• Blåblom

3 månaders som bara vägrar amma, jag blir toookig!

Jag vet snart inte vad jag ska göra längre. Min tjej som är 3 månader vill bara inte äta, efter 3 timmar visar hon tydliga tecken på att hon är hungrig men när jag ger henne bröstet suger hon typ 5 tag sen släpper hon och börjar suga på min arm istället.  Jag försöker igen och hon gallskriker bara sen lugnar jag ner henne, försöker igen, samma visa om igen. Så här håller jag på varje dag, varje amning utom natten och morgonen, då äter hon och blir nöjd. Vad 17 kan vara fel, på bvc säger tanten bara att hon får säkert i sig tillräckligt och vill bara inte ha mera men hon kan väl inte vara nöjd efter mindre än 5 min för sen gnäller hon igen efter en timme.
    Just nu så håller jag på att bli galen för jag är helt bunden till hemmet, vågar inte gå nånstanns för hon börjar bara skrika. Hjälp, vad ska jag göra?

• Svar på tråden 3 månaders som bara vägrar amma, jag blir toookig!
  • La Lola

Ge henne ersättning istället?

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Helene70

Varför ger du inte ersättning om du är osäker att hon får i sig tillräckligt?

• Adonai

När amningen har kommit igång har mina barn inte ammat mycket längre än 5 min, om de nu inte har somnat vid bröstet. 

Känner du att mjölken rinner till? 
  • Blåblom

Ja, jag känner att mjölken rinner till så jag vet att jag har mjölk

• snabla

är hon nöjd i övrigt eller jämt missnöjd? Sover hon bra?
    Om det är så att hon oftast är missnöjd och går upp dåligt
    i vikt kan det ju vara Reflux eller annat som krånglar med maten...
    Jag skulle nog först testa att ge ersättning, annars kräv hjälp. lycka till

• Blåblom

Ersättning har jag inte ens tänkt på. Jag testade att pumpa ut och ge henne i flaska och då fick jag i henne ca 60 ml vilket är ganska lite men på BVC så bryr de sig inte om detta utan bara menar att hon äter ojämt och att min mjölk är extra fet eller att hon befinner sig i en utvecklingsfas mm. men jag är ändå orolig att nåt är fel och jag orkar inte med å bråka med henne varje gång hon ska äta.

• Adonai

Om du inte försöker få henne att äta mer, är hon lugn då? Isf kanske du ska låta henne äta så länge hon vill, utan att försöka få henne att äta mer och sen låta henne äta så ofta hon vill (även om det kanske känns "jobbigt" att amma ofta).

• iser

Jag hade jättemycket krångel när jag ammade min fia. Hon gillade inte amningen vilket kanske beror på att hon hade sond första två månaderna så hon blev lat. Jag gick och vägde henne ofta på bvc bara för att se att hon gick upp. Att amma på natten var iget problem, men att amma på dagen, att amma sittande (fick bara ligga ner och amma) etc etc var problem.

på nätterna låg hon brevid mig och friammade och förmodligen fick hon i sig det hon behövde under nattamningen.

Men jag är ledsen att säga det, men jag kämpade massor och hade tandagnisslan, ringde amningshjälpen etc etc. När hon var sex månade la jag av och ingen var gladare än hon. Hon sov bättre, gick upp bättre, blev gladare. Och jag kunde pusta ut.

• Blåblom

Hon är oftast vaken, sover nästan ingenting under dagarna. En timme i vagnen max, sen vaknar hon och gallskriker. Sen ju längre dagen dagen går blir hon bara gnälligare och gnälligare så troligen är hon övertrött min lilla plutta men det går bara inte att få henne att sova och inte heller att äta. Ofta skriker hon bara, vill inte ens ta bröstet ett litet tag mellan kl 17 och 22 på kvällarna, och det här är inte kolik för det har hon också haft.

• Bonnie Tyler

Konstigt att du inte ens funderat på ersättning...?

