• södermamman

ct- och kontraströntgen, fasta innan?!

Vänder mig till FL i brist på info av läkare..
    Jag ska röntga njurarna imorn och har för mig att man ska fasta innan men inte fått info om det. Då allt varit struligt med detta besök vet jag inte om det fallit mellan stolarna att informera mig eller om man helt enkelt inte behöver tänka på något speciellt innan.. Vet ni??

• Svar på tråden ct- och kontraströntgen, fasta innan?!
  • södermamman
    Starkast skrev 2010-04-26 16:38:05 följande:
    Har du fått en kalleslse hem eller tiden/telefon?
    Jag har fått kallelse per telefon, sedan återbud och ny tid per brev..har varitr och lämnat prover idag.
  • Starkast

Senaste kallelsen är alltså brev?
    Där brukar stå om man ska vara fastande.
    Men eftersom du tror det ska vara fasta och telefontiden är slut skulle jag gå dit fastande för säkerhetes skull om jag var du.

• Starkast

Annars kan du söka på nätet om undersökningen, där står hur det ska vara.

• jakebana

Kan inte se någon anledning till varför du skulle fasta inför det. Har du haft blod i urinen eller vad är orsaken?

• Mayen

Jag gjorde en magnetröntgen med kontrastvätska. Då skulle jag vara fastande innan + att jag skulle ha med mig lite olika blodprov som jag fick fixa ett par veckor innan undersökningen. Men det var på huvudet det - fast det kanske är samma som gäller vad gäller njurarna

• Starkast

Jag har gjort undersökningar med kontrast och det har varit olika om det behövs fasta eller inte.

Om det finns minsta risk för att pat. behöver sövas brukar det alltid vara fasta även om det inte är nödvändigt för undersökningen.

Svar på tråden ct- och kontraströntgen, fasta innan?!