• inyourface

Vår katt är så extremt liten...

Jag behöver tips på hur jag ska få henne att gå upp i vikt!
    Vi har en sköldpaddsfärgad underbar katthona på snart 3 år. Hon har fått två kullar, och vi vill sterilisera henne så det inte händer igen. (Hon gick på p-piller då, funkade ju verkligen inte...)

Problemet är att hon är extremt smal, har hon alltid varit. Vi var hos veterinären för två veckor sedan med henne,och vet sa att han vågar inte operera henne när hon är så liten Vi fick rådet att försöka "Göda" henne lite. Problemet är att vi redan försökt det. Hon har fått extremt fett foder, gick inte upp ett gram ens. Får kattmjölk, kattgodis med mera, inget hjälper. Veterinären sa också att hon är fullt frisk, hade inte mask i magen eller något annat. Och hon äter som hon ska, hon älskar mat.

Grannarna tror inte vi ger henne mat, så ibland ställer dom ut matskålar till henne i sina trädgårdar... Det gör mig skit förbannad.
    Vår andra katt är en liten (frisk) tjockis. Men han är hane...
    Nu inbillar jag mig att hon har nån sjukdom som vet inte kan se.

I never fall apart because I never fall together.
  • Svar på tråden Vår katt är så extremt liten...
  • Echidna

Är honan en utekatt? Vi har en långhårig sködlis som är steriliserad ( heter egentligen kastrerad nuförtiden) som var supersmal hur mkt mat (även hon fick fettrik mat) hon än fick. Nu är hon innekatt så vi bor på 4:e våningen och hon har gått upp massor i vikt. Det kan vara så att hon springer av sig alla kalorier hon sätter i sig. Om inte veterinären har sagt nåt så tror jag inte hon är sjuk utan bara en katt som inte lägger på sig så lätt.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • inyourface
    Echidna skrev 2010-04-25 12:24:35 följande:
    Är honan en utekatt? Vi har en långhårig sködlis som är steriliserad ( heter egentligen kastrerad nuförtiden) som var supersmal hur mkt mat (även hon fick fettrik mat) hon än fick. Nu är hon innekatt så vi bor på 4:e våningen och hon har gått upp massor i vikt. Det kan vara så att hon springer av sig alla kalorier hon sätter i sig. Om inte veterinären har sagt nåt så tror jag inte hon är sjuk utan bara en katt som inte lägger på sig så lätt.
    Hon är utekatt, vi hittade henne av en slump utanför akuten i vår stad när maken skulle kolla armen... hon var hemlös och satt hos mig i trädgården hela kvällen, jag blev stört förälskad i henne direkt. :) Men nu för tiden är hon inne mer än vad hon är ute.
    Men det är kanske som du säger, att hon springer av sig allt.
    Är bara jobbigt när främlingar tror man missköter katten.

Vi kanske ska försöka hålla henne inne lite mer då.
    Hon kanske går upp av kastreringen, det brukar ju hanar göra iallafall.
  • Echidna

Ja de flesta katter gå upp av kastrering, men ni kan ju ha en väldigt liten katt också vilket gör att hon inte går upp så mkt. Förstår om du tycker det är jobbigt när era grannar tror ni missköter katten bara för att den är liten och smal.

• felicityporter

Jag har också en hona som var supersmal när hon var fertil, trots att hon fick kvalitetsfoder och var helt frisk. Efter hennes kastrering gick hon dock sakta men säkert upp till en mer normal kroppsvikt, hon är dock fortfarande slank, men inte mager som en catwalkmodell.

• lennartsdotter

Gå till en annan veterinär. Är katten frisk är det klart hon kan kastreras. Många katter är magerlagda, iaf under hela sin fertila tid.

Om ingen veterinär vill kastrera henne kanske ni kan sätta henne på Suprelorin (kemisk kastrering) och se om det hjälper henne att öka i vikt. Så kan ni kastrera henne senare.

Vad väger hon?

• inyourface

Vad innebär kemisk kastrering?

• lennartsdotter

Kemisk kastrering innebär att katten blir steril pga. tillförsel av hormon. I fallet med Suprelorin innebär det att katten slutar producera luteinbildande- och follikelbildande hormon. Det innebär att honkatter inte kan få ägglossning och hos hanar innebär det att inga spermier kan bildas.

Effekten sitter i runt 6 månader.

• Majsan70

Klart att det går att kastrera en smal katt. Så länge katten är frisk och pigg i övrigt.
    Min fd. avelshona var helt avmagrad när vi kastrerade henne och det gick alldeles utmärkt.
    Sen brukar de gå upp i vikt. Min tjej väger nu 4,3 kilo mot tidigare 1,9.

