• mady

Kan ledband alt sena vara av trots viss rörlighet

Jag föll för 3,5 vecka sen och gjorde illa min hand. Vänster pek- och långfinger smärtar, saknar kraft och styrsel har väl knappa 50% rörelseförmåga. Det blå och värsta svullnaden är borta, bara någotsvullet kring knogarna och lite över del av handryggen.

Jag tycker det går segt och vill få en magnetröntgen för att kolla så inget är av. de säger att det inte kan vara av då jag kan röra fingrarna, någon med erfarenhet?

Har tid hos ortoped i morgon igen

• Svar på tråden Kan ledband alt sena vara av trots viss rörlighet
  • Amazina

Hej!
    Vet du hur du ramlade? Om dina flexoriska senor (dvs de som böjer fingrarna) är av på undersidan av fingrarna kan du inte böja fingrarna. De kan dock "bara" vara skadade och då har du viss böjlighet. Testa att böja länk för länk, dvs lägg ett finger under var led och kolla om du kan böja alla leder i fingrarna. Har du känsel på alla områden? Skador på de fleoriska senorna är ofta förbundna med nervskada. om du har en skada på de exensoriska senorna (dvs de som sträcker fingrarna) har du ont ovanpå fingrarna, handen och du kan inte sträcka fingrarna mot motstånd. Testa även där att sträcka led för led. testa även att slå lätt med ett finger på fingertoppens vansida när du har rakt finger. En frisk sena pendlar tillbaka fingertoppen efter varje slag. En skadad sena låter fingertoppen hänga efter slaget. Kolla även här sensibiliteten runt varje finger.  Du behöver vila fingrarna. Tejpa ihop två eller tre fingrar med två tejpbitar och lite kompress så de inte ligger hud mot hud tills du har fått en skena.

• mady

Tack för ditt svar, jag föll och tog emot med insidn av handen där jag även hade en stav=(

Håller jag mina fingrar raka och knaäpper till på ovansidan så åker hela fingret ner en bit och blir kvar.

Jag har viss domningskänsla i fingertopparna och handen blir gärna väldigt kall, försöker böja sträcka hela tiden för att hålla igång.

Fäller jag fingrarna från ahnden så är det stelt men det gå men viker jag i den leden fungerar rörelsen betydligt sämre i övriga leder, dvs att böja fingrarna mot handflatan.

Stäcker jag fingrarna kan jag inte översträcka dom men rakt upp från handen, dock kommer långfingret nte helt upp, men liten skillnad. Jämföra jag hur jag kan böja mot andra handens fingrar så är det ca 45-50% av rörelseförmågan.

Böjer jag fingrarna och lägger motstånd har jag inte en chans att räta ut dom och "trycka" bort de andra fingrarna, de liksomlyder inte.

Smärtan är ganska bra nu, kommer jag åt gör det ont, stel stel stel. Går och pumpbehandlar men det är som en kniv skjuter in, går hos arbetsterapeut har kompressionshandske och handledsstöd. Sover med skena på natten. men de säger att jag ska använda handen så mycket jag kan och träna träna träna

• Amazina
    mady skrev 2010-04-26 12:08:16 följande:
    Tack för ditt svar, jag föll och tog emot med insidn av handen där jag även hade en stav=( Håller jag mina fingrar raka och knaäpper till på ovansidan så åker hela fingret ner en bit och blir kvar. Jag har viss domningskänsla i fingertopparna och handen blir gärna väldigt kall, försöker böja sträcka hela tiden för att hålla igång. Fäller jag fingrarna från ahnden så är det stelt men det gå men viker jag i den leden fungerar rörelsen betydligt sämre i övriga leder, dvs att böja fingrarna mot handflatan. Stäcker jag fingrarna kan jag inte översträcka dom men rakt upp från handen, dock kommer långfingret nte helt upp, men liten skillnad. Jämföra jag hur jag kan böja mot andra handens fingrar så är det ca 45-50% av rörelseförmågan. Böjer jag fingrarna och lägger motstånd har jag inte en chans att räta ut dom och "trycka" bort de andra fingrarna, de liksomlyder inte. Smärtan är ganska bra nu, kommer jag åt gör det ont, stel stel stel. Går och pumpbehandlar men det är som en kniv skjuter in, går hos arbetsterapeut har kompressionshandske och handledsstöd. Sover med skena på natten. men de säger att jag ska använda handen så mycket jag kan och träna träna träna
    Här kanske du kan hitta mer info...
  • Amazina

Äh, testa att klicka på översta länken...
    www.google.com/search&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

• mady

går inte=( såg nu att jag lagt detta lite fel

• Amazina

Googla på "flektoriska senor i handen" och klicka upp den artikeln från läkartidningen som du får upp. Den är rätt tydlig när det handlar om senskador.

Svar på tråden Kan ledband alt sena vara av trots viss rörlighet