Nån mer som har ont i ryggen redan i v. 15?
Hej hopp!
Jag har så fruktansvärt ont i ryggen, redan..
Jag är bara i v.15.
Undra hur det kommer att bli sedan då?
Nån mer än jag?
Hej hopp!
Jag har så fruktansvärt ont i ryggen, redan..
Jag är bara i v.15.
Undra hur det kommer att bli sedan då?
Nån mer än jag?
Hej Nina!
Jag är i v 16 och började få lite ont förra veckan. Jag har tidigare haft problem med ryggen, men det har varit nere i svanken. Nu känns det mer i korsryggen och det känns ibland som en kniv skär i mig. Min bm tycker att jag ska kontakta sjukgymnast och enligt henne är det helt normalt att det ryggonda kan börja redan nu. Kolla m din bm om hon kan rek någon sjukgymnast. Det är kanske bättre om man börjar med det i tid, innan det blir FÖR outhärdligt. Lycka till, kram
Är inne på min andra graviditet och hade ont redan förra gången jag var gravid. Jag var då hos sjukgymnasten och fick ett bälte som man kan ha runt höfterna detta hjälpte på något undlingt vis också mmot ryggvärken. Jag är nu i vecka 16 och har fått ont i ryggen för ca två veckor sen, men det är bara att kämpa på för om ett antal veckor så kommer guldklimpen nr två. Kram, försök även med en riskudde då värken då värmen gör gått på ryggvärken
jag är också i vecka 15 och har ont i svanken!
Jag började ha besvär med ryggen redan i vecka...å nu är jag i vecka 11...Men det är ömt å jobbigt i nedre delen av ryggen...svanken, ländryggen...å det kryper upp....
Å det är ju bara början...
Men jobbigt, men man får försöka stretcha, sitta rätt, osv...tänka på hur man går å står...osv...Vilket ju givet är lättare sagt än gjort...lätt att man som glömmer bort...
Lycka till...
/E
Hej!
Jag är i v 16 och har haft ont i ryggen i flera veckor. Har skolios och får ont i ryggen om jag går eller står en stund normalt sett, och det har ju inte direkt blivit bättre sen jag blev gravid... Nu får jag ont ganska så fort.
Känns väldigt jobbigt, undrar just hur man kommer att må framöver om man blir stor och tung!?! Är lite smånervös faktiskt. Läkaren gav mig en remiss till sjukgymnasten, så jag var där nu i veckan. Gav väl tyvärr varken mer eller mindre, fick ett papper med några övningar som man kan göra (kändes inte så givande, jag tränar aerobics regelbundet så jag tränar ju ryggen ganska mycket redan). Det är väl bara att kämpa på!
Kramar Maria
jag är i v 22 och har lite ont i mitten av ryggen...blir så att jag ibland måste sätta mejj ner lr stanna upp om jag är ute å går... men det är inte så farligt..blir nog värre i v 36 å så...hehe... men vi har juh mycke värk att vänta oss så lite ryggvärk e nog inget emot d...
Här är en som bara är i v.11 än sålänge och har iofs. haft lite problem med rygg innan men känner av det mer nu
Vad som jag tycker är jätteskönt är att lägga en varm (JÄTTEVARM*ler*) handduk på ryggslutet ...
Hoppas det ger med sig lite.
Kram, celia
Ooooo ja jag började få ont i ryggen redan i vecka 11...Har ischias sen innas så jag har haft starka mediciner innan som jag inte får använda nu ..Istället kan jag ge dig en del andra tips om hur du kan minska verken : varma bad , sitt ej för länge ( dvs gå även om det gör ont ), massage , ha varma handukar på ryggslutet ...
Halloj.
Har också ont i ryggslutet, är i v 16 och haft det i ca 2 veckor nu. Har också problem sedan innan, men inte just där, så nu är det på två ställen
Varpå info hos sjukgymnast i förrgår och hon sa att om det är problem med ischiasnerven (från ryggslutet och ner på framsidan av låret sa hon) man har så kan det vara skönare med kyla på området istället för värme eftersom nerven sväller när det blir varmt och gör än mer ont. Men det kan ju ocksa vara individuellt hur man tycker att det känns, en del kanske tycker det är skönare med värme, vad vet jag.
Mitt onda sitter dock bara på baksidan och rör sig nedåt lårets baksida och är troligen redan foglossning och det är iNTE skönt kan jag säga. Iböand så förlorar man liksom kraften i benet och det känns som att man skall falla ihop nästan.
För all slags ryggont som blir framförallt senare i graviditeten så rekommenderade hon tex att man INTE sitter med benen korsade, för det belastar snett bak i ryggen då. Att inte hänga bak på knäna, att stå med lite böjda ben stället, att lägga sig ner och sätta sig upp med sidan ner mot madrassen i sängen istället för rakt ner och rakt upp (som "situps" är alltså inte så bra). Att sova på sidan med en kudde eller två mellan benen och även fötterna så att höfterna, benen och fötterna är parallella och alltså inte snedbelastar ryggen (sen när man inte kan sova på rygg längre).
Själv glömmer jag hela tiden att intekorsa benen - och får sota för det varje dag. Ont att gå hem, gå på toa, gå till skrivarrummet, matsalen.
Jag är bara i v 13 och har redan skitont. Kan inte sitta i samma ställning längre stunder utan måste röra på mig med jämna mellanrum.
Jag har lite ont i ryggslutet av och till och är bara i vecka 7... Än är det mer som lite "bakgrundsvärk" och inget att fästa sig vid, men ändå.
fråga till bm om du får hyra TENS-aparat....det kostar 100kr per v men det hjälper dig...