• Cokkies

HJÄLP! Ge mig era bästa tips inför Greklands resa med 9 mån bebis

Hej!
    Vi ska åka till Rhodos med vår lilla tjej som då är ca 9 mån.
    Vi har åkt mycke charter förr, men detta blir första gången med en liten..
    Vill nu gärna ha alla era råd och tips för att få en så smidig och bra semester som möjligt! :)
    Vad ska man tänka på att ha med sig på flyget? Får man ha välling, matburkar osv med sig i handbaget? Hur undviker jag på bästa sätt att hon får ont i öronen?

Hur har ni värmt mat osv? Tar ni med er blöjor för en hel vecka? lr köper ni där.. lite orolig för hur allt ska få plats
    Hur skyddar man dom bäst för solen, självklart kommer vi sitta i skuggan, men vid bad och när man förflyttar sig..

Som sagt, tacksam för alla era smarta små tips!

• Svar på tråden HJÄLP! Ge mig era bästa tips inför Greklands resa med 9 mån bebis
  • Frontline

Du får ha med dig mat och välling på flyget ungefär så mycket du tror det kommer att gå åt.

Ge nässpray nån timma innan planet lyfter det ska vara bra mot ont i öronen.

vi bad personalen på planet värma maten i deras micro.

vi hade barnvagnen med oss så i den packa vi ner blöjor och annat som skulle räcka i en vecka...

Köp en soldräkt till flickan det är smidigt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • plings

Vi ska också till Grekland i sommar med vår lille! Han kommer då vara 9 månader.

Så man får alltså ta med sig barnmat/välling i handbagaget?

Vi hade tänkt införskaffa en paraplysulky med liggläge till resan, har det fungerat bra för er andra som rest med småbebbar?

Har ni tagit med er bilbarnstol att ha på transferbussen och till ev bilutflykter?

Släpar ni med resesäng eller får bebben sova i er säng?

• Frontline
    plings skrev 2010-05-04 15:37:13 följande:
    Vi ska också till Grekland i sommar med vår lille! Han kommer då vara 9 månader. Så man får alltså ta med sig barnmat/välling i handbagaget? Vi hade tänkt införskaffa en paraplysulky med liggläge till resan, har det fungerat bra för er andra som rest med småbebbar? Har ni tagit med er bilbarnstol att ha på transferbussen och till ev bilutflykter? Släpar ni med resesäng eller får bebben sova i er säng?
    Japp man får ha med barnmat/välling men det ska vara i obruten förpackning.
    Finns ju välling i tetra, vi hade med oss några burkar mat samt tetra välling och 1 tetra med kräm.
    Krämen fick vi inte ta med oss utan dom tyckte det var för mycket mat för den längden på flygresa vi skulle flyga...
    Så vi fick välja om vi ville checka in den i resväskan eller slänga så vi slängde den då resväskorna redan var incheckade...

Vi själva tog ingen mat på flyget men grabben fick en påse med frukt, russin och dricka samt en burk med mat gratis på planet så det var ju trevligt..

Vi hade med oss våran vanliga sittvagn vilket jag hellre föredrar då det är lite bättre komfort i dom.

Ingen bilbarnsstol har vi haft med oss utan han har fått sitta fastspänd i knät på nån av oss..

Många hotell har barnsäng som dom kan ställa in på rummet, en del har det gratis och hos andra kostar det några kronor men det är det värt så man slipper dra med sig en egen resesäng...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • minimc

Lite tips!

Hört att om barnet tar napp låta den usga på napp vid landning noch lyft och då ibland dra ut nappen då o då under land o lyft.
    Annars ska välling/vatten i falska så de dricker när ni lyfter/landar hjälpa.

Ta med er mer än vad ni tror kommer gå åt, så ni inte står där utan sen.

Vet inte hur det är med grkeland men har hört från bekanta osm åka med barn att maten som finns där ( på bruk) har en väldigt konstig konsistens. så köp med burkar om de inte äter annan mat.

Soldräkt är bra att ha när de badar.
    Annars tunna bommulls kläder som är nån anna färg än vit. så de skyddar mot solen.
    Gick till Apoteket och frågade om solkräm, men de får inte rekommendera något till barn under 1 år. pga reaktioner av solkrämen.
    men jag känner själv att vi ska köpa med oss faktor 50 och ha på händer och ben som är synliga, för man kan ju inte ha odm i skugga hela tiden. då man förflyttar sig osv.

