• Michanna

Billig vardagsmat gärna veckomatsedel

Behöver som många hjälp med billig och bra mat för en barnfamilj.
    vi lägger alldeles för mycket pengar på mat per månad tycker jag. ( ca 4000 kr)
    Vi är 5 st i familjen som äter

Så tips på billigare mat vore jättebra.

• Svar på tråden Billig vardagsmat gärna veckomatsedel
  • Michanna

Vi ska i veckan äta. Måndag. Fiskgratäng. Tisdag falukorv med spagetti. Onsdag. kassler med potatis ( som gratäng. ) torsdag. korvsoppa. fredag grillad fläskkarre med klyftpotatis. lördag : Lasange Söndag Kyckling med potatis ochgrönsaker i ugn.

• MBert

Mitt tips till billigare mat är att laga mer vegetariskt och gärna soppa då och då. Satsa på billiga rotfrukter och bönor/linser. Nyttigt och billigt.

• puss
    MBert skrev 2010-04-25 17:05:05 följande:
    Mitt tips till billigare mat är att laga mer vegetariskt och gärna soppa då och då. Satsa på billiga rotfrukter och bönor/linser. Nyttigt och billigt.
    visst, synd att det smakar apa bara.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • MBert
    puss skrev 2010-04-25 17:15:03 följande:
    visst, synd att det smakar apa bara.
    Vad menar du med det?
  • jaghopparhögt
    MBert skrev 2010-04-25 17:22:03 följande:
    Vad menar du med det?
    Hon menar nog att det inte smakar så gott enligt henne.
  • MBert
    jaghopparhögt skrev 2010-04-25 17:37:23 följande:
    Hon menar nog att det inte smakar så gott enligt henne.
    ja för apa lär hon väl knappast kunna jämföra med rotsaker!
  • MBert

Jag ser att TS satsat rätt mycket på potatis vilket är billig (och nyttig) mat. Vi köpte potatis för 1 kr/kg senast (erbjudande) och då blir det ju inte många öre per portion (1 kg räcker till hela familjen, tror man brukar räkna 150-200 g/port).

Spagetti är också billig mat. Billigare än annan pasta. Men det ligger ändå på ca 15 kr/kg, kanske ca 10 kr/kg på extraerbjudande.

• jaghopparhögt
    MBert skrev 2010-04-25 18:23:26 följande:
    Jag ser att TS satsat rätt mycket på potatis vilket är billig (och nyttig) mat. Vi köpte potatis för 1 kr/kg senast (erbjudande) och då blir det ju inte många öre per portion (1 kg räcker till hela familjen, tror man brukar räkna 150-200 g/port). Spagetti är också billig mat. Billigare än annan pasta. Men det ligger ändå på ca 15 kr/kg, kanske ca 10 kr/kg på extraerbjudande.
    Man kan ju köpa pasta betydligt billigare än 15kr/kg normalt.
  • MBert
    jaghopparhögt skrev 2010-04-25 19:36:18 följande:
    Man kan ju köpa pasta betydligt billigare än 15kr/kg normalt.
    Ja kanske runt 10 kr/kg, men mycket billigare än så är det inte. Billigast är spagetti. Man blir ibland lurad av att ett paket bara innehåller 750 g eller så. Kolla jämförpriset.
    Michanna skrev 2010-04-27 08:52:28 följande:
    linser är något vi inte har provat. Hur gör man en bra linssoppa ??
    När det gäller linssoppa är det förutom gott, snabbt, enkelt, billigt, nyttigt och lågt GI. En riktigt bra kombination alltså.
    Den enklaste och billigaste består av linser och buljong;

1,5 dl röda torkade linser
    5 dl buljong (vatten + en buljongtärning (kyckling, grönsaker eller kött, vad man behagar)

Skölj av linserna och koka upp dem i vattnet med buljong.
    Låt koka på svag värme i ca 15 min
    Ner med en stavmixer och passera eller vispa samman allt till en slät soppa.

Vill man lyxa till det lite mer så reder man av med lite grädde och tillsätter räkor;

Linssoppa med räkor

4 port

Ingredienser

3 dl röda linser

1 gul lök

1 msk smör eller margarin

1 l grönsaks- eller hönsbuljong

(2,5 dl torrt vitt vin)

0,5 tsk timjan eller 1 tsk basilika

1 äggula

1 dl vispgrädde

Salt

Vitpeppar

Garnering

400-500 g räkor med skal

1-1,5 dl creme fraiche

1-2 tsk riven pepparrot

2-3 msk finhackad persilja

Skölj linserna väl och låt rinna av i en sil.

Hacka löken fint och fräs den några minuter i smöret.

Tillsätt linser, buljong, (vin) och timjan. Låt koka under lock på svag värme i 15 minuter. Låt svalna lite och kör linserna i mixer (stavmixer) till slät puré.

Vispa samman äggula och grädde. Rensa räkorna och ta undan 8-12 st till garnering. Hacka resten och blanda dem med creme fraiche och pepparrot.

Koka upp och häll i ägguleredningen under omrörning. Smaka av med salt och peppar.

Häll upp soppan och garnera med räkgrädden och hela räkor. Strö persilja över.

• vargaa

Jag har svårt att ta itu med att prova en massa nya rätter så jag och gubben satte oss och skrev ner alla maträtter vi kunde komma på som vi lagat tidigare (och som funkar till vardags). Slutade med att vi hade 57 maträtter som alla fungerar att göra en vardag. En del rätter är väldigt lätta, tex mannagrynsgröt, matig toast med sallad eller ugnspannkaka. Andra rätter är lite mer helgmat eller kräver lite mer tid/arbete som tex risotto eller lasange. Men det mesta är gammal hederlig husmanskost såsom hemlagade fetaostbiffar med potatis, köttfärslimpa eller potatismos och fisk.

Sen nummrerade vi alla rätter och gör matsedel utifrån nummren. Skriver slumpmässigt ut nummer på dagarna och såhar man en veckomatsedel.

Jag tycker nog att man kan äta det mesta billigt. Jag köper matvaror med lite högre pris när jag anser att det är skillnad på kvaliten bara. Att dryga ut köttfärssås och grytor med grönsaker är bra och att använda palsternacka lyfter rätten utan att kosta för mkt. Köpa säsgongsbetonade grönsaker. Undvika godis och fikabröd, och istället baka själv.

BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Billig vardagsmat gärna veckomatsedel