• JessiWill

Akut! brun mjölk

Jag är i vecka 21 imorgon och har redan fått igång mjölken. Jag måste dock pressa ut varje kväll annars kan jag få väldigt ont!

Men idag när det droppade ner i handfatet såg jag att den var lite lite brun/röd (väldigt svagt dock) nyans, som att det var lite blod i eller ngt. Har ngn vart med om detta? Eller har jag hållt på och trycka för mkt så det blöder i bröstet? För man skall ju faktiskt kunna handmjölka liksom!

Någon som vet?

Våran Liten är beräknad 12 september 2o10 =)
  • Svar på tråden Akut! brun mjölk
  • Michisen

Jag hade blod i råmjölken innan sonen föddes, min barnmorska sa åt mig att sluta trycka fram mjölken och låta brösten vara och se om det gick över.

Gjorde så och märkte sedan inte av det mer.

Men kolla med din barnmorska...

• JessiWill
    Michisen skrev 2010-04-25 19:07:33 följande:
    Jag hade blod i råmjölken innan sonen föddes, min barnmorska sa åt mig att sluta trycka fram mjölken och låta brösten vara och se om det gick över. Gjorde så och märkte sedan inte av det mer. Men kolla med din barnmorska...
    okeej, tur att man inte är den enda! Dock svårt när jag får ont att inte trycka! Men jag skall hålla mig!
  • Michisen

Jag gjorde som så att jag lade mig i ett varmt bad eller ställde mig i duschen, då rann det till och ur av sig självt, utan att jag tryckte. Vet inte om det hjälper för dig, men kanske? :-/

• JessiWill
    Michisen skrev 2010-04-25 19:10:46 följande:
    Jag gjorde som så att jag lade mig i ett varmt bad eller ställde mig i duschen, då rann det till och ur av sig självt, utan att jag tryckte. Vet inte om det hjälper för dig, men kanske? :-/
    Åh tack för tips! Skall prova detta.. är ju så orolig att ngt skall vara fel när det är sådär.. första barnet med så nojjar med än vanligt!
  • Michisen

Ta det bara lugnt. Värsta nojningen jag sett var tjejen som var desperat för hon trodde att hon var tvungen att spara råmjölken eftersom hon hade läst att den första mjölken var väldigt viktig för barnet...

(Hon förstod alltså inte att råmjölken fortsätter vara råmjölk och "första mjölk" ända fram tills dess att den mognar cirka tre dygn efter att barnet fötts.)

• luckyme83
    Michisen skrev 2010-04-25 19:25:03 följande:
    Ta det bara lugnt. Värsta nojningen jag sett var tjejen som var desperat för hon trodde att hon var tvungen att spara råmjölken eftersom hon hade läst att den första mjölken var väldigt viktig för barnet... (Hon förstod alltså inte att råmjölken fortsätter vara råmjölk och "första mjölk" ända fram tills dess att den mognar cirka tre dygn efter att barnet fötts.)
    men stackars tjej =/
    men hon hade verkligen bebisens bästa i tanken =)
  • JessiWill
    Michisen skrev 2010-04-25 19:25:03 följande:
    Ta det bara lugnt. Värsta nojningen jag sett var tjejen som var desperat för hon trodde att hon var tvungen att spara råmjölken eftersom hon hade läst att den första mjölken var väldigt viktig för barnet... (Hon förstod alltså inte att råmjölken fortsätter vara råmjölk och "första mjölk" ända fram tills dess att den mognar cirka tre dygn efter att barnet fötts.)
    ojdå :O Så hon sparade allt? Herregud! okeej så nojjig är jag inte haha :P
  • Michisen
    luckyme83 skrev 2010-04-25 19:28:49 följande:
    men stackars tjej =/men hon hade verkligen bebisens bästa i tanken =)
    Ja, man får se det positivt på det sättet!
  • Michisen
    Jessiicaa89 skrev 2010-04-25 19:31:11 följande:
    ojdå :O Så hon sparade allt? Herregud! okeej så nojjig är jag inte haha :P
    Haha, nä, hon ställde ju frågan här på FamiljeLiv och fick lära sig hur det funkade.
  • EJai

vet inte om mjölken blivit brun pga att det e blodet som färgar sig med din bröstmjölk annars kan man få denna färg om man intar någon form av nikotin.

• JessiWill
    våren1987 skrev 2010-04-25 20:15:35 följande:
    vet inte om mjölken blivit brun pga att det e blodet som färgar sig med din bröstmjölk annars kan man få denna färg om man intar någon form av nikotin.
    Jo men det är brun/rött typ, väldigt svagt. Men har fått reda på nu att det fnns mkt blodkärl i bröstet som kan spricka om man klämmer, även om man pumpar oså. Så skall lägga ner med tryckandet :P
  • JessiWill
    våren1987 skrev 2010-04-25 20:15:35 följande:
    Sedan intar jag inget nikotin alls så :)
  • Drömmerdrömmar

sluta tryckt ur mjölk ur brösten.. jösses :P

när mjölken runnit till på ritkigt kommer du förstå att det gör ont om man inte pumpar ut ;)

• JessiWill
    Drömmerdrömmar skrev 2010-04-25 21:28:57 följande:
    sluta tryckt ur mjölk ur brösten.. jösses :P när mjölken runnit till på ritkigt kommer du förstå att det gör ont om man inte pumpar ut ;)
    Det har tyvärr runnigt ut otroligt mkt, räcker jag trycker lite så rinner det väldigt mkt. Och låter jag då bli att trycka känns det som att 2 golvbollar försöker pressas ut ur bröstvårtorna, därav att jag trycker ut det.
  • EJai

Jag läckte redan från v 16 med barn 1 och kunde göra stora pölar i sängen om jag inte hade inlägg där i v 30 men det e bara att igonera då man annars ökar produktionen om man klämmer å har sig.

• JessiWill
    våren1987 skrev 2010-04-25 22:37:35 följande:
    Jag läckte redan från v 16 med barn 1 och kunde göra stora pölar i sängen om jag inte hade inlägg där i v 30 men det e bara att igonera då man annars ökar produktionen om man klämmer å har sig.
    Jaa hade jag kunnat så skulle jag låta det vara, men eftersom det gör ont om jag inte får ut det, så blir det per automatik att jag klämmer :(
  • Drömmerdrömmar
    Jessiicaa89 skrev 2010-04-25 22:48:15 följande:
    Jaa hade jag kunnat så skulle jag låta det vara, men eftersom det gör ont om jag inte får ut det, så blir det per automatik att jag klämmer :(
    okej jobbigt.. vad säger bm om detta då?
  • JessiWill
    Drömmerdrömmar skrev 2010-04-26 08:27:11 följande:
    okej jobbigt.. vad säger bm om detta då?
    Har inte pratat med henne. Men jag skall försöka sluta klämma, stå emot smärtan helt enkelt, hoppas på det bästa :)
  • Michisen

Det är nog bäst att låta bli. Om det gör jätteont så går det ju bra att ta en Panodil. Kolla om du hittar såna där sköna tuttvärmare som reflekterar tillbaka kroppsvärmen, de hjälper bra sedan när mjölken rinner till på riktigt och man har fotbollsbröst också!

Svar på tråden Akut! brun mjölk