Bortkommen vara som jag sålt på Tradera. Mitt ansvar?
Jag behöver hjälp av någon som kanske kan mer än jag om vad som gäller när man sålt en sak via Tradera och köparen hävdar att den inte fått sin vinst...
För någon månad sen sålde jag ett spel via Tradera för ett par hundralappar. När jag fått betalt av den som vann auktionen skickade jag spelet med Posten men det verkar ha försvunnit på vägen nånstans.
Jag skickade det som ett 1:a klass brev utan tilläggstjänster och fick det frankerat av mitt postombud. Jag har kvitto på att jag betalat 84 kr i porto och min sambo var med mig när jag lämnade in brevet så han kan styrka att jag faktiskt lämnat det ifrån mig.
I min beskrivning av det jag säljer skriver jag alltid att jag vill att de som planerar att lägga bud på mina auktioner ska läsa frakt- och betalvillkoren jag har INNAN de lägger bud för att undvika konflikter. I mina fraktvillkor står det: Jag ansvarar inte för Postens slarv, skickar dock gärna rekommenderat, men då tillkommer det 50 kr i fraktavgift.
Jag har alltså klart och tydligt talat om att jag inte tar ansvar för om en försändelse kommer bort och dessutom erbjudit mig att skicka rekommenderat. Köparen betalade bara beloppet för vanligt brev och sådana går ju inte att spåra och ersätts inte av Posten. Nu kräver köparen att jag ska betala tillbaka pengarna han betalat till mig eftersom spelet aldrig kom fram. Han skriver att det är mitt ansvar att se till att det jag skickat kommer fram till honom.
Har han rätt att kräva pengarna tillbaka när jag har vittne på att jag skickat spelet, skrivit i mina villkor att jag inte ansvarar för Postens slarv och han inte valde att få det rekommenderat? Jag anser nämligen själv att tyvärr kan man aldrig lita på att en försändelse kommer fram om man inte skickat det rekommenderat och eftersom han varken bad om eller betalade för den tjänsten så gjorde jag inte det.
Han hävdar att han som jurist lutar sig mot lagreglerna och att han avvaktar några dagar till innan han vidtar åtgärder. Jag undrar bara helt enkelt vem som har rätt? Han kan ju lika gärna ha fått det jag skickade och hävda att det inte kommit fram för att försöka få tillbaka sina pengar han betalade...
Jag har aldrig varit med om att något jag sålt kommit bort förut så jag skulle behöva råd och hjälp av nån som kan det här.