• julanta

skicka paket på posten?

Jag hade tänkt lägga ut ett klädpaket på tradera med barnkläder, men hur kan jag få reda på frakten innan jag ska skicka det? Hur ska jag paketera det? det är ca 33 klädplagg i stl 86-92 så det tar ju inte jätte mkt plats men del blir en del ändå. Vad kan det kosta? :S

• Svar på tråden skicka paket på posten?
  • Lisa1976

Du måste paketera det så att det tål en transport. Lägg alla kläder i en påse i en kartong och ställ det på vågen. Sen går du in på www.posten.se och går in på skickaguiden. Där får du reda på vad det kostar. Eller så går du in till ett postombud så hjälper dom dig. Dom har ju även kartonger.

• Sunelina

Om du har en kartong hemma så kan du packa ner det i den. annars kan du packa ner i en papperskasse och ta med dig till Postombudet och väga, så vet du innan vad det kostar. Om du har ett schenkerombud i närheten så kan du komma ner väldigt mycket i frakt om du kan skicka med dem. Det kan du läsa mer om på Tradera under hjälp och sedan ordlistan och Schenker.

• nevadita

packa ihop allt o väg det!

finns guide på www.posten.se 

Max vikt i kgPris per kolliPris per kolli, skrymmande1 3 150 kr 217,50 kr 5 175 kr 255 kr 10 225 kr 330 kr 15 275 kr 405 kr 20 320 kr 472,50 kr

..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • nevadita

oj sorry, ser knepigt ut men iallafall

..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • julanta

okej tack ! :)

jag som inte är så haj på detta, är det skrymmande om jag lägger det i en kartong? eller är det om jag paketerar det "buckligt"?

• snappi81
    julanta skrev 2010-04-26 09:49:40 följande:
    okej tack ! :)jag som inte är så haj på detta, är det skrymmande om jag lägger det i en kartong? eller är det om jag paketerar det "buckligt"?
    Skrymande blir det om paketet är mer än 3cm högt och 30cm långt.
    ♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
  • Hallonmun

skicka med schenker de är mycket billigare än posten, plus att om man bokar frakten via tradera så blir det ännu billigare. Sen som ovan, packa ner det och väg det.

Google is my friend ♥
  • julanta

tack så mkt för svaren !!! :) är inte lätt att vara nybörjare på detta!

• dicny
    snappi81 skrev 2010-04-26 09:51:03 följande:
    Skrymande blir det om paketet är mer än 3cm högt och 30cm långt.
    Jag beklagar, men det stämmer inte riktigt. Det är måtten för skrymmande BREV, inte paket. Så de måtten stämmer bara om det du skickar väger mindre än 2 kg och inte är större än 90 cm totalt i längd + omkrets.

Skrymmande paket har en längd + omkrets som är större än 2m och ett klädpaket brukar väldigt sällan komma upp i de måtten. Barnkläder är ju inte speciellt stora...

Jag håller med de som skrivit att du borde gå till ett ombud och fråga om hjälp om du är osäker. Jag jobbar själv hos ett postombud och det är bl a sånt här som vi ska kunna hjälpa till med. :)

Sen kan du ju självklart välja att skicka med Schenker iaf, bara för att du går ner till ett ombud och får hjälp med vikt och mått så betyder ju inte det att du måste skicka med Posten om Schenker är billigare och det är de ju för det mesta...
  • snappi81
    dicny skrev 2010-04-26 10:20:52 följande:
    Jag beklagar, men det stämmer inte riktigt. Det är måtten för skrymmande BREV, inte paket. Så de måtten stämmer bara om det du skickar väger mindre än 2 kg och inte är större än 90 cm totalt i längd + omkrets.Skrymmande paket har en längd + omkrets som är större än 2m och ett klädpaket brukar väldigt sällan komma upp i de måtten. Barnkläder är ju inte speciellt stora... Jag håller med de som skrivit att du borde gå till ett ombud och fråga om hjälp om du är osäker. Jag jobbar själv hos ett postombud och det är bl a sånt här som vi ska kunna hjälpa till med. :)Sen kan du ju självklart välja att skicka med Schenker iaf, bara för att du går ner till ett ombud och får hjälp med vikt och mått så betyder ju inte det att du måste skicka med Posten om Schenker är billigare och det är de ju för det mesta...
    Du har helt rätt, läste för dåligt, jag läste när du skickar som brev....
    ♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
Svar på tråden skicka paket på posten?