• Tessian

Utpumpad bröstmjölk

Hej.
    Jag har några frågor ang utpumpad bröstmjölk.

Igår lyckades jag pumpa ut en del bröstmjölk.
    Och idag när jag tog ut den och skulle använda den va det som klumpar som flöt omkring.
    Skakade den och dem försvann.
    Läste nånstans att man inte får skaka bröstmjölk, stämmer det?

Sen när jag skulle värma den lite under varmt vatten blev den alldeles konstig, typ lite grynig och konstig.
    Såg ut som den va gammal eller nåt, så jag vågade inte ge min son den.

Ska den se ut så?
    Får man skaka mjölken?
    Den kan väl inte blivit gammal över natten, ska väl kunna stå upp till 2 dygn?!

Nån som kan hjälpa mig??

Mvh T

• Svar på tråden Utpumpad bröstmjölk
  • Helene70

Bröstmjölk kan förvaras i kylen i 2 dygn.

Allt du beskriver verkar helt normalt. Det är bara att mata på!

• Pineapple

Mjölken skiktar sig när den står, den feta grädden flyter upp och lägger sig högst upp. Så beter sig "vanlig" mjölk också. Så skaka om den lite du så är den helt ok. :)

• thebettygirl

Det kan bli geleaktiga klumpar i mjölken om du har haft mjölkstockning eller om det har varit på gång att bli mjölkstockning. Dessa klumpar innebär ingen fara för barnet, det enda är att dekan orsaka stopp i nappen på flaskan, men det är det ju bara att plocka bort!

• Tessian

Så jag kan mata honom med den mjölken när det blir så?

det blev okej när jag första rörde runt flaskan, men sen när jag började värma den under varmt vatten såg det ut som det blev alldeles gryningt.
    Men när jag skulle diska flaska så va det gryninga alldeles fett, antar att det va det feta i mjölken.
    Men är det okej att ge hono den när det blir så?
    Och blir det alltid så?
    finns det nått bättre sätt att värma mjölken på??

Tack för alla era svar.

• maiijjha

Mjölken blir så eftersom den är så fet. På BB förvärmde de mjölken under rinnande vatten sen fick den stå i ett litermått med varmt vatten tills den var varm nog för att ges. Bröstmjölk ska ALDRIG värmas i mikron!

Pumpar du ut "för" mycket mjölk kan du frysa den (det kan vara bra om du vid något tillfälle blir borta längre än du tänkt). Glöm inte att allt som har med mjölken att göra ska vara sterilt då vår mjölk inte är pastiröserad. Jag upplevde ofta det du beskriver med grynigheten speciellt när mjölken varit fryst och min dotter växer och mår fint. Jag var jätteglad över min frysta mjölk då jag pga medecin fick övergående problem med mjölkproduktionen.

Svar på tråden Utpumpad bröstmjölk