• kärring jävel

Hur kan man få information?

Jag vill inte gå in på för mycket personligt, men det gäller en vän till mig till mig som pga olika anledningar sitter häktad.

Fick reda på det för några dagar sedan och han har nu suttit i ca 6-8 veckor på häktet.
    Jag har sökt honom i flera veckor men inte fått tag i honom och även varit hemma och sökt honom men fick då höra av grannen att han blivit hämtad av polisen för 6-8 veckor sedan.

Kan man på något sätt få reda på hur det går och om han kommer att bli åtalad för det han är misstänkt för eller när han kommer att bli släppt?

Så snälla finns det någon som vet om man kan få fram någon information?

• Svar på tråden Hur kan man få information?
  • Anonym

Har han suttit häktat så länge blir han garanterat åtalad...

Den du kan prova fråga är hans advokat... annars är det stark sekretess tills det kommer upp i tigsrätten.

• kärring jävel

Hur kan man få reda på vem advokaten är då?

Är helt nollad på sådant här.

Jag vill ju mest bara veta hur han mår och om det kommer bli någon rättegång eller ej.

• dd2

Kolla med närmaste häktet och eller kriminalvården för se var han sitter. Är dock inte säker på om häktespersonalen/kriminalvården ger ut info. Kolla även med polis om du inte vet var han sitter. Med polisen kanske du kan säga nåt i stil med att du saknar en viss person sedan ett tag och undrar om de har någon info. De säger då kanske att han är häktad och var någonstans han sitter. Men som sagt inte säker om man ger ut någon information. Fråga annars om de vet vilken advokat han fått.

Sitter han sen med restriktioner får han inte ta emot besök,  kolla tv eller lyssna på radio, läsa tidningar, umgås med andra häktade, in och ut post granskas osv.

• Kartago

Häktningsförhandlingar blir väl offentlig handlig efter avkunnat beslut? I så fall borde det väl finnas papper på beslutet nere på Tingsrätten, om inte annat?

Eller har jag fel? :)
  • Anonym (HH)

Är  man häktad så har det varit häktningsförhandling i Tingsrätten där beslutet är offentlig handling. Du kan alltså få reda på vad han är häktad för. Häktad blir man 2 veckor i taget, därefter måste ny häktningsförhandling äga rum. Vill du veta mer utförligt än bara själva häktningsgrunden så är det åklagaren i fallet som kan ge dig information, men det är inget han/hon måste göra. De är ofta inte så villiga att lämna ut information under pågående utredning. Kanske åklagaren kan "hinta" om när/om åtal kommer att väckas. Annars är det hans advokat som sitter på en del info och då kommer troligen advokaten att fråga sin klient om det är okej att ge dig information utöver det som är officiellt.

• kärring jävel
    Anonym (HH) skrev 2010-04-26 06:05:08 följande:
    Är  man häktad så har det varit häktningsförhandling i Tingsrätten där beslutet är offentlig handling. Du kan alltså få reda på vad han är häktad för. Häktad blir man 2 veckor i taget, därefter måste ny häktningsförhandling äga rum. Vill du veta mer utförligt än bara själva häktningsgrunden så är det åklagaren i fallet som kan ge dig information, men det är inget han/hon måste göra. De är ofta inte så villiga att lämna ut information under pågående utredning. Kanske åklagaren kan "hinta" om när/om åtal kommer att väckas. Annars är det hans advokat som sitter på en del info och då kommer troligen advokaten att fråga sin klient om det är okej att ge dig information utöver det som är officiellt.
    Tack för din information.

Jag pratade precis med en kompis vars mamma jobbar hos polisen och hon skulle fråga sin mamma om hon kunde få fram något åt mig.
    Så jag hoppas att jag får information snart och att jag får reda på hur det går för honom.
  • Anonym (häkte)

Häktespersonal får INTE lämna ut info om de int har åklagarbeslut på det, poliser KAN få lämna ut info om en person är häktad men det beror på.

Så vitt jag vet är vissa domar offentliga och en del ska visst finnas att läsa på nätet, men om de är med persnr vet jag inte.

• Anonym

tror att du är mest nyfiken på vad personen gjort än omtanke om denne. Har du inte vetat var personen befinner sig under dessa veckor, och nu verkar ta till de allra flesta medel för att ta reda på vad han sitter häktat för så låter det som det enbart är nyfikenhet. Ska du sen skvallra till dina väninnor och "förfasa" er över vad denna person eventuellt gjort över ett glas rött på lördagkvällen när ni samtigt tittar på körslaget? Det vore väl käckt!

• kärring jävel

Jag vet vad personen i fråga är anklagad för.
    Därför står det i starten att jag vill inte gå in på för mycket personligt om vad det gäller.

Och jag är ingen person om skvallrar om saker, ingen mer än jag och grannen vet om detta eftersom det är en sådan allvarlig anklagelse han fått.

Sen dricker jag varken vin eller tittar på körslager ;)
    Jag umgås med min famij på lördagar istället.

Anonym skrev 2010-04-26 12:21:16 följande:
    tror att du är mest nyfiken på vad personen gjort än omtanke om denne. Har du inte vetat var personen befinner sig under dessa veckor, och nu verkar ta till de allra flesta medel för att ta reda på vad han sitter häktat för så låter det som det enbart är nyfikenhet. Ska du sen skvallra till dina väninnor och "förfasa" er över vad denna person eventuellt gjort över ett glas rött på lördagkvällen när ni samtigt tittar på körslaget? Det vore väl käckt!
Svar på tråden Hur kan man få information?