ugglanlundkvist skrev 2010-04-26 10:58:15 följande:
Jag och min man bestämde oss för att använda tygblöjor (formsydda inlägg + byxor) till vår son (5 veckor gammal) av miljöskäl, ekonomiska skäl och som ett skonsamt alternativ för huden. Så vi är angelägna om att få det att funka. :) Men, vi får inte rent blöjorna! Om det är för att vår son bajsar mycket och ofta så att allt blir mycket smutsigt, eller om vårt ekotvättmedel inte står pall eller om vi inte kan knepen.. I nuläget lägger vi blöjorna och tvättlapparna i en hink med vatten och tvättar varannan dag. vi får fläckar och missfärgningar av blöjbyxorna. Tvätten känns inte ren och jag har behövt köra den igen ett par gånger (då försvinner ju miljönyttan!) Någon som har tankar och tips?
har du hittat blöjtråden?
Där i serviceinlägget finns massa tips.
www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html
Först och främst, skippa blötläggningen! Torrförvara blöjorna i en öppen hink med tvättnät så blir hanteringen väldigt smidig och vardagen luktfri. När ni börjar med smakisar kan man börja skölja bajsblöjorna och stoppa i en hink med vatten, men tills vidare gör det ingen större skillnad tycker jag.
Minska på tvättmedlet! Mycket av "ofräschheten" kan bero på att tvättmedelsrester blir kvar i tyget efter tvätten! Till blöjtvättarna har jag bara en tesked tvättmedel till våran hushållstvättmaskin, ibland en skvätt ättika i sköljmedelsfacket (ALDRIG sköljmedel, det förstör uppsugningsförmågan i blöjorna) och ibland kör jag tvätten i 90 grader. De flesta maskiner idag har en knapp för att öka vattenmängden eller extraskölja, använd den!
Bajsfläckarna bleks med tiden eller när man hänger dem ute i solen. Allra finast blir blöjorna om jag först kör dem i 90C och sedan hänger dem i solen. Kritvita