Vi åker när våran dotter är 10 månader. Till Kreta Almerida nu i Juni. Ska bli så härligt!
    Tycker att de flesta ofta vill komma med negativa kommentarer på att man reser med barn. Men vi ska njuta för fullt! Dock blir det på ett annat sätt nu när man har barn men bara för det blir det inte dåligt.

Ta inte med nån vagn ni är rädda om, de kastas ganska vilt bland bagagen. VI hyrde en vagn för 200 kr per vecka från vårat hotell.

Andra får gärna komma med tips som kan vara bra som inte har tagits upp änu :)!

• skrattmaja

ang vagn så finns det ju otroligt bra väskor som man kan packa vagnen i och då flyger den säkert! men det tror jag ngn redan hade skrivit, då går vagn som specialbagage och det har funkat för oss, hoppas det gör det i nästa vecka också!

mitt tips som inte har nämnts är att ta med sele alt sjal vilket ni ju använder!
    det är otroligt bra, dels på flygplatsen efter incheck av vagnen och sen vidare på transfer etc...
    vi reste till kreta när vår dotter var 10 mån o det gick hur bra som helst!
    nu ska vi ut o resa igen men nu är hon nästan 4 år o lillasyster är 11 mån! fast nu bär det av till sardininen, italien!
    bra tvättmedel och sen lite nypor som man dels kan hänga upp tvätt med men även sätta fast en filt över vagnen! här anv vi en filt i UV-materil dvs en filt som är i samma material som solkläderna som ni fick tips om här ovan!
    vi har anv solkräm trots att de bara varit 10 mån, just till händer o fötter o llite på öron!
    det viktigaste tycker jag när man reser med små att ha extra god tid på sig, så att man vet att man har lite utrymme utifall att det skulle behövas ett extra blöjbyte eller ngt sådant  o spec nu när vår johanna dvs storassyter vill titta på allt o alla och vill veta hur saker o ting fungerar!
    hoppas att ni alla få underbara semestrar!
    skratt-maja numer mamma till johanna och emilia ♥
  • Puffy75

Härligt! Vi åker snart oxå med lillebror som är 9 mån och stora systrar på 4 år. Åkte när de var små och det gick hur bra som helst.
    Min erfarenhet är att blöjor är svindyrt på semesterorterna så det ska vi packa ner. Och barnmat.
    Införskaffade tidigare en paraplysulky som vi skickade på flyget. Riskerar inte vår "fina" vagn i det bagagekaoset.
    Rekommenderar också en soldräkt och så kan man ju smörja händer och fötter. Även om det inte ska användas under 1 år så är det ju bättre än att bränna sig för rent praktiskt är det ju omöjligt att undvika solen heeela tiden, även hemma i Sverige.
    Vi beställde in en spjälsäng till rummet via fritidsresor.
    Välling kan man fixa med tevatten på flyget tex och så brukar jag alltid ha med lite kallt vatten att spä ut det med.
    Och napp är bra vid start och landning.

Oj, vad jag längtar!!! Hoppas nu det inte blir flygstrejk i Grekland!!!!

• Mirksu

Här är en som längtar att få resa! Vi har tänkt åka till Rhodos i augusti, men när vi berättade det åt en bekant, tyckte hon att "det är alldeles för varmt där för småbarn vid den tiden". Hur klarar de små av värmen? Våra barn är 4 och 1.

Lite ot, men hoppas det är ok ;)

• My05

Vi åker också till Grekland i augusti fast till Kreta. Vi har två barn 2,5 år  och 5 år då..

också OT
    Ni som hyrt vagn på resmålet, hur har dom varit?

• StaffenAssar

Vi var på kreta i oktober när sonen var nio månader. Vi hade en maclaren techno xt vagn som var super, fullt liggläge och möjlighet att förlänga sufletten så att den täcker helt. Dessutom uv-skydd i titthålet på sufletten. Välling i tetra var super, och vi beställde rum med spjälsäng.

• minimc

Vi bytte vagn, bokade först en från Langleytravel ( de vi åker med) men de är för större barn, så vi köpte en begagnad från blocket. med fullt liggläge etc.

en fråga ang solkräm.. jag köpte en Garnier kids 50 spf .. nån som vet om den är bra, eller om det finns ån som är bättre? Den är i pumpflaska,..

HOPPAS INTE VULKANEN FÅR UTBROTT NU så man kommer iväg på sin resa.. vi åker nästa fredag :) gu så härligt ,men samtidigt spännande att åka med lilltjejen för första gången..
    alla är så negatvia till att man reser med små barn...

Svar på tråden HJÄLP! Ge mig era bästa tips inför Greklands resa med 9 mån bebis