• Sorbus

Vi hade en sköldpaddsfärgad katthona som också var väldigt smal. Hon var innekatt sina första år och var kastrerad och avmaskad men gick ändå inte upp trots att vi försökte göda henne med fet mat. Senare blev hon utekatt och behöll ungefär samma vikt. Hon var frisk och pigg i övrigt. Enligt veterinären så är det ändå bättre att de är på smala hållet än överviktiga eftersom övervikt medför risk för vissa sjukdomar.
    Förra året gav vi henne bara kattungemat under en period och då blev hon lite kraftigare. Fortfarande smal, men inte riktigt så klen. Sedan blev hon tyvärr påkörd vårt lilla hjärta så vi vet inte om hon med åldern och den fortsatta dieten hade ökat mer.

Nu har vi en ny katthona, ungefär samma teckning, bara andra färger. Och hon ser också ut att blir rätt smal.

• inyourface

Missy väger runt ett och ett halvt kilo. Hon är extremt liten. Men fullt frisk. Det kanske bara var den veterinären som inte vågade kastrera henne då... han sa ju faktiskt att han aldrig sett en så smal katt förut... känns ju inte kul att höra direkt.
    Men jag kanske inte ska hänga upp mig på vikten då, så länge hon är frisk.
    Kemisk kastrering vet jag inte om det skulle fungera... hon gick ju på p piller och fick ändå två kullar. Vid sista kullen fick hon komplikationer vid födslen också för den ena kattungen var för stor för henne att få ut. Så veterinären fick vrida och ha sig... hon hade väldigt ont då. Vill inte att hon får fler kullar nu.

Jag ska ringa en annan veterinär och se vad de säger.
    Men jag tänker på en sak igår veterinären kanske inte vågar söva henne när hon är så liten? Kanske är det?

• colanappen

kolla med annan veterinär vi kastrerade våra honkatter vid 6 månader och den ena vägde inte ens ett kilo då... och det var inge problem

• Majsan70
    inyourface skrev 2010-04-27 14:59:50 följande:
    Missy väger runt ett och ett halvt kilo. Hon är extremt liten. Men fullt frisk. Det kanske bara var den veterinären som inte vågade kastrera henne då... han sa ju faktiskt att han aldrig sett en så smal katt förut... känns ju inte kul att höra direkt.Men jag kanske inte ska hänga upp mig på vikten då, så länge hon är frisk.Kemisk kastrering vet jag inte om det skulle fungera... hon gick ju på p piller och fick ändå två kullar. Vid sista kullen fick hon komplikationer vid födslen också för den ena kattungen var för stor för henne att få ut. Så veterinären fick vrida och ha sig... hon hade väldigt ont då. Vill inte att hon får fler kullar nu.Jag ska ringa en annan veterinär och se vad de säger.Men jag tänker på en sak igår veterinären kanske inte vågar söva henne när hon är så liten? Kanske är det?
    Kan de söva o kastrera 6 månaders kattungar så kan de nog söva o kastrera även din katt. I andra länder kastrerar de katter mycket tidigare än så och även det går utmärkt. Skulle mest gissa på att din veterinär var okunnig.
  • Echidna

Jag tycker absolut du kan ringa till andra veterinärer. De har ju olika erfarenheter! Om honan är 3 år så borde det ju synas på tänderna (om de tvekar om åldern). De söver ju kaniner så varför inte en liten katt? Jag har jobbat hos veterinär och hon kastrerade kaniner. Jag tycker att du ska kastrera katten om hon inte ska vara i avel. Bättre för både henne ( hon riskerar livmodersinflammation) och dig.

• inyourface
    Majsan70 skrev 2010-04-27 15:04:23 följande:
    Kan de söva o kastrera 6 månaders kattungar så kan de nog söva o kastrera även din katt. I andra länder kastrerar de katter mycket tidigare än så och även det går utmärkt. Skulle mest gissa på att din veterinär var okunnig.
    Oj det visste jag inte att dom gjorde så tidigt.
    Ja men jag ska absolut höra med en annan veterinär.
  • Majsan70
    inyourface skrev 2010-04-27 15:12:13 följande:
    Oj det visste jag inte att dom gjorde så tidigt.Ja men jag ska absolut höra med en annan veterinär.
    Jopp så är det. Har för mig att de kastrerar vid 3 månader i en del andra länder.
    Jösses när min lilla hona var 6 månader gjorde de en massiv bukoperation på henne o då vägde hon knappa kilot.
Svar på tråden Vår katt är så extremt liten...