• ElisaBe

    Hur överlevde ni?

    Hej!

    Precis fått tvillingar för 2 veckor sedan med planerat snitt i v 38+4. Stora killar 3,7 resp 3,9 kg. Vi har sedan tidigare en son på 2 år. Min man är hemma också och kommer att vara det hela sommaren ändå är man helt förbi av trötthet. Vi försöker sova i skift men det är svårt när de vaknar samtidigt och är helt hysteriska. har varit tvungen att ge upp amningen pga mjölkstockning och andra svårigheter (bl a att få båda att ta tag i bröstet) så de får ersättning. De äter bra men vaknar mycket!! Hur delade ni som redan gått igenom detta? Man får ju ibland lust att bara fly! Känns det igen? Tacksam för alla tips och råd!

  • Svar på tråden Hur överlevde ni?
  • twinkies

    Hej Elisa
    vår son var 16 mån när tvillingarna föddes. Det var tufft i början tills man hittar rutiner.
    Ta en dag i taget. Vi delade upp naten, så att jag sov från kl 19 till 2 och min man från kl. 2 till 8. Andra som jag känner delade upp barnen, så att man inte vaknar hela tiden. Går ut på dagerna, frisk luft och sol hjälper att man känner sig mindre trött. och glöm att städa och fixa ordning hemma. om ni kan få hjälp från vänner eller familj tacka ja och visa hur man flaskmatar.
    lycka till!

  • Jensine

    Be släkten om hjälp med städning/matlagning/städning o sånt istf att dom sitter o gullar m bebisarna, det är sånt som tar på krafterna tyckte jag. Vilken dröm att ha frysen full m färdig mat att värma!
    Rutiner, rutiner ,rutiner - vaknar den en o äter - Väck den andra o mata
    Lycka till!

  • tjejligan

    Vi hade "turen" att hamna på neoantal eftersom tjejerna var tidiga och små, var där i 10dgr. Då var de programerade att ha mat var 3:e timme (vi var tvungna att väcka dem eftersom de skulle ha mat). Jag dubbelammade så min man gav mig dem och somnade om efter maten så la jag tillbaka dem själv (ammade i sängen). Mannen tog hand om hemmet och hämtning och lämning av vår 2,5 år på dagis. Efter 1 månad hemma så fick vi ha 4 h mellan målen på natten vilket blev mer sömn för oss.
    Men visst var man trött men på ngt konstigt sätt så vänjer man sig. Vi synkade alltid tjejerna vaknade en och ville ha mat så väckte vi den andra så att de ALLTID åt samtidigt. 
    Min man var hemma i 3 månader vilket jag tyckter var lagom då hade vi fått bra rutiner.
    Det blir bättre när ni får dem synkade och vant er. 
    Om det går försök att få utökad tid på dagis för det större barnet.
     

  • pojkarnasmamma

    Vi var oxå noga att synka grabbarna i maten. I början skulle de äta var 3;e timma så då väckte vi bägge. Sen när de fick äta mer fritt så lät vi den som blev hungrig först styra.

    Jag ammade bara dagtid, på natten gav vi bara ersättning, så då kunde vi hjälpas åt. Vi gjorde även så vissa nätter att vi tog en matning själv så att man fick ett längre sovpass. Funkade smidigt om de vaknade i skift, blev det kaos var det ju bara att ändra rutiner....

    Lycka till, det blir bättre, även om man fortfarande är trött är den en annan trötthet nu. Våra grabbar är precis 1 år nu.

  • wallis

    ett tips som hjälpte oss var att när man gick upp på natten då en vaknade, så väckte man den andre och matade den efter. Lycka till med dina stora pojkar :)

  • Piff o Puff

    Jag håller med övriga, SYNKA! När den ena vill ha mat så får båda. Turas om på nätterna, antingen varannan måltid eller varannan natt. När vi ibland tog varannan natt fick den som hade "vakten" sova närmast spjälsängen, undermedvetet sov man då lättare eller djupare beroende på plats (annars var det alltid jag som vaknade först). Strunta i städning. Om någon vill komma och hälsa på be dem ta med mat eller fika. Var inte "duktig", gör det som fungerar och är enkelt!

    Hur ni skall göra för att hinna med ert större barn har jag ingen erfarenhet av. Snart kommer ni däremot ha lärt er hur man tar hand om båda tvillingarna själv och då blir ju den andra "ledig".

    Det blir bättre! Förhoppningsvis får ni relativt snart in någon sorts rutiner som gör att allt går lite smidigare.

  • Billabong

    Vi synkade INTE våra pojkar, eftersom de hade helt olika behov ffa när det gällde mat (en var gravt undernärd och låg på neo en tid, den andra fullt frisk och mkt större).
    Tyckte det var rätt skönt att inte ha två vrålhungriga exakt samtidigt för det var inte helt lätt att flaskmata två nyfödda själv.
    Fram tills nu har de fortsatt ha delvis olika sovrytm, men däremot äter de så klart samtidigt numera.

    Vi varierade nattpassen: vissa nätter hade vi ansvaret för varsin pojke (och bytte då varannan natt), andra perioder delade vi istället upp natten och en förälder var ansvarig för båda fram till ca 3 och den andre fick då sova. Fast ibland fick man rycka in för varandra - när det blev skrik och panik.

    Vi hade också ett barn sedan tidigare, knappt 2 år när tvillingarna föddes. Ambitionerna sänktes, det blev mkt TV och filmer att titta på. Alla nära vänner och familj som hälsade på fick fokusera på storasyskonet och sedan passa på att titta på de små korta stunder när storasyskonet var upptagen med toabesök, mat eller liknande. Storasyskonet behöver kompenseras maximalt med uppmärksamhet från andra i närheten. Mormor var mkt här första månaderna och ägnade storasyskonet nästan all uppmärksamhet.

    Det blev avsevärt mkt lättare med tiden, de första tre månaderna var slitiga emellanåt men man vande sig. Redan vid 4 månaders ålder började man ha nyttan av att de är två, då de satt och skrattade åt varandra när de satt i varsin babysitter (ovärderlig, investera i två sådan om ni inte har redan) mittemot varandra.
    Vi var hemma tillsammans i ca 2 månader, därefter jobbade pappan 50% i ca 3 månaders tid - suveränt och väl investerade föräldrapenningdagar i familjen!

  • ElisaBe

    Tack för alla svar! Vi håller mattider nu och ser faktiskt en ljusning när det gäller nattsömnen. Fler tips och idéer tas alltid emot!

  • Mysan31

    Vi synkade inte våra tjejer. Vi delade upp dem på natten. Gubben är natt uggla o jag är morgon pigg. Han tog den som är mäst krävande på natten.

    Har faktiskt inte kämpat med synkning av dom. Dom fick det automatiskt själva. Lite kul. För som någon skrev här så krävde vår ena tjej mer en den andra i början. Nu är dom 3½ mån o äter i princip samtidigt utan att vi styrt upp det. Sover oxå nästan samtidigt. Idag är dom lugna båda två. Första 11 veckorna var jobbigast.

  • Mysan31

    Jo det kan ju vara magen som väcker dom. Jag körde fänkåls thé (ammningsthé)direkt i ersättningen 3 tsk varje gång till min krävande tjej samt minifom det hjälpte. Fast 10 droppar minifom räckte inte. Jag ökade på dropparna succesivt o hon blev en lugnare bebis som sov mer.

Svar på tråden Hur överlevde ni?