• Miang

Ögoninflammation eller bara förkylning

Hej,
    Är hemma med sonen idag för han är lite förkyld och lite röd i ena ögat. Det rann lite igår men verkar bättre idag och han kliar sig inte. Min högst okvalificerade gissning är att det är förkylningen som irriterar i ögat och inte ögoninflammation. Samtidigt är de jättekinkiga vid ögonproblem på förskolan och det kan jag ju förstå med tanke på hur smittsamt inflammationer är.

Finns det några tydliga tecken på om det är det ena eller andra? Jag har kollat på vårdguiden men det står inte så mycket. Det jag funderar på är om vi måste ställa in oss på att vara hemma flera dagar eller om jag kan ta honom till förskolan i morgon. Han är pigg och glad i övrigt och sover bra.

• Svar på tråden Ögoninflammation eller bara förkylning
  • Amazina

Ett inflammerat öga är kleggigt, rinner, rött i slemhinnan under ögat. Man kan dock få ögoninflammation av en förkylning. En förkylning är orsakad av virus, men om snoret inte kommer ut utan det börjar växa bakterier i det så kan det smitta ögat. Vid en förkylning kan ju även tårkanalen svälla igen om det vill sig illa, och då renas ju ögat också sämre vilket ökar risken.

• Miang

Det är inte kleggigt nu men ögonvitan är lite rosa.

Kan näsdroppar hjälpa mot att ögonkanalen svullnar? Han är inte så täppt att jag gett honom näsdroppar men när jag läste det du skrev slog det mig att det kanske kan hjälpa ögonen också...

• Amazina

Ja, testa det du, det kan ju knappast skada!

Svar på tråden Ögoninflammation eller bara förkylning