny

Jo jag är privatperson, så det handlar om försäljning mellan två privatpersoner. Blir lite rädd bara när han börjar hota med sitt jobb som jurist osv att han ska polisanmäla mig eller nåt sånt. Jag erbjöd mig att skicka med Schenker också, men han valde Posten. Jag brukar alltid erbjuda både Schenker och Posten om Schenkers fraktkostnad är billigare så får den jag säljer till välja vilket alternativ den vill ha.

Jag anser att jag gjort allt jag kunnat, men är livrädd att jag ska behöva bli kallad till polisförhör. Ska ju föda barn vilken dag som helst så det här är det allra sista jag behöver gå och oroa mig för just nu...

Negativt omdöme kan jag nog leva med skulle jag tro, det har jag inte fått något innan så det skulle vara en ny upplevelse. Jag brukar ta väldigt stort ansvar för det jag sålt och när jag själv köpte en mobil via Tradera bad jag säljaren skicka den rekommenderat för att försäkra mig om att den kom fram till mig...

• JohannaOMikael
    dicny skrev 2010-04-24 18:33:40 följande:
    Jo jag är privatperson, så det handlar om försäljning mellan två privatpersoner. Blir lite rädd bara när han börjar hota med sitt jobb som jurist osv att han ska polisanmäla mig eller nåt sånt. Jag erbjöd mig att skicka med Schenker också, men han valde Posten. Jag brukar alltid erbjuda både Schenker och Posten om Schenkers fraktkostnad är billigare så får den jag säljer till välja vilket alternativ den vill ha. Jag anser att jag gjort allt jag kunnat, men är livrädd att jag ska behöva bli kallad till polisförhör. Ska ju föda barn vilken dag som helst så det här är det allra sista jag behöver gå och oroa mig för just nu... Negativt omdöme kan jag nog leva med skulle jag tro, det har jag inte fått något innan så det skulle vara en ny upplevelse. Jag brukar ta väldigt stort ansvar för det jag sålt och när jag själv köpte en mobil via Tradera bad jag säljaren skicka den rekommenderat för att försäkra mig om att den kom fram till mig...
    haha låt han polisanmäla. Han kommer ingenstans med det. Man har ju ansvar som köpare att läsa igenom allt säljaren skrivit INNAN man budar. Väljer han att skicka varan genom vanlig post får han skylla sig själv. Du får la lämna negativt på honom också i så fall.
    ♥ Heidis mamma ♥ 4 Nov- 2008
  • Teskedsmamman
    dicny skrev 2010-04-24 18:33:40 följande:
    Jo jag är privatperson, så det handlar om försäljning mellan två privatpersoner. Blir lite rädd bara när han börjar hota med sitt jobb som jurist osv att han ska polisanmäla mig eller nåt sånt. Jag erbjöd mig att skicka med Schenker också, men han valde Posten. Jag brukar alltid erbjuda både Schenker och Posten om Schenkers fraktkostnad är billigare så får den jag säljer till välja vilket alternativ den vill ha. Jag anser att jag gjort allt jag kunnat, men är livrädd att jag ska behöva bli kallad till polisförhör. Ska ju föda barn vilken dag som helst så det här är det allra sista jag behöver gå och oroa mig för just nu... Negativt omdöme kan jag nog leva med skulle jag tro, det har jag inte fått något innan så det skulle vara en ny upplevelse. Jag brukar ta väldigt stort ansvar för det jag sålt och när jag själv köpte en mobil via Tradera bad jag säljaren skicka den rekommenderat för att försäkra mig om att den kom fram till mig...
    Oj, DET ska du inte oroa dig för!!!! OM han polisanmäler, så ska det mycket till att det ens går vidare! Läste på aftonbladet eller DN om att de flesta polisanmälningar som sker runt tradera/blocket/eniro osv oftast blir nedlagda eftersom det många gånger står ord mot ord.

Däremot större lurerier som innefattar fler personer och större summor går de vidare med, men jag kan knappast tro att "din" affär skulle skapa förhör osv....
    3 killar & pojke v25 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • dicny

Tack för era svar. Jag uppskattar verkligen hjälpen! :)

Jag har pratat med en kompis till min pappa som är advokat. Han sa att köparen valde att godkänna mina fraktvillkor när han la ett bud på min auktion. Att försändelsen sen försvinner är inget jag kan påverka och han såg ingen anledning till att jag skulle oroa mig för att han skulle vidta åtgärder utan att det antagligen bara var hans sätt att försöka "hota" mig till att ge honom pengarna tillbaka. Jag har mailat köparen och talat om att om han vill fortsätta diskutera saken eller vidta åtgärder så kan han prata med advokaten jag känner och att jag nu önskar att få bli lämnad ifred. Får väl se om det händer något mer nu eller om han ger sig när han märker att jag inte ger vika så lätt.

