• Floff

Min 5½ månaders verkar ha glömt hur man använder nappflaska

Vill så gärna att min lillkille ska börja kunna dricka lite ur flaska så att min man kan vara ensam med honom ett par timmar... Men nu verkar det som att sonen har glömt hur man använder nappflaskan. Han bara biter på pipen och då kommer det ju visserligen ut lite innehåll men då släpper han taget, sväljer och börjar sen bita på den igen. Någon som har något litet råd att komma med? Ska man ge upp eller truga?

Det som gör mig lite arg är att han tog nappflaskan jättefint redan när han var nyfödd och någon månad framåt - men BVC-tanten sa då ifrån att det inte aaaaaaaaalls var bra att använda nappflaska för amningen kunde ju förstöras och ersättning verkade vara likställt med arsenik för henne. Förstagångsförälder som man är och med viljan att göra allt "rätt" så slutade vi naturligtvis med nappflaska och nu går det alltså inte alls. Faaaan. Till nästa barn ska jag skita i BVC's domedagsvarningar och göra det som jag själv tycker verkar bäst.

• Svar på tråden Min 5½ månaders verkar ha glömt hur man använder nappflaska
  • yavanna

Hade samma problem, tror det är precis där sugreflexen försvinner.. Vi gav dessutom flaska då och då hela tiden innan men det hjälpte inte. Har tyvärr inga bra råd å ge dock, tog jättelång tid innan han "lärde sig" igen å vid det laget hade han börjat äta vanlig mat.. Prova mata med kopp eller sked kanske å se hur det går, eller prova olika sorters napp.

• Aruten

Jag hade samma problem. Vi fick absolut inte ge napp eller nappflaska för det kunde förstöra amningen.
    Det slutade med att han varken tog napp eller nappflaska förrän jag var TVUNGEN att sluta amma.
    Det var när han märkte att maten i brösten tog slut som han kunde dricka ur flaska och nu tar han även nappen. Han är nu 5,5 månader...

// S

Kom på att det inte alls var något råd här i utan ville bara du ska veta att du är inte ensam!

• FiaT

Jag har haft samma problem med min son också. Han är 5 månader och när han var fyra månader så slutade han ta flaskan en dag bara, han bara tuggade på den och blev arg när vi försökte ge honom den. Han hade fått ersättning och vatten flera gånger i den tidigare och han tog den hur bra som helst då.
    Nu börjar ha ta den igen =) Så nu ger vi honom vatten i flaska varje dag för att han inte skall sluta ta den igen eftersom jag fortfarande ammar. Ibland tuggar han bara på den och ibland dricker han jättebra.

Mitt tips är att bara nöta in den igen, låta han tugga på den och leka med den så ska du se att det kommer igång igen. Om du har vatten i flaskan så kan du ju ge honom det även fast han har ätit. Det är nog bäst att öva in den igen när han inte är så hungrig eller trött.

Annars kan du prova med pipmugg. Den tar min son jätte bra och har gjort sen 4mån och han tycker den är roligt också för han kan hålla i handtagen själv =) Det blir visserligen lite blöta kläder men det är något man får ta ;)

Lycka till  =)

• Mymlan80

Vad har du för napp på flaskan?

I början fick min son ersättning med "vanlig" rund napp (ESSKA-flaska) sen bytte vi till MAM som har en annan sorts plattare napp.
    Nu har jag börjat ge vatten till smakisarna, och började då med de små ESSKA-flaskorna igen. Funkade inte alls, men gick lite bättre när jag bytte till dinapp. Den ska ju vara mer lik bröstvårtan så kanske prova en sån om ni inte har det?

Välkommen Liten 091203
  • Floff
    Mymlan80 skrev 2010-04-26 20:02:53 följande:
    Vad har du för napp på flaskan?I början fick min son ersättning med "vanlig" rund napp (ESSKA-flaska) sen bytte vi till MAM som har en annan sorts plattare napp. Nu har jag börjat ge vatten till smakisarna, och började då med de små ESSKA-flaskorna igen. Funkade inte alls, men gick lite bättre när jag bytte till dinapp. Den ska ju vara mer lik bröstvårtan så kanske prova en sån om ni inte har det?
    Jag har både MAM och Esska och det är samma med båda tyvärr..
  • Floff
    FiaT skrev 2010-04-26 19:59:21 följande:
    Jag har haft samma problem med min son också. Han är 5 månader och när han var fyra månader så slutade han ta flaskan en dag bara, han bara tuggade på den och blev arg när vi försökte ge honom den. Han hade fått ersättning och vatten flera gånger i den tidigare och han tog den hur bra som helst då. Nu börjar ha ta den igen =) Så nu ger vi honom vatten i flaska varje dag för att han inte skall sluta ta den igen eftersom jag fortfarande ammar. Ibland tuggar han bara på den och ibland dricker han jättebra.Mitt tips är att bara nöta in den igen, låta han tugga på den och leka med den så ska du se att det kommer igång igen. Om du har vatten i flaskan så kan du ju ge honom det även fast han har ätit. Det är nog bäst att öva in den igen när han inte är så hungrig eller trött.Annars kan du prova med pipmugg. Den tar min son jätte bra och har gjort sen 4mån och han tycker den är roligt också för han kan hålla i handtagen själv =) Det blir visserligen lite blöta kläder men det är något man får ta ;)Lycka till  =)
    Okej, då får vi börja öva igen helt enkelt
  • Lize

Min son har aldrig fått prova nappflaska överhuvudtaget (han är nu över 1½år),
    utan jag köpte pipmugg direkt, och det har funkat skitbra!

