• Labolinas

Tips från er som är vana att bila långt med barn sökes!! (Franska rivieran)

Vi pratar om att bila till Franska rivieran i sommar, men hur funkar det rent praktiskt med en 2-åring & en 8-månaders bebis??? & hur lägger man på bästa sätt upp resan för att undvika ledsna & gnälliga barn?

Vägen vi tidigare kört (innan barnen kom) är vägen över Malmö till Puttgarden-Mullhause-Nice. Finns några naturliga barnvänliga stopp längs vägen eller behöver vi göra längre avstickare från "vår" rutt för att stanna någonstans där det t ex finns bra zoo eller liknande för barnens skull?

Tack för tips!!

~Carpe Diem~
  • Svar på tråden Tips från er som är vana att bila långt med barn sökes!! (Franska rivieran)
  • norrona

när är vi framme?

-vaför inte låta barnen göra en egenkomponerad cd skiva
    -20 frågor "vad tänker jag på"
    -ljudbok
    -bärbar dvd
    -genomskillnig taklucka
    -åka på natten (så dom sover)
    -leka kartläsare, göra ett äventyr, med en skatt i varje mål...

ah typ, fan ja borde va farsa...

• Hallonmos

Köra på natten är nog en bra ide.

• Anna i Hult

Vi kör två gånger om året till franska rivieran med 4 barn. Vi har kört sedan barnen föddes. När ettan var tre och tvåen 3 månader flög jag ned, maken körden ned bilen. Dumt, det hade gått bra ändå vet vi , för när tvillingarna var 4 månader så körde vi. ( då var de stora 3 och 6 år) Vi startar kl14 från södra sverige och kör rödby-Puttgarten. Efter hamburg är det natt och vi byts av, jag kör, maken vilar. Sen kör han tills han behöver sova oh då jag jag sovit och tar över ( typ vid Kassel eller senare) han kör sedan nästa dag, ibland jag korta stunder. Det tar oss 24 timmar att köra ned. Vi stannar på nedvägen bara för att tanka och äta, på hemvägen även för att leka. Bäst lekplatser i Frankrike och Schweiz.

• Kanskedinsyrra

Ok, låter som folk bara kör på natten... om man vill köra på dan då? se nått liksom... Vi ska bara åka till Tyskland kanske men det är ju några mil som ska läggas bakom oss också. Men vi vill nog åka på dagtid.

Nån som tältat med typ 1åring? Hur sov ni? Hur och i vad sov den lilla/e? Sovsäck?

• Marie30

Vi köpte skärmar så att barnen kunde se på dvd-film förra sommaren när vi bilade mycket. Väl värd investering! Vi åkte efter frukost och lite lek och då somnade båda (1 och 3 år). Sen stannade vi för lunch och nån aktivitet. På eftermiddagen sov den lilla i bilen igen medan den stora fick se film. Funkade jättebra även om nätterna blev korta eftersom de sov så mycket på dagen. 

• Labolinas

Tack för bra tips! Fler?

Anna i Hult: skriver lite i din gb & ställer en del följdfrågor som jag hoppas du kan svara på!

~Carpe Diem~
  • Jagsjälv

Vi har bilat mkt och skulle aldrig köra på natten! Bättre med två pigga föräldrar på dagen om det skulle vara något. Ta in på hotell/guesthaus på vägen.
    Ta resan som den kommer. Stanna när det behövs! En dvd i bilen är en väldigt bra sak.

• Yabbadabbadoo

Vi brukar göra resan till som en resa i sig. Inte stressa, ha smågrejor(som de inte sett innan)  inne i bilen så barnen har nåt att göra,pysselböcker,småbilar och annat som barnen tycker är kul. Brukar även ha bärbar dvd och filmer de inte sett förut,så de vill se dom många gånger =).   Vi brukar bila ner till Bosnien/Kroatien varje sommar. Åkte en gång när vår minsta var typ ett halvår och bröderna var då 7 och 4 år Gick hur bra som helst.    Ha ätbara saker inne i bilen med,typ russin och kex.
    Våra barn tycker det är kul att ÅKA till bosnien, själva resan alltså, de brukar längta efter alla små roliga saker vi har med oss.=)      Framförallt ,stanna rätt ofta och försöka att njuta av resan, och sov på hotell en natt. Mer bekvämt så

Lycka till! =)

• Amine

Vi åkte till italien i somras med en nästan fyra åring utan natt körning. Två övernattningar per håll blev det, hade nog gått att få in på en också. Inga bekymmer alls och vi hoppade över "roligheter"på vägen det var slutdestinationen som var målet och resan mer av ett måste.Då blev förväntningarna obefintliga på varje stopp ochen rutchkana på en parkeringsplats blev en positiv överraskning!

• 071001

Vi kör kvälls/nattetid helst då vår dotter ogillar långa bilturer.

• 08 i Skåne

Vi körde till Frankrike (Ste Maxime) från Malmö och körde ungefär den vägen du nämner. Vår son var då 1 1/2 år. Idag är han 3 och lillasyster är 1 och vi har kört långa sträckor med båda barnen men dock inte till Frankrike ännu.

Vi tyckte att det var bra att ta färjan Rødby-Puttgarten, då får man en paus och barnen kan springa av sig lite och leka.

Vid många av de stora rastplatserna i Frankrike finns det lekplatser, så ett bra tips är att ta en långlunch paus mitt på dagen och både äta och leka och busa lite.

Vi gjorde också resan till en del av semestern och stannade på 2 ställen på vägen ned, första stopp var Hannover, men det var bara en övernattning på hotel och sen vidare nästa dag och sen gjorde vi även ett stop i Alsace där vi stannade 2 nätter.

En dvd-spelare i bilen är guld värd!!

Sen tyckte vi att det var bra att den av oss som inte körde satt bak med barnen, de underlättar en hel del och man kan underhålla barnen och dela ut kex/vatten osv.

• Smilly

Åh vad bra att jag hittade denna tråd. Tänkte starta en själv. :) Vi funderar på att bila till södra frankirke från sthlm i sommar. Vi kollade lite på att ta färja från trelleborg till travmunde. Lite dyrt dock.. Vi funderar också på att övernatta i skåne hos släkten innan vi fortsätter. Vår son är 2 år.

• 08 i Skåne

Smilly, det är billigare att ta Øresundsbron och sen färjan Rødby-Puttgarten.

• Smilly
    08 i Skåne skrev 2010-04-26 09:04:18 följande:
    Smilly, det är billigare att ta Øresundsbron och sen färjan Rødby-Puttgarten.
    Tack för tipset..
    Vad kostar det att åka över bron?
  • vivianne

Ha en potta (och toarulle) nära till hands i bilen om tvååringen är blöjfri. Vi bilade till Italien när vår dotter var tre och det var ovärderligt att ha pottan med sig. Hon blev livrädd av de självspolande toaletterna som finns på alla tyska rastplatser...

Svar på tråden Tips från er som är vana att bila långt med barn sökes!! (Franska rivieran)