• Anonym

Det här med körkort, hur lång tid har man på sig från inskrivning?

Min sambo vill ta körkort men vi vill ha lite info. Hur lång tid har man egentligen på sig från man skrivit in sig till att ta det? Har hört det inte gäller hur lång tid som helst men vilken tid pratar vi om. Det är viktigt att veta då vi inte har den bästa ekonomin så det beror lite på hur vi ska göra...

• Svar på tråden Det här med körkort, hur lång tid har man på sig från inskrivning?
  • norrona

lämpen räcker i tio år typ, den du betalade för....på landstinget

• Anonym

Olika bud alltså jag menar från det man skriver in sig till det man måste köra upp. Vi har ingen att övningsköra med så sambon kommer få ta alla lektioner på skolan, vilket kommer bli dyrt såklart.

• norrona

det är väl upp till läraren hur mycket han vill mjölka på pengar... man kan ju alltid boka själv om man känner sig klar... 10 lektioner för en mycket oerfaren är ett tipps från mig

• Anonym

Hej, behöver absolut inte bli dyrt för att man kör på skolan endast. När man skriver in sig på en skola så väljer man själv i vilken tackt man vill ta sitt körkort. Man samråder med läraren om lektioner och vad som gäller. Kör man inte hemma skall man lägga ner extra mycket tid på teorin och fråga körläraren om allt man inte förstår så att man får allt förklarat från början. Lycka till

• Anonym

10 lektioner är ganska lite för en helt oerfaren.....Men det är absolut inte omöjligt. Alla är vi olika. Det är ju inte lätt att jämföra en apa och en elefant. Ja ni fattar vad jag menar.

• Anonym

Ett körkortstillstånd som beslutats om före den 1 april 2009 är giltigt i fyra år, körkortstillstånd som beslutas från och med den 1 april 2009 är giltiga i fem år. Giltighetstiden kan inte förlängas.

Men om du menar hur länge man kan vara inskriven på en körskola innan man måste köra upp så finns det inte så vitt jag vet någon tidsbegränsning.

• Anonym

Mitt tips är absolut att börja med teorin och plugga som en tok och sedan vända mig till en skola om jag nu inte kan köra hemma.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-24 21:33:29 följande:
    Olika bud alltså jag menar från det man skriver in sig till det man måste köra upp. Vi har ingen att övningsköra med så sambon kommer få ta alla lektioner på skolan, vilket kommer bli dyrt såklart.
    norrona skrev 2010-04-24 21:36:29 följande:
    det är väl upp till läraren hur mycket han vill mjölka på pengar... man kan ju alltid boka själv om man känner sig klar... 10 lektioner för en mycket oerfaren är ett tipps från mig
    10 lektioner när man inte har nån att övningsköra med?! du skojar väl?
  • Anonym (Hupp)

Norrona har lite konstiga svar tycker jag... som inte alls verkar ha med verkligheten att göra.

Att skriva in sig på en trafikskola betyder i praktiken bara att man lämnar sina personuppgifter på trafikskolan.

Har ni ansökt om körkortstillstånd ganska nyligt så räcker det i fem år. Har han inte tagit körkortet innan dess så får han söka nytt tillstånd. Körkortstillståndet kostar 220:- som betalas och ansöks hos Transportstyrelsen.

Kör man endast hos en trafikskola får man räkna med att det går åt dubbelt så många körlektioner om man jämför mot de som kan övingsköra privat. Det är knappt någon som kan ta sitt körkort på 10 körlektioner om man inte kan övningsköra privat. 30 körlektioner känns mer realistiskt. Observera att jag nu pratar om 40-minuterslektioner.

Hur många körlektioner som behövs beror ju på eleven. Är han teoretiker eller praktiker? Har han läst på körkortsteori så han kan använda sig av den ute i bilen? Kommer han att köra ofta eller mer sällan?

Ska man bara köra på trafikskola så är det mest ekonomiska att spara ihop pengar så man kan ta de körlektioner som behövs utan att behöva göra avbrott. Minst två gånger i veckan bör man köra. Kör man för sällan halkar man tillbaka och får backa tillbaka ett steg när man väl kör och då går det ju åt fler körlektioner.

Köper man ett paket med körlektioner i av en trafikskola som är ansluten till STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) så gäller ditt paket i fyra år.

Halkan och Riskettan gäller i 5 år från det datum den är gjord.

Och ja, jag jobbar på en trafikskola...

Svar på tråden Det här med körkort, hur lång tid har man på sig från inskrivning?