• TheUnknown

Kan man tatuera sig när man är gravid?

Har tatueringstid femte maj, och kommer då vara i v 6 ca, så det är ju tidigt och vill inte berätta än.
    Kan jag tatuera mig då? har hört att man kan blöda mer, men är det något farligt med att tatuera sig som gravid?

• Svar på tråden Kan man tatuera sig när man är gravid?
  • Philippa

Erfarna tatuerare tatuerar ALDRIG på gravida kvinnor.... pga smittrisk samt infektionsrisker...

• Oktoberbebis
    TheUnknown skrev 2010-04-25 19:20:20 följande:
    Har tatueringstid femte maj, och kommer då vara i v 6 ca, så det är ju tidigt och vill inte berätta än. Kan jag tatuera mig då? har hört att man kan blöda mer, men är det något farligt med att tatuera sig som gravid?
    Satt precis och undrade över samma sak, är i v. 18... Har dock ej bokat någon tid, kanske väntar tills i höst/vinter.. Men vore kul att veta iaf!!:)

Vad ska du tatuera??:)
  • Oktoberbebis
    Philippa skrev 2010-04-25 19:24:07 följande:
    Erfarna tatuerare tatuerar ALDRIG på gravida kvinnor.... pga smittrisk samt infektionsrisker...
    Men är dessa risker större för att man är gravid?? Och vad är det som kan smitta?
  • Philippa
    Oktoberbebis skrev 2010-04-25 19:26:45 följande:
    Men är dessa risker större för att man är gravid?? Och vad är det som kan smitta?
    Nej, de är inte större för att man är gravid, men en tatuerare skulle aldrig våga utsätta en gravid kvinna för det..

Men tror ni mig inte så ska ni givetvis ringa en tatuerare och fråga....
  • Philippa

Jag googlade och fann denna info::

Tatueringar och graviditet
    Kommentera denna artikel? | Lägg in en kommentar
    tatuering och graviditet
    Är det säkert att tatuera sig under graviditeten? Och gamla tatueringar, gjorda före man blev gravid - kan de orsaka problem på något sätt?
    Infektionsrisk
    Det finns alltid en infektionsrisk när man tatuerar och när man är gravid är kroppens förmåga att avvärja infektioner sänkt. Ju sämre hygien och kvalitet på tatueringsstudio och tatueringsbläck, desto större risk. Om man inte tar hand om sin hud efter en tatuering kan man få en hudinfektion och då krävs ofta antibiotika för att bli av med den. Och all slags medicinering under en graviditet bör undvikas under en graviditet.

Kemikalier från bläcket i blodet?
    Man vet inte så mycket om påverkan från tatueringsbläck på foster. När det görs på rätt sätt stannar bläcket kvar på ytan av huden och ska inte gå in i blodomloppet. Men, även om risken är liten så finns det inga garantier för att kemikalierna INTE skulle påverka eftersom kunskapen om giftigheten i bläcket är dåligt utforskat.

Den första trimestern är särskilt avgörande för fostrets utveckling, och all onödig exponering för kemikalier under den tiden bör naturligtvis undvikas. Dessutom, tatueringsbläcket kan orsaka allergier.

Är det en panter eller en utsvulten katt?
    Att man binder vatten under graviditeten kan ha oväntade sidoeffekter på din tatuering: något som var menat att vara en elegant panter på vristen kan se ut som en utsvulten katt när din svullnad lagt sig.

Tatueringar är inte en alldeles smärtfri upplevelse och man ska inte bortse från att moderns smärtförnimmelser kan upplevas av fostret. Det är känt att fostret reagerar på moderns smärta och förmodligen är det en stressande upplevelse.

Det är upp till varje individ att bedöma riskerna att tatuera sig under graviditeten. Om du beslutar dig för att göra det kan du hur som helst ha problem med att hitta en tatuerare som vill göra jobbet: de flesta vill nämligen inte göra det på grund av nämnda risker ovan.

Kan graviditet förstöra en existerande tatuering?
    Om du redan har en tatuering när du blir gravid så är det ingenting som kommer att skada barnet eller på något sätt vara en risk under graviditeten. Men eftersom graviditeten oundvikligen påverkar din kroppsform så kommer den antagligen också att påverka formen på din tatuering.

