• Vi 2 blir 3

Använder ni skötbord?

Hejsan!

Vi bor stort och rymligt men har delad toa och dusch vilket gör att badrummet blir väldigt litet. Vi får helt enkelt inte plats med skötbord och att skruva upp på väggen går inte.

Använder ni skötbord?
    Hur gjorde ni?

Vill inte ha skötbord i lillens rum iom att de är så långt till vatten etc.

• Svar på tråden Använder ni skötbord?
  • Aruten

Vi har också jätte litet badrum. Vi skaffade en skötbädd och la ovanpå tvättmaskinen. Har man inte någon tvätt maskin kan man ju ha en skötbädd som man plockar fram vid behov (vi gjorde så innan vi köpte tvättmaskinen). Inte alls så krångligt.

// Sara

• Izela

jag har inte haft skötbord i badrummet utan haft i köket eller i ett annat rum. har använt mig av en termos med vatten och en skål som man kan doppa servetter i. jag tycker det är väldigt bekvämt med skötbord och om det händer olyckor är det smidigare om det händer där en i tex sängen.

• Alvi

Vi hade skötbord till vår dotter hela tiden, ett fristående ute i en liten hall, hämtade nytt vatten till en bunke varje dag.

Med sonen hade vi det skötbordet i 4 månader, sen flyttade vi och skötbordet blev stående fullproppat med grejer och sedan dess har vi bytt på golvet. Blir det ett tredje barn blir det underlägg på golvet, hur praktiskt som helst...!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • mapo51

Vi hade tidigare skötbordet i badrummet och det är smidigast om man kan lösa det. Men det går ju ändå.
    Nu har vi det i vårt sovrum precis utanför badrummet så att det ändå är nära om det händer en sån olycka att man behöver stoppa bebisen i badet och det hände ofta med sonen. Nu är han drygt 2 år och det problemet är borta.

Men det kommer en ny bebis i höst och vi kommer fortsätta att ha det så här. Visst vi hade kunnat köpa ett annat skötbord som vi kan ha på badkaret, men vårt skötbord är så praktiskt med mycket förvaring och det kan vi inte få om vi har ett skötbord på badkaret.

Jag personligen skulle inte ha det i köket eftersom vi duschade av sonen mycket i samband med byte av bajsblöjor och jag tycker inte att bajs ska hanteras i ett kök där man lagar mat pga bakterier och annat.

• Alvi
    Alvi skrev 2010-04-25 10:17:15 följande:
    Vi hade skötbord till vår dotter hela tiden, ett fristående ute i en liten hall, hämtade nytt vatten till en bunke varje dag.Med sonen hade vi det skötbordet i 4 månader, sen flyttade vi och skötbordet blev stående fullproppat med grejer och sedan dess har vi bytt på golvet. Blir det ett tredje barn blir det underlägg på golvet, hur praktiskt som helst...!
    Och allt man behöver, har vi stående i en bokhylla, salvor och tvättlappar som vi går och blöter. Blöjor har vi i en garderob.
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Aruten
    Aruten skrev 2010-04-25 10:09:06 följande:
    Vi har också jätte litet badrum. Vi skaffade en skötbädd och la ovanpå tvättmaskinen. Har man inte någon tvätt maskin kan man ju ha en skötbädd som man plockar fram vid behov (vi gjorde så innan vi köpte tvättmaskinen). Inte alls så krångligt. // Sara

Allt vi behöver till "skötandet", servetter och blöjor, salvor har vi brevid skötbädden på tvättmaskinen i en liten korg som vi hängde på väggen !! Smidigt tar ingen plats alls!
  • Butterscotch

Vi har inget skötbord, utan har lagt en skötbädd på en byrå i dotterns rum. Där står även en skål med vatten och blöjor samt tvättlappar. Går hur bra som helst.

• Amrit

Vi har en väldigt liten toalett och har inte haft något skötbord utan haft en skötbädd på golvet och haft alla grejer i ett skåp intill. Kommer fortsätta med den strategin även nu till barn 2. Då behöver man inte oroa sig för att de ska falla ner heller

• Shmone

Vi har ett underlägg av plastad frotté som vi lägger på soffan/sängen/golvet och byter där.. förvarar prylarna i en byrålåda.
    Till de första två barnen hade vi skötbord men vi skaffade aldrig nåt nytt när det gick sönder.

• Vi 2 blir 3

Vad många smarta lösningar de finns! Tvättmaskin har vi inte här uppe utan den är i källaren, men de låter ju som att jag kanske inte är helt däng om man bara köper skötbädd =)

• Aruten
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-04-25 10:29:15 följande:
    Vad många smarta lösningar de finns! Tvättmaskin har vi inte här uppe utan den är i källaren, men de låter ju som att jag kanske inte är helt däng om man bara köper skötbädd =)
    Det är jätte smidigt, och dom bäddarna har lite upphöjda kanter som gör att när bebisen börjar rulla omkring så kommer det inte utanför bädden. Bajset kladdar alltså inte utanför på golvet när det börjar rulla =) Haha
  • Aruten
    Aruten skrev 2010-04-25 10:31:06 följande:
    Det är jätte smidigt, och dom bäddarna har lite upphöjda kanter som gör att när bebisen börjar rulla omkring så kommer det inte utanför bädden. Bajset kladdar alltså inte utanför på golvet när det börjar rulla =) Haha
    Självklart så ska det stå "...omkring så kommer DEN inte utanför bädden..." Dålig svenska där =)
  • Vi 2 blir 3
    Aruten skrev 2010-04-25 10:32:06 följande:
    Självklart så ska det stå "...omkring så kommer DEN inte utanför bädden..." Dålig svenska där =)
    Hehe =) Jag förstår ändå!

De kommer vi nog köra på =)
  • santana01

Vi har också ett ganska litet badrum och funderar på att köpa ett sånt där skötbord som man sätter på badkarskanten. Är det någon som har erfarenhet av sånt?

• Morghana

Har aldrig använt skötbord. Jag har använt ett sådant där uppblåsbart skötunderlägg och handduk eller bara handduk. På sängen eller allra otfast på golvet. Mina pojkar springer nu oftast själva och hämtar en blöja och lägger sig på köksmattan när det är dags att byta. =)

• vargaa

Våran bebis är 5 dgr försenad men vi har inte köpt ngt skötbord. Bara skötbädd. Det går lika bra att lägga den på vilken lämplig yta som helst. I badrummet har vi dock ordnat med plats för blöjor och tvättlappar.

Våra grannar har 2 barn och har aldrig haft skötbord. Oftast bytte de på en kudde eller liknande. Smidigast tyckte dom. Och skulle ni trots allt känna behov av ett bord när bebis har kommit så är det ju bara att köpa ett då.

BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Använder ni skötbord?