• aquamarin

    Röda prickar runt munnen

    Min 1,5 årige son har den senaste månaden haft prickar runt munnen och ibland upp mot näsa och ögon. Ibland mer, ibland mindre men de försvinner inte helt. Vi har pratat med bvc och vi fick rådet att smörja med mildison lipid så skule det nog vara borta på någon vecka. Men det har gått mer än så nu och det är kvar.
    Vi har testat att utesluta vissa saker, tex röda saker men än så länge har det inte hjälpt. Eftersom utslagen är där mer eller mindre hela tiden så måste han väl vara allergisk mot något han äter varje dag, om det nu är en allergi?
    Har funderat på att testa att utesluta mjölk..
    Han mår bra för övrigt, det verkar inte klia och han är bra i magen. Någon som har en ide vad det kan vara?

  • Svar på tråden Röda prickar runt munnen
  • Strumpan08

    Använder ni någon hudkräm på honom? Eller tvål/schampo eller liknande? Har ni bytt tvättmedel? Har han något nytt plagg som inte har tvättats (ibland glömmer man jackor, halsdukar, filtar)? Dottern har haft prickar nu ett tag också, har inte hittat något i kosten men har försökt sanera lite bland kemikalierna, tror nämligen i dotterns fall att det är något sånt snarare än något i kosten.


    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • aquamarin

    mmm, anledningen till att jag tror det är nåt i kosten är att prickarna är i ansiktet och främst runt munnen. Inget på kroppen. Och nej, inga nya grejer, och använder bara parfymfritt...

  • SoJo85

    Ser att det är ett bra tag sedan tråden startades men jag undrar hur gick det? För min son på 1,5 år har precis samma problem och varken vi eller BVC vet vad det kan vara.

  • Emerencia

    Perioral dermatit, rosacea, svinkoppar och herpes tänker jag på om det inte är vanliga utslag. Men undvik kortison i ansiktet så det bara bli värre. Är det allergi kan det bara precis vad som helst. Uslag i ansiktet är absolut svårast att diagnosera.

Svar på tråden Röda prickar runt munnen