• Anonym

Kan jag använda pevaryl utan att ha varit hos läkaren?

Jag misstänker att jag har svamp, det klias något fruktansvärt där nere ibland så jag måste gå in på toan och gnida papper en stund för att bli av med klådan sen vissa stunder så känns allt normalt och en mängd grynig flytning jämt. Eftersom jag är gravid misstänker jag att det är svamp. Men nu kommer det till saken att jag avskyr att gå till läkaren. Jag tänker absolut inte göra det. Jag skämms jätte mycket, svamp låter så äckligt.. Men så hörde jag att det går bra att testa pevaryl en gång även om man inte har svamp utan att det är farligt. Är det så? Någon som testat utan läkares råd?

• Svar på tråden Kan jag använda pevaryl utan att ha varit hos läkaren?
  • MammaCarin 06 och 10

Pevaryl kan du ju köpa receptfritt på Apoteket, så det behöver du inte uppsöka läkare för! Sen kan du ju fråga personalen för säkerhetsskull men jag tror inte det är någon fara att använda. Kanske bara behöver använda salvan och inte kapseln man får med? Om du är orolig alltså... Lycka till :)

• melamikaela

Ska gå bra vad jag vet. Använde det när jag var gravid och det funkade bra.

lucas, min prins.
  • Anonym

Jag har aldrig fått svamp konstaterad, när de väl kommer är det ju jätte jobbigt, kliar så ja svullnar och det gör nästan ont, har inte haft lust att boka en tid och vänta på att börja behandla (sällan man får tid samma dag).
    En gång gick ja akut till VC för ja höll på att dö, han skrev ut medicin utan undersökning (ett dunder piller).
    Pevaryla på du!!

• Anonym

Om du vill kan du testa att köpa naturell,fil, går bra med yogurt med, bara det är naturell, sen smörjer du in blygdläppar och ja, hela kli området, vill du kan du gärna ta en tampong och doppa i filen/yogurten och stoppa in den under natten eller ett par timmar, detta funkar kanon på mej, det är billigt och naturligt,helt ofarligt och jag har det oftast hemma!! Skitbra!! Brukar köra det 2-4 dagar..

• snappi81

Köp Canesten istället, går utmärkt att använda vid graviditet och svider inte så in i som pevaryl gör! Se till att köp både salva och vagitorier och du får inte använda applikatorn när du är gravid!

♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
  • Anksan

Kör du med pevaryl/canesten. Du har klassiska symtom. Använd inte bara salva utan också vagitoriet/rna då det sitter inuti (flytningarna som avslöjar detta). I och med att du är gravid så använd bara finger för att föra upp vagitoriet inte införingshylsorna.

• Anonym

Ok tack för alla svar, har aldrig testat något sånt här innan låter lite läskigt att man ska föra upp något.. Men ska åka och köpa det på en gång! Blir galen på detta kliandet!!

• snappi81
    Anonym skrev 2010-04-28 17:07:55 följande:
    Ok tack för alla svar, har aldrig testat något sånt här innan låter lite läskigt att man ska föra upp något.. Men ska åka och köpa det på en gång! Blir galen på detta kliandet!!
    Det är bara ett "litet" piller du ska stoppa upp. Storlek som ett stolpiller, inga problem alls. Hoppas det går över och gör det inte det så vänd dig till din bm el gyn för hjälp. Dom kan skriva ut "starkare" grejer!
  • Hallonmumsan

om du köper pevaryl köp den med tre vagitorer eftersom det låter som du har mycket svamp invändigt.
    när du är av med svampen använd gärna vaselin för slemhinnorna. jag har det som smörj nästan jämt eftersom jag är så torr och inte gillar olja. och du... sluta klia dig det blir bara värre med svampen då ta istället mycket olja eller vaselin tills du fått köpt en kur

• Anonym

Hoppas någon hänger kvar här och kan svara på denna frågan med..

Igår åkte och köpte såna som ska stoppas in, stoppade in en på kvällen ca 6 cm och gick och la mig. Det tog inte lång stund innan jag fick såna jätte flytningar och det kändes som kroppen ville spotta ut pillret som jag nyss stoppat upp. Jag tog på mig ett par trosor och somnade sen. När jag vaknade imorse hade det kommit mängder med flytningar! Under dagen har det inte varit så mycket och inte kliat något men är det normalt att det blir så?:S

• Anonym

Tabletten smälter och det är därför det blir jätte kletigt :)

• Hallonmumsan

sluta inte smörj in förän 3 dagar efter att symtomen är borta annars får du tillbaka det lika fort igen. det brukar ta ca 7-10 dagar innan kuren är klar.

• Anonym

ok , ska man stoppa in den längre in då om den smälter? Känns som den hamnar så nära bebisen då! Om den ska smälta och rinna ut känns det inte som så stor idé liksom:P

• Anonym

Jag brukar stoppa upp dom lika långt som ja gör med en tampong, det är ingen fara för bebisen.

Sen måste jag ligga ner hela tiden för annars åker den ut igen..

• Hallonmumsan

jag stoppar in så långt jag kan och försöker ligga hela natten. men vet att det är svårt när man är gravid och måste kissa nätterna igenom. när du kissar så försök inte trycka på för mycket så stannar det mesta kvar på slidväggarna ändå.

• snappi81
    Anonym skrev 2010-04-29 20:22:36 följande:
    Hoppas någon hänger kvar här och kan svara på denna frågan med.. Igår åkte och köpte såna som ska stoppas in, stoppade in en på kvällen ca 6 cm och gick och la mig. Det tog inte lång stund innan jag fick såna jätte flytningar och det kändes som kroppen ville spotta ut pillret som jag nyss stoppat upp. Jag tog på mig ett par trosor och somnade sen. När jag vaknade imorse hade det kommit mängder med flytningar! Under dagen har det inte varit så mycket och inte kliat något men är det normalt att det blir så?:S
    Helt normalt och jag antar att du köpte pevaryl för så beter sig inte canesten. Men det  är helt normalt men lite halv äckligt!
Svar på tråden Kan jag använda pevaryl utan att ha varit hos läkaren?