• dezibel

Klippa/raka hund

Fick precis en fråga om jag ville hjälpa en kompis att klippa alternativt raka ner hennes långhåriga collie. Han har eksem pga sin täta päls, får alltid fukteksem på stora ytor och lider av sommarvärmen.
    Jag är ju tveksam till denna "nya frisyr" på en så långhårig hund samtidigt är det ju många som rakar sina beardisar...
    Tror ju att hunden skulle tycka det var skönt men hur sjutton kommer han se ut och hur lång tid tar det innan pälsen växer ut igen???
    Han är välskött, välborstad mm så det är ingen lathetsgrej för att slippa pälsvården utan för att huden ska luft och hunden slipper sina eksem.

Vad tror ni, är det nån som har erfarenhet, går det ??? Eller är det en helt galen ide´?

• Svar på tråden Klippa/raka hund
  • Idiolatri

Jag tycker att det är en jättebra idé, som det är nu lider ju hunden av sin päls. Jag har upplevt att det blivit ett helt nytt liv i många långhåriga hundar (spec. under sommaren) när de fått slippa sin långa päls. 

Jag har aldrig själv klippt en hund men rent estetiskt skulle jag gissa på att det blir snyggast att ta ordentligt (klipp kort för eksemens skull) på kroppen men lämna lite mer på svansen och huvudet.
    Min syster hade en briard som också hade problem med fukteksem, framförallt på magen, hur mycket hon än torkade pälsen hann den aldrig torka upp innan nästa promenad. Dessa problem försvann helt när hon började hålla pälsen kort. Och från att ha varit ganska lugn och trött i sitt temperament blev han nästan lite valpig på nytt.
    Det enda negativa ur hundens synpunkt (men kanske inte direkt ur mattes) var att det inte längre var så skönt att kasta sig ner på mage i första bästa vattenpuss.
  • hmcc

Jag har alltid rakat (klipp inte det blir alltid fult) mina pappisar och dom älskar det.

Det finns inga nackdelar om man nu inte rakar på vintern så dom fryser men då får man ha ett varmt täckte.

• dezibel

Ok, tack för svar!
    Men vad ska man ha för skär? Har ett 10skär men det blir väl för kort..sen har jag ett "lagottoskär" 1,4 mm.
    Ja, det här kan bli ett äventyr :)

• SeTa

Jag trimmade min långhåriga schäfer under mage/bröst pga hans eksem. Han skämdes väldigt mycket i början men det gjorde underverk för huden!

• dezibel

Colliepojken är nu nyrakad och lycklig! Blev väl inte så vacker men man såg att han njöt av att blivit av med all den tjocka pälsen, for runt och gnuggade sig mot allt.
    Det har väl kliat och nu när pälsen försvann såg man att det var behövligt pga hans eksem.

• hmcc
    SeTa skrev 2010-04-26 21:26:15 följande:
    Jag trimmade min långhåriga schäfer under mage/bröst pga hans eksem. Han skämdes väldigt mycket i början men det gjorde underverk för huden!
    Dom skäms inte, dom beter sig så för att vi tittar på dom på ett sätt som vi normalt inte gör när vi betraktar det vi gjort och tycker det är obehagligt.

Att hunden skäms är ett förmänskligande.
  • SeTa
    hmcc skrev 2010-04-27 06:47:20 följande:
    Dom skäms inte, dom beter sig så för att vi tittar på dom på ett sätt som vi normalt inte gör när vi betraktar det vi gjort och tycker det är obehagligt. Att hunden skäms är ett förmänskligande.
    Jaja, han betedde sej som om han skämdes. Vill du sätta ett annat ord på det är det helt okej. Jag tror ändå att de flesta förstår hur en hund beter sej när man säger att den skäms. En enkel förklaring alltså, vilket ofta behövs på ett forum där man bara ser skriften.
  • hmcc
    SeTa skrev 2010-04-27 08:45:03 följande:
    Jaja, han betedde sej som om han skämdes. Vill du sätta ett annat ord på det är det helt okej. Jag tror ändå att de flesta förstår hur en hund beter sej när man säger att den skäms. En enkel förklaring alltså, vilket ofta behövs på ett forum där man bara ser skriften.
    Tänk på hur DU beteede dig, kollade där du hade klippt, om det var jämt, om hunden blev snygg och förmodligen var du inte nöjd och hunden känner detta.

Skulle hunden skämmas så skulle tex alla pudlar gå omkring och må dåligt jämt.

Gör du det ofta ska du se att hunden tycker det är skönt både med behandling och resultat.
Svar på tråden Klippa/raka hund