• musiktjejen

När anmäler man vilket datum man vill börja få föräldrapenning?

Jag har allt färdigt från Försäkringskassan nu. Papper på vad min SGI är och så. Har anmält till jobbet när jag går och ungefär när jag beräknar vara tillbaka.

Har inte hittat någonstans NÄR man anmäler från vilket datum man vill börja ta föräldrapenning och HUR många dagar i veckan man vill ta ut. 
    När jag är på Försäkringskassans hemsida och klickar mig fram till Anmäl föräldrapenning så kommer automatiskt dagens datum upp. Jag vill inte råka anmäla att jag tar ut från idag när jag först vill börja i juni. 
    Någon som vet?
  • Svar på tråden När anmäler man vilket datum man vill börja få föräldrapenning?
  • mapo51

Du kan anmäla nu, det är bara en anmälan om att du ska ta ut fp, inte när och i vilken omfattning.

Sen ska du begära fp och det kan man göra i omgångar, tex varje månad.
    Försäkringskassan betalar ut pengar för 21-20, exv 21 april - 20 maj och jag har hört att man ska ha begärt senast den 11:e, men det är jag osäker på. 

• Silverchair

Först så anmäler du att du vill börja ta ut FP för ett visst barn sen kan du enkelt klicka dig vidare till att begära FP där man fyller i mellan vilka datum man vill begära FP och hur dagarna ska se ut. Även om du inte ska börja ta ut förrens i juni så är det smart att skicka in begäran nu så du vet att de hinner behandla ärendet tills dess så utbetalningarna kommer igång på en gång :)

• musiktjejen

Jag har redan den där anmälningen om att jag vill ta ut föräldrapenning för ett barn med beräknad födsel den 13/6 upptäckte jag när jag var inne och klickade runt. Men man kan alltså inte redan nu bestämma att från och med den 7/6 vill jag ta ut 5 dagar i veckan?

• khadija

jo då det kan det du, det är bara att gå in och begära föräldrarpenning från det datumet. men tänk på att som nån annan skrev så går deras månader från den 21 till den 20 så det kanske inte blir så mycket pengar då i juni men det beror ju helt på vilka datum du väljer och så, väljer du efter den 20 oxå så kommer de pengarna lite senare bara!!

• IsabelleLi

Klicka på "Begär föräldrapenning" och fyll i alla steg där. Man bör göra det SENAST 1 mån innan man behöver ha första utbetalningen, men gärna ännu längre i förväg. Sen kan jag också tipsa om att man bör begära för hela sommarperioden direkt, eller längre. 

• Minikatt

Men om man ska börja ta ut from dagen barnet föds, då är det ju lite svårt att begära i förväg... Eller kan man skriva bf-datum och sen ändra det om barnet skulle komma ut tidigare eller senare?

• IsabelleLi

Ja, man kan skriva från bf-datum. Kommer barnet tidigare får man göra ny begäran och kommer barnet senare kan man ringa och meddela ändringen.

• Minikatt
    IsabelleLi skrev 2010-04-26 19:03:37 följande:
    Ja, man kan skriva från bf-datum. Kommer barnet tidigare får man göra ny begäran och kommer barnet senare kan man ringa och meddela ändringen.
    Okej vad bra Men det är alltså begäran som man kan göra så med? För anmälan (dvs skickat in moderskapsintyg) har jag gjort för längesen.
Svar på tråden När anmäler man vilket datum man vill börja få föräldrapenning?