Man behöver inte ha fets/kalas om man gifter sig, överhuvudtaget (kyrkligt/borgerligt).
Det är upp till dem som gifter sig ju! =)
Och vi gifte oss i hemlighet, på altanen hemma, med en vigselförrättare som jag letade upp i vår hemkommun via kommunens hemsida. Jag ringde bara och bokade personen det datum vi hade valt och sedan dök han upp, som bestämt.
I vårt fall valde vi att ta min sambos föräldrar som vittnen (de var inbjudna bara och fick veta att något festligt skulle kunna hända) - men det är väldigt ovanligt (!!), har hört att man inte ska ha föräldrarna, men vi tog dem av praktiska skäl, de bor nära och de var glada att få delta i denna väldigt enkla och korta vigsel. Tog typ 3-5 minuter och sedan var det klart...vi tog en enkel fika efter bara =)).
Vi bjöd vittnena på middag på kvällen på en uteservering vid vattnet och valde att hålla stor fest för vänner och närmsta familjen 2 månader senare och samtidigt ha namngivning för vår dotter som då var 7 månader.
Men - detta gjorde vi bara för att vi älskar att hålla middagar och fest och verkligen genuint ville det. Dagen då vi gifte oss ville vi bara ta det lugt och göra det minimalistiskt och undvika "fokus på klänningar, blomsterarrangemang och stor fest"- vi ville mest göra det till en vacker men enkel sak för oss, när vi fått vårt första barn. Och slippa all stress med frisörer, fotografer och gäster och all planering just då.
När väl det var klart föll det sig naturligt att planera fest, i lugn och ro...
Stort lycka till till er!
Gör det ni känner är bäst! Kramar