• Tozan

När ska en pappa sluta tvätta sin dotter?

Är ny här och skulle vilja ha ett råd. Min sambos dotter är 10 år och när hon ska bada och duscha sitter han inne hos henne "för att hålla henne sällskap" och för att tvätta henne. Hon börjar utveckla bröst osv och jag tycker detta känns ganska obehagligt men det kan bero på att jag själv som barn i hennes ålder blev utsatt för övergrepp. Hur resonerar man?

• Svar på tråden När ska en pappa sluta tvätta sin dotter?
  • Novemberstjärnan

Jadu, klarar hon av att tvätta sig själv så ska väl inte han behöva hjälpa henne? Hjälper du till med att tvätta henne? Vid nej på dessa frågor, så har du nog ditt svar!

• fruis

VAd tycker dottern själv? Det är ju i gränslandet när både barn och föräldrar normalt börjar fjärma sig från varandra. Dessutom behöver en 10-åring ingen  hjälpt att tvätta sig (och vara ensam så lång tid som ett bad tar också så klart). Jag tycker nog att det är lite skumt och det hade jag tyckt även om det var en mamma som gjorde det. Det behöver ju inte vara av sexuell natur utan ett onaturligt överbeskyddande men i vilket fall tycker inte jag att det är riktigt "ok".

• Starkast

Jag är ofta med min 9-åriga son. Ingen av oss ser något konstigt i det.
    Det är ju en förälder-barn relation och inget annat.
    Är övertygad om att barnen själva säger till den dagen de vill vara ifred. Många barn tycker det är lite läskigt att vara ensamma på toan, att nån tjuv/mördare ska komma in genom fönstret och allt möljigt de kan få för sig och därför gärna vill ha sällskap.

• Elli77

Vad jobbigt för dig att behöva tänka så. Har man inte varit med om något övergrepp tänker man nog inte tanken men jag antar att misstankar alltid finns med dig... (hoppas inte det bygger på något annat). 

Jag hade trippat varligt om jag var du, när det gäller din sambo. Kan föreställa mig ilskan om någon skulle anklaga en (om än med en vänligt sinnad fråga) om det bara handlade om en sådan sak som att vara med i badrummet. 
    Själv minns jag att jag badade med min pappa rätt länge. Och med min bror. Men sedan kom jag väl till en punkt, någonstans i åldern där din sambos dotter är, då jag inte ville längre. Och då sa jag ifrån. Kan tycka att det bara är trevligt att han håller henne sällskap om de båda vill det. Kanske ett sätt att hinna med vardagliga samtal. Att hjälpa till att tvätta låter överdrivet men kanske är det bara en ritual som har pågått under alla år och som fortsätter tills hon säger ifrån.
    Har du någon annan substans för dina misstankar än bara badet? Isåfall är det ju värre...
  • parvati

Jag tycker att det är konstigt när man är 10 år  borde man få ha rum och tid för att bada själv. Jag skulle bli lite på min vakt jag har också vänner som blivit utsatta för övergrepp och just att deras pappa skulle tvätta dem med tvättlapp var en del av övergreppen.

En annan sak om han hade gått in och hämtat toapapper, haft dörren öppen osv men tvätta en frisk flicka på 10 år nej jag tror att du känner helt rätt.

• jennyc

det behöver inte va fel...vet många flickor i den åldern som badar med sin pappa för att de vill. Och vem tycker inte om att få nån annan att tvätta håret på en?

min svägerskas dotter som nu fyller 12 till hösten vill inget hellre än att jag tvättar hennes hår när hon är här...de kändes helt fel i början eftersom hon är så stor och inte mitt barn men pratade med min svägerska och hennes dotter hade också pratat med henne om min oro på hur andra ser på en sån sak. efter det känns de mer ok men nu är hon snart för stor kan jag tycka själv.

• parvati

Ja det är väldigt svårt men jag tror att man måste lyssna till sin egen kompass om det känns fel eller rätt. Annars ts kan jag tipsa dig om Bris stödtelefon för vuxna där svarar erfarna personer både på frågor från föräldrar men även andra vuxna om tex sådana här frågor.

• Tozan

Ja jag vet varken ut eller in, hon kan helt klart tvätta sig själv, hon har inga handikapp eller så, och om det bara var att han gick in och tvättade håret och sen gick ut, men han sitter där på toaletten och liksom håller "sellis" och ja jag önskar verkligen att det bara är gamla "ritualvanor" och att det inte finns någon baktanke alls med det. Jag tvättar inte henne dels av den anledningen att jag inte bott i familjen i mer än 8 månader, men det skulle också kännas helt skumt att göra det, eftersom hon är fullt kapabel själv och "stor" nog. Jag reagerade direkt på detta och tyckte det var konstigt, men som sagt, jag tänker ju kanske inte helt klart efter mina egna erfarenheter. Tycker också att tjejen borde vilja vara ifred. Hittar inga andra tecken förutom att när han kittlar henne så är hon som mest kittlig i ljumskarna och jag kan väl tycka att det är väl nära vissa andra partier.

• Tozan

Blir glad när ni skriver om situationer där detta känns som helt normalt, att det inte behöver vara det värsta.

• jaghopparhögt
    Tozan skrev 2010-04-25 21:32:36 följande:
    Ja jag vet varken ut eller in, hon kan helt klart tvätta sig själv, hon har inga handikapp eller så, och om det bara var att han gick in och tvättade håret och sen gick ut, men han sitter där på toaletten och liksom håller "sellis" och ja jag önskar verkligen att det bara är gamla "ritualvanor" och att det inte finns någon baktanke alls med det. Jag tvättar inte henne dels av den anledningen att jag inte bott i familjen i mer än 8 månader, men det skulle också kännas helt skumt att göra det, eftersom hon är fullt kapabel själv och "stor" nog. Jag reagerade direkt på detta och tyckte det var konstigt, men som sagt, jag tänker ju kanske inte helt klart efter mina egna erfarenheter. Tycker också att tjejen borde vilja vara ifred. Hittar inga andra tecken förutom att när han kittlar henne så är hon som mest kittlig i ljumskarna och jag kan väl tycka att det är väl nära vissa andra partier.
    Båda tycker väl att det är trevligt att sitta och prata tillsammans. Låter som en ganska trevlig stund för far och dotter faktiskt.
Svar på tråden När ska en pappa sluta tvätta sin dotter?