• Indianica

Ni som gjort VFU...hur "fria" har ni varit?

Jag gör nu VFU på ett gymnasieum där jag håller på att bryta ihop. Handledaren är superpetig med allt och jag får göra om det mesta jag gör och får nästan bara negativ feedback. Detta har aldrig hänt förr (min fjärde VFU).

Jag är nu så himla less. Jag kan sitta i timmar och fila på en lektions/terminsplanering och sedan tvingas göra om den kanske 4-5 gånger. Samma sak med betygskriterier, material osv... Jag är van vid att vara väldigt självständig, men nu känns det som att handledaren kräver att jag ska vara en KOPIA av henne, annars duger det inte. Det mesta jag gör i klassrummet är fel enligt henne OM jag inte poängterar att jag följt hennes tidigare råd till punkt och pricka.

Jag känner mig som en slav och hade iaf önskat att vi kunde mötas på halva vägen var. Vill gärna ha era VFU-erfarenheter...hur styrda har ni blivit? Vad är rimligt och inte?

• Svar på tråden Ni som gjort VFU...hur "fria" har ni varit?
  • SweetNilam

Mina VFU:er har varit väldigt fria. Har aldrig någonsin upplevt någon dålig VFU (påbörjar 4:e snart) Handledarna har varit super och stöttat. Sett till så att mina uppgifter avklaras, men aldrig krävt något. Har aldrig krävt att jag ska ha den eller den lektionen, men uppmuntrat mig till att göra precis som jag vill. Hon har kommit med råd och synpunkter, samt funnits med som feedback i klassrummet när man hamnar i tveksamheter har hon fyllt i. 

Antingen är det bara att gilla läget, eller om du mår verkligen uppenbart dåligt så kontaktar du din VFUansvariga på skolan. Har en kurskompis som fått byta nu för hennes handledare var överjävlig mot henne. Krävde att hon skulle hålla mer lektioner än mänskligt. Hon skulle "ta över" hennes lektioner, och det är ju inte det VFUperioden är till för. Så, vantrivs du verkligen, kontakta din skola.

• Venna

Men hjälp.

Nu varken läser jag till eller är lärare, men jag handleder en del studenter på min arbetsplats som sjuksköterska.

Meningen (anser jag) med VFU är ju att studenten dels ska komma ut och se verkligheten och få chans och möjlighet att utvecklas och hitta tricks och knep och sätt som han/hon vill jobba på när han/hon är klara med utbildningen. Det är ju min roll som handledare att just handleda- inte kräva att mina studenter ska vara exakta kopior av mig.

Det måste väl finnas någon som är ansvarig för dig? Alltså nån på din skola som sköter om alla studenter? Kontakta VFU-ansvarig och försök få till någon träff.

Vi har alltid halvtidsbedömningar där VFU-ansvarig är med, just för att studenten ska kunna känna sig trygg med lite stöd från sin skola i ryggen. Där går vi igenom olika bedömningskriterier och det finns gott om utrymme för att prata fritt om VFU:n.

Men att vara så styrd som du är låter ju inte riktigt klokt. Visst har ni förstås lagar och regler att följa precis som vi, men du måste ju få chansen att utveckla din egen lärraroll och hitta ett sätt som du vill arbeta på sen.

• Indianica

Tack för era svar! Jag har själv grubblat och undrat om mina tidigare handledare varit ovanliga eller om denna handledare är det, men det låter ju som att det är risk att jag fått en lite sämre handledare!

Jag har faktiskt kontaktat universitetet för en träff nu under veckan, får vi se vad han säger.

Vi är två personer som tillsammans har henne som handledare och vi delar på alla hennes lektioner i ett ämne. Hon är lika nitiskt negativ och styande mot den andra studenten (som varit på väg att hoppa av på grund av detta) så jag är tack och lov inte ensam om detta, utan vi kan ventilera lite grann, men mår ju lika dåligt båda två. Nu är frågan om man ska härda ut i fyra veckor till eller be om att få byta skola. Jag fattar inte varför handledaren tar emot studenter om vui ändå ska göra exakt som henne. Då kan hon ju lika gärna hålla i sina lektioner själv!

Nu ska jag fortsätta färdigställa morgondagens material...som lär få göras om en gång till GAH!

• SweetNilam

Självklart talar ni om detta på universitetet i veckan. Det vore bra om de kunde komma och "se" också. Den kvinnan jag talade om, hennes kontakt från skolan där hon går kom och såg med egna ögon hur handledaren betedde sig. Hon, den handledaren, har blivit ifråntagen sin handledartjänst. Hon får inte ha VFUelever hos sig, inte från vår skola iaf. Självklart kan det bli så att din handledare "skärper" sig och att den utsände från uni. kanske inte "ser" något fel, men då får vi hoppas att de tar er på orden istället. De ska ju värna om er trivsel. Trivs ni verkligen inte så begär ni förflyttningn, det om något har ni rätt till!

• Alex84j

Jag är själv lärare och har aldrig varit med om din situation på någon av min VFU. Mina uppgifter var ofta reglerade från universitetet, exempelvis om vi skulle arbeta med något tema eller liknande och sedan fick jag fritt utarbeta lektionerna. Min handledare gav min endast feedback och sa sådant som jag kunde förbättra till nästa gång =). Man måste ju få pröva själv annars lär man ju sig aldrig olika arbetssätt! Det låter som om din handledare har missförstått sina arbetsuppgifter och jag hoppas det blir bättre efter ni pratat med universitetet.

• Eisa

Hon verkar ju inte klok.

Jag hade en dålig handledare en gång, lite som din, och då bytte jag. Jag ville ju få ut det bästa av min VFU (sjuksköterska).

Svar på tråden Ni som gjort VFU...hur "fria" har ni varit?