• Mandarina

Våttorka klickglov - går det?

Våttorka klickglov - går det?

Har precis bytt golv i ena rummet, köpt sådant där klickgolv.....tänkte ställa ordning i rummet nu. Är det ok att moppa/våttorka det med en mopp och varmt vatten o sådan där såpa?

Det ska väl inte vara några problem??

• Svar på tråden Våttorka klickglov - går det?
  • Philippa

Klart det inte är några problem... hur ska det annars bli rent??

• Pappa G

Lätt fuktad trasa i så fall, och eftertorka för att slippa vattenfläckar.

I normalfallet så är det dammsugning/torrmoppning som gäller.

• johandra
    Pappa G skrev 2010-04-25 19:41:07 följande:
    Lätt fuktad trasa i så fall, och eftertorka för att slippa vattenfläckar. I normalfallet så är det dammsugning/torrmoppning som gäller.
    Va? Då har man ju konstant smutsiga golv?

Vi våttorkar våra golv med jämna mellanrum...har inga problem med vattenfläckar eller dyligt...Vet j uiof inte helt säkert att det inte är nåt knas under golven,men har inte märkt nåt suspekt på de 4 år som vi bott här iaf...Och vi har haft golven upprivna vid ett tillfälle då vi byggde om och såg inten påverkan under då iaf..

Självklart så ska det vara en ordentligt urvriden mopp som alltid när man torkar trägolv...men det säger ju sig själv tycker jag..
    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • nean82

Moppa inte blir för blött hur mycket man än vrider ur. Använd en svep i stället när du våttorkar då blir det rent, du får med saker som dammsugaren kanske har missat och det blir inte så blött.

• nean82

Sedan kan jag lägga till att såpa kan du ha varmt vatten till, men de flesta andra rengöringsmedel ska det vara kallt till ljummet vatten.

• Pappa G
    johandra skrev 2010-04-26 20:10:24 följande:
    Va? Då har man ju konstant smutsiga golv? Vi våttorkar våra golv med jämna mellanrum...har inga problem med vattenfläckar eller dyligt...Vet j uiof inte helt säkert att det inte är nåt knas under golven,men har inte märkt nåt suspekt på de 4 år som vi bott här iaf...Och vi har haft golven upprivna vid ett tillfälle då vi byggde om och såg inten påverkan under då iaf.. Självklart så ska det vara en ordentligt urvriden mopp som alltid när man torkar trägolv...men det säger ju sig själv tycker jag..
    Visst måste man ta bort fläckar, men här våttorkas inga golv mer än kök och badrum. Och då är det en lätt fuktad mirakelmopp, och det eftertorkas.

Skarvarna i laminatgolven är känsliga för fukt. De nya klickvarianterna är mer känsliga än de äldre limmade varianterna. 
  • johandra
    Pappa G skrev 2010-04-26 20:26:23 följande:
    Visst måste man ta bort fläckar, men här våttorkas inga golv mer än kök och badrum. Och då är det en lätt fuktad mirakelmopp, och det eftertorkas.Skarvarna i laminatgolven är känsliga för fukt. De nya klickvarianterna är mer känsliga än de äldre limmade varianterna. 
    ok..vi har ju riktiga trägolv så det kanske är skillnad där?

Vi har en sån där platt vileda-mopp,den kanske inte blir lika blöt som vanliga moppar?Kanske därför vi klarat oss...
    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • supersötasilversara

PÅ de flesta klickgolv, trä som laminat, så ska man inte våtmoppa enligt instruktionerna utan helst torrmoppa. Men jag och jag vet många med mig använder väl urvriden mopp och det har vi gjort i många år och det har gått bra. Sen kanske det inte märks förrän om 10 år eller så . I hall och i kök har vi använt fuktspärr mellan så där behöver vi inte vara lika försiktiga.

Svar på tråden Våttorka klickglov - går det?