Skribent: Hanna Brockman
    Källor:
    Medical News Today: Tattoo chemicals warning
    http://www.medicalnewstoday.com/articles/3964.php
    Poison Information Centre of HUS (Hospital District of Helsinki and Uusimaa
  • TheUnknown

Grejen är att tatueraren i stan är både granne och bekant... så jag vill helst inte säga något o fråga

• Anna J01

Det är en påfrestning för kroppen så det är inget man bör göra. Har aldrig hört om ett fall där det faktiskt har hänt något men ingen seriös tatuerare tatuerar en gravid kvinna. Mest för att man inte vet hur det kan påverka graviditeten.

Du är också mycket känsligare själv så en sittning kan bli outhärdlig.. 
    Jag har en rätt ful halvfärdig tatuering som inte blev klar just för att jag blev gravid. Jag vågade inte chansa.. kan alltid göra klart den sen.
    Men som sagt.. har aldrig stött på nån direkt fakta så du får nog bestämma själv om du vill göra det eller inte. Men om du väljer att tatuera dig så ska du nog inte avslöja för din tatuerare att du är gravid.
  • borderline

Hej.

Jag tatuerade mig runt v. 30 Det tog ca 4 timmar.
    En van tatuerare men han sa inget och jag frågade inte heller.

Vill bara säga att jag var sjukt mkt känsligare än tidigare, jag
    tyckte det gjorde blixteront (kanske kroppens sätt att varna för fara som inte vart bra att utsätta sig för vid denna tidpunkt i livet)
    Och japp..det blödde också mera.
    Läkningsprocessen vart dock densamma.

Så aldrig mer upp i tattoostolen hög gravid. Aj Aj!
    Men det e säkert  väldigt individuellt.

Ha det! Lycka till med babyn. Kram Ellie

• TheUnknown

Har en sleeve som ska bli klar.. får avboka då :(

• sessessa

"Min" tatuerare ville inte tatuera mig under graviditet men förklaring att då kroppen är fylld av hormoner så vågar han inte. Han kan inte garantera hur min kropp, fylld med hormoner kommer reagera på färgen. Kanske stöter kroppen ifrån färgen, gör färgen missfärgad eller så.

• BlommyNess12
    sessessa skrev 2010-04-25 19:45:12 följande:
    "Min" tatuerare ville inte tatuera mig under graviditet men förklaring att då kroppen är fylld av hormoner så vågar han inte. Han kan inte garantera hur min kropp, fylld med hormoner kommer reagera på färgen. Kanske stöter kroppen ifrån färgen, gör färgen missfärgad eller så.
    Jo man har ju hört om hur folk fått helt konstiga reaktioner bara på att färga håret när man varit gravid, typ blir någon helt annan färg, färgen fastnar inte, håret blir lockigt istället osv..
  • sessessa

Ne men precis! Jag tror ju mer på den teorin än på smittrisken..
    Har tatueraren så dåligt sterilicerade prylar så han inte vågat tatuera pga detta så bör man kanske överväga att lägga ner firman..

• cindy1990

Tycker att det är fantastiskt vad man får/inte får göra när man är gravid... jag tatuerade mig, två gånger under graviditeten (halsen båda gångerna) och det hände ingenting speciellt, gjorde inte extra ont och jag blödde inget alls, sånt är från person till person och har ingenting att göra med hurvidare man är gravid eller inte.

Nä, skulle man lyssna på allt man inte får göra så skulle man förmodligen sitta och svulla hela graviditeten, man får inte färga håret, inte byta kattlåda, inte tatuera sig, inte träna överdrivet mycket etc etc. är det tänkt att man ska sluta leva i 9 månader?

nä, lev som ni gjort tidigare, gör det ni vill göra! Jag gjorde inga förändringar alls när jag var gravid, hade en underbar graviditet och ut kom en frisk pojke som är det absolut bästa som hänt mig <3<3<3

lev livet!!

Svar på tråden Kan man tatuera sig när man är gravid?