• Anonym

Inga kläder passar mig och jag har inte råd till nya

Jag har gått ner 50 kilo i vikt på ett år ungefär. Detta är förstås kul, men innebär att alla mina kläder är flera storlekar för stora. Mitt problem nu är att vi lever enbart på min makes inkomst och det finns inget eller väldigt lite utrymme för nya kläder. Går runt i mina gamla kläder och jag skäms ärligt talat för att gå någonstans. Någon som har något tips som inte kostar så mycket pengar? Jag har sålt endel av mina kläder på nätet, men det känns ju så trist att sälja en jacka man knappt använt som är köpt för 600 och få 40 kr för den. Köpt några begagnade grejer där också, men de var verkligen inte fräscha när de kom så nu har jag tappat lusten för det lite. Någon som har nåt bra tips? Vet att det är en dum fråga kanske, men jag börjar känna mig smått desperat när sommaren kommer och jag verkligen inte har något att ha på mig

• Svar på tråden Inga kläder passar mig och jag har inte råd till nya
  • Anonym (okej)

Rea, second hand typ röda korset och myrorna och olika nätaffärer typ ellos och tradera.

• Anonym (fynd)

Beror väl på vart du bor.
    Jag själv köper på loppis saker till mej själv.
    Köpte en superfin scarf för 5 kr snygga shorts för 9 kr m.m.
    Då får man ju kolla noggrant leta efter fel och sen har man det i handen ingen frakt eller något. Blocket finns ju också men har dyrare priser där och sen finns ju tradera men det blir ju dyrt med frakten.

Sen finns ju flera marknader nu innan sommaren som kan vara värda att kolla på.
    Beror ju som sagt vart du bor någonstans.

Annars kan man ju slå ihop med sina vänner och plocka ihop kläder från garderoben och byta. Klädbytardag helt enkelt.

• Anonym

Tack för ditt svar. Rea och nätaffärer är dessvärre för dyrt för att jag ska kunna skaffa baskläder. Second hand finns inte där vi bor. Vet du hur de begagnade varorna brukar vara på Tradera? Jag har som sagt testat och blir väldigt besviken, men jag kanske har haft otur. Kanske får göra ett nytt försök.

• Anonym
    Anonym (fynd) skrev 2010-04-25 23:51:41 följande:
    Beror väl på vart du bor.Jag själv köper på loppis saker till mej själv.Köpte en superfin scarf för 5 kr snygga shorts för 9 kr m.m.Då får man ju kolla noggrant leta efter fel och sen har man det i handen ingen frakt eller något. Blocket finns ju också men har dyrare priser där och sen finns ju tradera men det blir ju dyrt med frakten. Sen finns ju flera marknader nu innan sommaren som kan vara värda att kolla på.Beror ju som sagt vart du bor någonstans.Annars kan man ju slå ihop med sina vänner och plocka ihop kläder från garderoben och byta. Klädbytardag helt enkelt.
    Tack för svaret. Vilket jättebra tips med klädbytardag Det ska jag föreslå för mina vänner. Hoppas de inte tar illa upp bara att jag försöker pracka på dem mina större kläder, men det ska nog funka om jag är lite försiktig.

Vi bor i en liten ort så det finns tyvärr inte så stort utbud av loppisar här, men jag ska absolut hålla ögonen öppna. Marknad är det två gånger om året, men ibland har de nog faktiskt några stund ute på torget på somrarna. Ska kolla det också.

Tack igen
  • Anonym

Vet ni förresten om det finns företag där man kan lämna in sina kläder för att få dem insydda? Endel kjolar tex borde man ju bara kunna ta in i midjan och då borde de kanske gå och använda. Använder mest kjolar med ett bälte nu och det funkar ju rätt ok på en del.

• Anonym (fynd)
    Anonym skrev 2010-04-25 23:57:48 följande:
    Tack för svaret. Vilket jättebra tips med klädbytardag Det ska jag föreslå för mina vänner. Hoppas de inte tar illa upp bara att jag försöker pracka på dem mina större kläder, men det ska nog funka om jag är lite försiktig. Vi bor i en liten ort så det finns tyvärr inte så stort utbud av loppisar här, men jag ska absolut hålla ögonen öppna. Marknad är det två gånger om året, men ibland har de nog faktiskt några stund ute på torget på somrarna. Ska kolla det också. Tack igen
    Ifall du ska köpa på tradera så måste du kontrollera noga säljarens omdömen om det inte är 100% nöjda så köp inte av dom. Även hur de beskriver varorna visar lite på hur de är som säljare.

Jag förstår hur det är har själv gått ner 30 kg. Man vill ha något nytt.
    Ett annat alternativ är ju att du syr in dina kläder som är förstora.
    Då slipper du att skämas
  • Hallonmos

Vilken storlek har du nu? Jag har en hel hög med kläder hemma som bara legat i ca 6 månader och som inte passar riktigt längre så jag skänker gärna bort dem om storleken överensstämmer.En hel del är också nyligen inköpt och passar till sommaren.

• Anonym
    Anonym (fynd) skrev 2010-04-26 00:01:12 följande:
    Ifall du ska köpa på tradera så måste du kontrollera noga säljarens omdömen om det inte är 100% nöjda så köp inte av dom. Även hur de beskriver varorna visar lite på hur de är som säljare.Jag förstår hur det är har själv gått ner 30 kg. Man vill ha något nytt.Ett annat alternativ är ju att du syr in dina kläder som är förstora.Då slipper du att skämas
    Tack för tipsen. Jag har kollat omdömen, men vad ska man kolla efter på hur de skriver? Är inte så insatt i Tradera, så jag tar gärna emot alla tips.

Ja sy in har jag varit mycket inne på. Har kläder jag verkligen älskar och gärna skulle använda igen. Det är därför det känns så himla sorgligt att sälja dem för ett par tjugor liksom. Fast är det inte jättesvårt? Har du testat? Jag har funderat lite om det finns nånstans man kan lämna in sina favoritkläder till och vad det skulle kosta.

Stort grattis till dina kilon förresten. Hoppas du har råd till en ny snygg garderob hihi.
  • AnnelieTyresö

Jag gjorde så att en väninna å jag bytte kläder, hon behövde mina för små kläder å jag fick hennes för stora, perfekt!
    Hon fick 4 svarta sopsäckar med kläder :)

• Björnmossa

Jag röstar på att sy in åtminstone en del saker. Det är en rolig hobby också. Börja med sånt du ändå inte kommer kunna sälja och sånt som inte är så fint, sen kan du ändra favoritplaggen när du blivit lite skickligare!

Det finns en del om sömnad på nätet, annars kanske du känner nån som är duktig eller kan låna en bra bok på biblioteket.

Svar på tråden Inga kläder passar mig och jag har inte råd till nya