Hur som helst, tack för hjälp, tips och råd! Känner mig mycket lugnare och säkrare på att jag har rätt nu.

• t0va

Hoppas att det löser sig, för mig luktar det lite illa när man säger att man är jurist också, låter nästan som någon som kanske försöker blåsa dig, som fått varan men drar till med att de är jurister för att du ska bli rädd och ge tillbaka pengarna och han behåller varan.

Så var misstänksam och du har gjort rätt. Är inte första gången jag läser om folk som säger att de är jurister i diverse frågor, verkar vara ett poppulärt yrke bland folk som får diverse problem.

• mittenavapril

Om han är jurist borde han veta att risken för varan slutar då säljaren skickar varan (köplagen gäller mellan privatpersoner). Ord står dock mot ord. Du måste kunna påvisa att du poostat paketet. Kan du det går du fri från ansvar.
    Gällande en polisanmälan så kommer den läggas ner ögonaböj efetrsom som du säger ; ord står mot ord och det kommer aldrig att gå att bevisa att du skulle ha uppsåt att vilja bedra köparen. Det är nog mest ett avtalsbrott sånt fall och det är civilrättsligt och det måste köparen själv driva (bekosta) i tingsrätten....

• dicny

Min fundering är väl också att om han nu valt att lägga ett bud på en av mina auktioner där jag i fraktvillkoren avsagt mig Postens slarv så har väl han godkänt mina villkor?

För jag kan nästan garantera att han inte har läst villkoren eftersom där står det också att jag inte träffar folk jag sålt till utan enbart skickar vinster för min egen säkerhets skull. När hans betalning sen uteblev och jag blev tvungen att påminna honom om betalning så hävdade han att han avvaktat för att föreslå att han kunde komma och hämta spelet hos mig. Det står även i objektbeskrivningen att jag för att slippa konflikter och missförstånd vill att de som ska buda läser mina frakt- och betalvillkor innan de lägger ett bud...

Kanske ska lägga till också att jag arbetat hos ett postombud i ca 7 års tid och vet att tyvärr försvinner försändelser ibland av olika anledningar och att Posten enbart ersätter försvunna försändelser som är försäkrade med t ex Rek som tilläggstjänst. Jag förstår inte hur han kan hålla mig ansvarig för att försändelsen ska komma fram till honom efter att jag lämnat den ifrån mig. Men tycker han att det är värt pengarna och tiden att stämma mig så får han väl göra det. Han måste väl ändå samtidigt kunna bevisa att han inte sitter där hemma med mitt spel och försöker lura tillbaka sina pengar han betalat till mig?

Jag får väl avvakta och se vad han bestämmer sig för att göra, mer än så kan jag inte göra. Jag har erbjudit mig att skicka om spelet om det nu skulle komma tillbaka till mig och att jag isf står för både porto och kostnaden för Rek. Det är väl iaf ett bevis för att jag vill försöka lösa det här?

• dicny

Idag när jag kom hem från Mvc låg det en avisering om stort brev och när jag gick och hämtade ut det visade det sig vara spelet jag sålde som kom tillbaka till mig. Så jag har kontaktat den här trevliga köparen och erbjudit mig att skicka om det utan någon kostnad för honom. Föreslog att han skulle gå till sitt ombud och fråga varför han inte fått nån påminnelse ens på brevet... Så nu hoppas jag att allt löser sig och att jag slipper bråka mer med den här människan. :)

• 1kronas

Det är inget ovanligt tyvärr att skrymmande brev blir liggande hos ombud men om det inte gått ut meddelande till kunden om att brevet låg där så ska du inte behöva betala ny frakt om det gått ut meddelande så får kunden betala ny frakt Vi får tillbaka minst 2-3 brev per månad där kunden inte hämtat ut hos ombudet (+ ett antal med fel adresser) men då har vi cirka 30-50 utskick per dag

Svar på tråden Bortkommen vara som jag sålt på Tradera. Mitt ansvar?