• LillaMiss Piggy

Kissar överallt förutom i pottan. Behöver hjälp

Min 20 månaders vill inte ha blöja. Hemma går hon i trosor eller utan. När jag ser att det är dax så tar jag fram pottan. Hon sitter 20 sek och sen springer hon iväg och kissar på golvet. Vill hon bajsa så springer hon och hämtar en blöja. Hur får jag henne att förstå att hon ska använda pottan??

• Svar på tråden Kissar överallt förutom i pottan. Behöver hjälp
  • Suri

Hon är kanske för liten för att kunna "förstå" det. Du får försöka hålla henne kvar på pottan med en bok eller något annat spännande.
    Det kan vara så också att hon spänner sig (reflexmässigt) när hon sitter på pottan för att hålla balansen. Då kan hon inte kissa utan kisset kommer strax efter att hon rest på sig. Det är vanligt hon barn i hennes ålder.
    Jag arbetar på en småbarns avd och det är vanligast att barn blir torra -förstår att de skall kissa/bajsa på pottan när de är 2 1/2-3 år.

Jag har själv en 18 månaders som jag dagligen sätter på pottan, men han fattar inget alls ;)

Lycka till!

• LillaMiss Piggy

Ja, en bok ska jag ta med.Vet inte om det är pottan hon inte tycker om. När hon har trosor/ blöja så säger hon till på en gång att hon behöver bytas.

• EJai

Jag brukar försöka erbjuda min dotter lite ro. Sätter henne på toan och pratar lite med henne så hon inte skall behöva tänka så mkt utan slappna av lika så när ho sitter på pottan att vi sjunger en sångn eller att vi kollar i en bok.

Svar på tråden Kissar överallt förutom i pottan. Behöver hjälp