• suziz

Värma hallon?

Förra årets hallonskörd blev inte så stor så hallonen är uppätna för länge sen. Nu har jag köpt frysta hallon men har ju hört att utländska frysta hallon kan vara smittade av kräksjukevirus och på förpackningen (BOB) hittar jag ingen information om var hallonen kommer så jag gissar på att de inte är inhemska.

Rekommendationen är alltså att alltid hetta upp hallonen innan man äter dem, men hur gör man det på bästa sätt? Det är barnen som ska äta hallonen i morgongröten är det tänkt. Kan man t.ex. bara koka hallonen i lite vatten och sedan kyla ner och förvara i kylskåpet några dagar?

• Svar på tråden Värma hallon?
  • Googels

Jag skulle nog bara ta fram så mycket hallon som ni behöver vid varje potion och värma med med en liten svätt vatten så att du får som en varm hallonsås, antingen i kastrull eller i micron. 

Vill man sen ha den kall så låt den kallna innana den äts.
  • Pebblas

så hade nog jag med gjort, men vill du spara tid så gör hela satsen direkt och frys sedan. Och ta upp portions vis.

• Ida Elise

Jag hade nog också värmt upp det i en kastrull, rätt mycket på en gång. (Men inte koka i vatten, det blir ju soppigt ändå) Sen fryst ner i isbitsform så man kan ta fram lite i taget.

Om det nu är så farligt att äta dem som de är. Jag har gjort det flera gånger och har inte blivit dålig än i alla fall. {#lang_emotions_cool}

• Marlene

Jag hade gjort som semlis skriver, kokat i en kastrull och fryst ner i iskuber och tagit fram lagom många.

Men jag hade inte tillsatt nått vatten, frysta hallon är ganska vattniga och jag brukar bara koka hallonen och inte tillsätta nått vatten. Det blir som hallonsylt, sen kan man ju välja om man vill ha socker eller inte. Ska dom hålla lite längre i kylen så måste man nog tillsätta socker, vill man ha dom osötade så är det bäst att frysa.

• suziz

Tack för era svar, provade nyss koka lite i vatten och det blev ju rätt vattnigt men gott på glassen Ska prova utan vatten nästa gång och att frysa ner i iskuber var ju smart tänkt.

Svar på tråden Värma hallon?