Om hon inte vill amma, så varför inte prova något annat. Om du verkligen är fast besluten om att du 'ska' amma, prova att handmjölka lite innan du lägger henne till bröstet, så att mjölken rinner till direkt. Då hinner hon få i sig det hon ska på 5 minuter. Förstår inte varför hon ska amma så mycket längre än så åt gången?
    Lycka till...
  • Bonnie Tyler

...det är heller inte så konstigt att amma ofta. Många har bara nån fix idé om att det ska vara typ var 3:e timme. Men mina döttrar har ammat mycket oftare än så.

Om det inte passar dig att amma ofta, så får du väl övergå till ersättning.
  • Bonnie Tyler

...ett annat tips är att försöka amma när hon håller på att somna, det har funkat när mina tjejer har trasslat.

• Blåblom

Problemet är ju att hon inte vill amma ofta, jag försöker var tredje timme men det blir snarare var femte timme jag får i henne mat och då ammar hon max i 5 min och då drar hon ut tutten och skriker. Hon ser inte ett dugg nöjd ut. Tiden emellan gnäller hon bara och jag känner mig totalt misslyckad just nu.

• SaraSahara

Prova att ge henne ersättning efter de 5 minuterna vid bröstet. Då blir hon säkert mätt och nöjd och sover längre stunder.

Ibland finns det ingen förklaring till varför det blir som det blir.
    Jag har börjat ge min son ersättning efter varje amningstillfälle, just för att jag har för lite mjölk. Efter att jag börjat med detta har han blivit mycket nöjdare och sover tyngre. Kanske värt att prova? Då får ju ditt barn både och- bröstmjölk och ersättning.

• teec

jag har samma problem med min tös som dig TS.

det hela började för ca 2-3 veckor sedan (hon är idag 11 v och 3d) då hon inför sista maten för natten började gallskrika. tog 2-3 sugtag och sedan var det stopp. det räckte med att jag visade BH:n så skrek hon.

försökte amma liggandes, ståendes, gåendes, sittandes, mörkt, ljust, mycket ljud lite ljud  - inget fungerade. jag visste hon var hungrig med det gick helt enkelt inte.

BVC sa att mjölken kunde vara tunnare mot kvällen så jag ammade oftare (2-3h istället för 3-4h) men nej. och så sa de att sålänge hon växer och allmäntillståndet är bra behöver man inte oroa sig..

till slut var jag så fördärvad att jag gav henne ersättning och det var inga problem. då äter hon lätt 150 ml.

den enda ammningen på hela dagen som fungerar är den som hon får vid 6 tiden (äter vid 20:30-21 innan sovningen). jag ger henne fortfarande bröstet men hon tar max 5 tag på vardera och sedan spänner hon sig i en båge och skriker.. så då blir det ersättning.

hoppas det löser sig för dig. man blir juh helt knäpp när de små liven skriker.

• Matrixxx

Åh, jag lider verkligen med dig!! Min dotter gjorde precis samma sak, så fort jag gav henne bröstet så gallskrek hon och vägrade ta det. När hon var 2 månader gammal blev allt bara värre, hon bara vägrade ta bröstet och tårarna sprutade.

Mjölken  rann t o m droppade i hennes mun, men det dög inte. Jag trodde jag hade för lite mjölk så jag pumpade också hela tiden för att öka produktionen. När jag försökte få hjälp så fick alla att känna mig konstig, som att jag gjorde något fel och att de aldrig hört talas om något sådant. Jag kände mig helt värdelös och gjorde inget annat än pumpade, ammade och flaskmatade. Så efter att ha försökt ALLT jag kunde komma på, gav jag till slut upp amningen helt när hon var 2,5 månader.  I stället pumpade jag ut mjölken och gav henne i flaskan samt att jag gav mjölkersättning. Helt plötsligt hade jag en supernöjd bebis och en sten förr från mitt hjärta och jag kunde börja njuta av att ha ett litet barn på "riktigt". Jag slutade med pumpningen när hon var 4 månader och började då med smakportioner. Hon slukade allt hon fick i flaskan och nu är hon 7 månader och äter allt, älskar mat och är stor som ett hus, ha, ha... Plus att hon sover hela nätterna igenom

Lycka till

• bellsii

tycker antingen du ger ersättning eller pumpar eller du kan ju göra både emn så du har lite koll på hhur mkt hon får i sej, går hon upp bra i vikt.?

Svar på tråden 3 månaders som bara vägrar amma, jag blir toookig!