Det finns ju massa olika att välja mellan, men vi valde "nuk".Dom har också flera olika pipar, men alla passar fortfarande. Finns även större flaskor  som man då kan använda muggpipen på

Lycka till!

• Bovis

Hände precis samma här!! Verkar som man måste hålla vid det. Köpte tusen olika flaskor med olika nappar till, men ingen tog han. Så vi gav upp. Sen när han började med vanlig mat, började vi ge vatten med vanlig Esska flaska. Det har han precis lärt sig nu. Testade då ge både välling, ersättning och bröstmjölk i den. Han totalvägrar! Men vatten går bra. Tror helt enkelt att han vill ha mjölk ur bröstet, en helig stund med mamma. Han KAN dricka ur flaska men han vill inte! Så nu när han är ensam med pappa får han gröt och vatten ist, det går lika bra.

• emmita81

Precis samma här! Jag fortsatte testa med flaskan då och då och truga lite och en gång när hon var riktigt hungrig så gick det ganska bra (även om det tog tid). Sen dess har det funkat kanon! Vi hade välling i flaskan, vet inte om det var godare, eler om hungern helt enkelt motiverade henne mer. Och att jag inte gav upp och bytte till bröstet med en gång.

Ibland undrar man vad det är för fel på folk på BVC!! Intekonstigt att detta med amning blir så känsloladdat när bvc har en sådan attityd!

• Lither

Vi har samma problem. Har precis upptäckt att vår 6-månaders bara tuggar på flaskan som han tog utan problem för bara någon månad sedan. Skulle introducera välling nu i helgen i hopp om att få sova lite mer om nätterna, men när han vaknade klockan 23 för att äta så blev han helt vansinnig av att inte få tutten. Provat flera gånger på dagtid nu istället, men nix! 3 olika flaskor har jag provat, han ratar varenda en. Ska köpa pipmugg idag så år vi se. 

Får lite panik av detta - hade tänkt att gå ut och äta med några vänner nästa lördag (har bara varit ute en gång sen han kom) men om han inte tar flaskan, så får jag snällt stanna hemma.... 
    Fasen också... 
  • Bovis
    Lither skrev 2010-04-27 13:37:32 följande:
    Vi har samma problem. Har precis upptäckt att vår 6-månaders bara tuggar på flaskan som han tog utan problem för bara någon månad sedan. Skulle introducera välling nu i helgen i hopp om att få sova lite mer om nätterna, men när han vaknade klockan 23 för att äta så blev han helt vansinnig av att inte få tutten. Provat flera gånger på dagtid nu istället, men nix! 3 olika flaskor har jag provat, han ratar varenda en. Ska köpa pipmugg idag så år vi se.  Får lite panik av detta - hade tänkt att gå ut och äta med några vänner nästa lördag (har bara varit ute en gång sen han kom) men om han inte tar flaskan, så får jag snällt stanna hemma....  Fasen också... 
    Har ni testat med gröt? Likvärdeigt med välling.
  • Lither
    Bovis skrev 2010-04-27 15:42:25 följande:
    Har ni testat med gröt? Likvärdeigt med välling.
    Jadå, och gröt älskar han verkligen. Han får en rejäl laddning vid 19 snåret innan han skall sova + amning, och han äter som en häst - men han vaknar ändå klockan 23, 02 och 05 och vill äta. Det är alltså inte bara närhet han vill ha, utan han glufsar verkligen i sig på natten när han ammas. 
    Vanlig mat på dagen är han inte så intresserad av, bara frukten, så jag kämpar på med maten och hoppas att det släpper snart.
  • Bovis
    Lither skrev 2010-04-28 17:08:48 följande:
    Jadå, och gröt älskar han verkligen. Han får en rejäl laddning vid 19 snåret innan han skall sova + amning, och han äter som en häst - men han vaknar ändå klockan 23, 02 och 05 och vill äta. Det är alltså inte bara närhet han vill ha, utan han glufsar verkligen i sig på natten när han ammas.  Vanlig mat på dagen är han inte så intresserad av, bara frukten, så jag kämpar på med maten och hoppas att det släpper snart.
    Samma som för oss då. Men vissa står sig tydligen jätte bra på ett mål gröt på kvällen. Föstår inte hur de bär sig åt
  • Melly

Men om han är så stor som 5 1/2 mån så måste han väl inte dricka ur en nappflaska? Låt pappan ge med pipmugg istället

Svar på tråden Min 5½ månaders verkar ha glömt hur man använder nappflaska