• Anonym

Hur länge tar det från det att ägget lossnar tills spermien kan gå in?

Ja alltså hur länge tar det för ägget att bli befruktat från det att ägget lossnar.

jag känner alltid när jag har ägglossning, men undrar om jag kan bli gravid DIREKT jag känner det..eller om det tar en dag eller så för ägget att vandra ner.
    OCH...hur länge tar det från det att killen haft utlösning till det att spermien kan gå in i ägget(om det nu finns ett ägg färdigt där och väntar)
  • Svar på tråden Hur länge tar det från det att ägget lossnar tills spermien kan gå in?
  • Pimpinellan

Har man haft sex innan äl så finns det redan spermier där inne i äggledaren så sker befruktningen ganska snart efter ägget släppt. Ägget lever ju bara ett dygn så det handlar om max timmar. Sen tar det cirka tre dar för ägget att vandra ner i livmodern. Efter ytterligare nån/några dar fäster ägget.

• Anonym

Ägget kan bli befruktat så fort det släppt men det tar ca 3-10 dagar för ägget att vandra ner och fästa i livmodern. Spermierna tar det ca 8 tim har jag för mig att simma ända upp i äggledaren. Kan därför vara bra att sexa dagarna innan och samma dag som ÄL. Spermierna kan leva upp til 72 tim där inne och vänta på att ägget släpper.

• Anonym
    Pimpinellan skrev 2010-04-25 12:37:22 följande:
    Har man haft sex innan äl så finns det redan spermier där inne i äggledaren så sker befruktningen ganska snart efter ägget släppt. Ägget lever ju bara ett dygn så det handlar om max timmar. Sen tar det cirka tre dar för ägget att vandra ner i livmodern. Efter ytterligare nån/några dar fäster ägget.
    okej trodde det tog ca 1 dygn innan ägget kunde befruktas från det att det har släppts. Men hur länge tar det för spermien att vandra till ägget då??
  • Pimpinellan
    Anonym skrev 2010-04-25 12:39:28 följande:
    okej trodde det tog ca 1 dygn innan ägget kunde befruktas från det att det har släppts. Men hur länge tar det för spermien att vandra till ägget då??
    Nej,det lever ju bara ett dygn så det tar det inte. De allra snabbaste spermierna simmar in på en halvtimme,men i regel tar det flera timmar. Finns de redan där finns de ju redan där och kommer de i närheten av ägget befruktas det. Det finns ingen naturlig dragningskraft mellan ägg och spermier utan det är mer en lyckträff att de "krockar".
    Anonym skrev 2010-04-25 12:38:39 följande:
    Ägget kan bli befruktat så fort det släppt men det tar ca 3-10 dagar för ägget att vandra ner och fästa i livmodern. Spermierna tar det ca 8 tim har jag för mig att simma ända upp i äggledaren. Kan därför vara bra att sexa dagarna innan och samma dag som ÄL. Spermierna kan leva upp til 72 tim där inne och vänta på att ägget släpper.
    Ägget vandrar ner på cirka tre dygn,men sen kan det "rulla runt" i livmodern flera dar till innan det hittar en plats att fästa på.
Svar på tråden Hur länge tar det från det att ägget lossnar tills spermien kan gå in?