15-åring intagen för alkoholförgiftning..
Hej!
Jag är storasyster till en tjej som är 15 år. Hon verkar ha spårat ur totalt.. Jag ska inte gör det här långt, men ska dra lite bakgrund. Min mamma gifte sig med en annan man och fick alltså min lillasyster som idag är 15 år (bli 16 i slutet av året). De skilde sig när min syster var cirka 3 år. Mamma har varit ensamstående länge, men lever nu med en ny man.
I november blev min syster hemkörd av polisen då hon blivit tagen för snattning. På nyårsafton hämtade jag henne hos en av hennes kompisar, då hon var snorfull. Mamma ringde till mig helt hysterisk av oro. Mamma hade brutit benet och satt hemma. Hon hade försökt få tag på taxi, men, ja, svårt på nårsafton. Jag bodde bara 10 min promenadväg från där syrran befann sig, så jag gick dit. Dagen efter skämdes syrran som en hund och lovad dyrt och heligt att detta aldrig hänt innan och att det aldrig skulle hända igen. Men så igår gjorde det det. Hon hade sagt till mamma att hon var hos sin kille. I själva verket var det utomhus och söp. Hennes kompisar ringde ambulans då hon börjat krampa och varit okontaktbar. Mamma åker till sjukhuset på natten och på morgonen åker de till Maria ungdom för samtal m.m. Syrran verkar vara helt oberörd och förstår inte vidden av det hon gjort. Mamma känner sig maktlös och vet varken ut eller in. De ska på två stycken uppföljningssamtal, som min syster verkar tycka är totalt meningslöst.
Vad ska vi göra för att nå fram och få henne att förstå att det är farligt att dricka så mycket? Hon har bytt umgängeskrets något, men detta är helt nyligen (ca 1 månad sedan). Hon verkar inte må bra alls, bryr sig knappt om skolan längre. Mamma har berättat att det kan komma att bli en utredning om henne som mamma och om det fortsätter så här så kan min syster bli placerad. Ingenting verkar bita.. Hjälp oss att få tillbaka vår älskade tjej! Någon som har erfarenheter eller råd?