• Jafe

Frukträd i doppresent

Som rubriken lyder, kan man ge bort ett frukträd i doppresent. Tycker att det är ganska fint att ha ett eget träd som växer i takt med att barnet växer. Vilket träd ska man välja i sånna fall?

• Svar på tråden Frukträd i doppresent
  • Diablo

Vad du väljer beror lite på vilken växtzon trädet ska planteras i.
    Jag har en liten fundering dock. Vad händer om de flyttar, för det gör man ju ibland. Lämnar man kvar doppresenten då?

Om du nu har bestämt att köpa ett träd så gå till en plantskola i trakten och se vad de rekomenderar för just växtzonen där trädet ska planteras. Lika så bör du tänka på hur stort trädet kommer att bli. Kommer det att passa i trädgården mm.

• Jenny1

tycker det var en jättebra idé!

• LillaNovaK

Jag tycker det låter som en toppenidé!! Jag bara kräker på alla tennsaker man får som står och samlar damm i bokhyllan...

• snuttP

Vi fick två träd i bröllopspresent.. Mycket uppskattat!! Dock va det inga fruktträd. Ett japansk körsbärsträd och en vide (eller vad det heter)

Viden är bra för den blir inte så stor..

• Anghammarad

Jag har flera gånger gett bort träd i bröllopspresent. Har alltid varit uppskattat. E förutsättning är ju dock att mottagaren inte bor i lägenhet...

• Anghammarad

Vad gäller sort så får man ju fundera lite på om det skall vara ett vackert eller funktionellt träd. Med funktionellt menar jag helt enkelt att det lämnar ifrån sig frukt eller bär som är goda. Det kan ju säkert vara en speciell grej för barnet att plocka frukt från sitt eget träd och äta eller göra paj av.

Vill man kombinera estestik med goda bär så finns det ju få saker här i världen som gör en gladare än ett körsbärsträd i  full blom.

• timri

Det är väl en kul idé att ge bort det. Skulle jag satsa på istället för att köpa dessa tråkiga dopramar, skedar och allt vad det nu är.

• vit pion

Vi har fruktträd till alla våra barn, i trädgården. Min minsta fick ett äppleträd i doppresent. Hon fick även en vinranka. Just nu blommar alla fruktträden och det är så fint.

Svar på tråden Frukträd i doppresent