• cinnamon4

många uppvaknanden kort efter läggning

Måste bara fråga om det är fler än jag som har det här "problemet", nämligen att vår 6 mån bebis efter insomning vaknar upp igen och måste nattas om, ca varannan timme. Hon somnar alltså först in ca kl 20, vaknar efter 40 min, sover en timme osv, täta uppvaknanden tills jag går och lägger mig (vi samsover) då somnar hon in djupare och vaknar sedan bara för amning ca 2 ggr per natt. 

Undrar om man ska kämpa vidare elelr om enda sättet att ge henne lugn, djup sömn är att gå och lägga sig samtidigt (och därmed får jag gå och lägga mig kl 20...Kul...)
  • Svar på tråden många uppvaknanden kort efter läggning
  • Cuddlebug

Har en 7 månaders och det låter precis som honom det där!! Jättemycket uppvaknanden efter att man nattat honom vid 19.30 tiden.. Ibland var 20e minut.. ibland sover han en timme, men oftast inte längre än det!.. Vi samsover åxå och han sover mycket bättre sen när vi åxå gått och lagt oss, även om han vaknar en 3-4 gånger sen under natten..
    Man vill ju gärna hinna få lite gjort själv under kvällen när lillen sover.. Men som det är nu med alla omnattningar kan man ju nästan lika gärna gå och lägga sig.. Vet inte riktigt hur man ska göra..

• Melly

Kan inte din bebis sova i famnen hos dig eller pappan under kvällen tills att ni ska gå och lägga er? Eller i en bärsjal? Så har vi gjort. Och sen så har vi gått och lagt oss tillsammans eftersom att vi oxå samsover

Blir ju skitjobbigt att hålla på och försöka natta hela kvällarna när man vill umgås tillsammans. Därför har vi valt att låta våra barn sova där vi har varit om kvällarna när dom var så pass små som din bebis

• Kimban

Så va våran kille nu i en period (två tre veckor) han är lite äldre iof. Han vaknade en gång i halvtimman.
    Innan sov han i sin säng på tidig kväll, brukade vakna när vi la oss mellan 22-23 fick då välling och somnade om i vår säng där han sov resten av natten.
    Men när han började vakna så började vi lägga honom i vår säng från början, mest för att kunna lägga sig bredvid honom när han vaknade, det  funkade bättre och nu vaknar han inte alls lika ofta.

Nu måste vi bara vänja honom att sova i sin säng igen,

• Maluttan

Min kille är likadan! Vi har varit ganska förskonade från sömnproblem fram tills ett par veckor sedan. Han är typ 7½ månad. Helt plötsligt har han jättesvårt att somna och sen, precis som era, vaknar han och gråter en skvätt så måste jag hjälpa han att somna om.

Han sover inte så bra i varken sele eller famnen heller så man får vackert gå in och trösta och natta igen kanske en gång i halvtimmen...

Vi håller på att fasa ut amningen nu också, plus att han har lärt sig mycket motoriskt under samma period, vet inte om det finns något samband mellan detta?
    Han har också blivit supermammig och vill bli buren typ jämt. Känns som om alla våra helt fungerande rutiner har blivit som bortblåsta och vi bara famlar efter nya som funkar bättre.
    Hur gör ni med kvällsmat tex, vad och vid vilken tid?
    Det är väl en fas de går igenom, min bvc sköterska nämnde att denna period mellan 6-9 månader kan vara knökig med sömnen eftersom deras lilla värld bara blir större och större hela tiden.

Tips mottages hjärtligt =)

• cinnamon4

Skönt att höra att jag inte är ensam. Min dotter är sex mån och tre veckor så det kanske är klassiskt för 7 mån-åldern? 

Igår somnade hon tillsist in i åtminstone ett par timmar genom att pappan här tog över och vaggade henne till sömns. Kanske känner hon lukt av bröstmjölk när jag ligger bredvid och vill äta istället för att sova?... Och gärna för mig, pappan får gärna ta över :)
    Vi ger henne gröt ca en timme- en halvtimme före läggning. Hon vägrar välling. 
  • Snart vår tur

Vår tjej gjorde så oxå, från 6-8 månader. Tror det var någon slags fas. Hon somnade vid 20,00. Vaknade 20,45..höll låda fram tills 23-tiden. Men det var under dessa kvällspass hon lärde sig krypa, klättra, dansa och andra rackartyg. Det gav sig självt en dag bara.

• Lota

Har en son på snart 7 mån o han är likadan för tillfället..Separationsfas nu mellan 6-9 mån o olika på alla barn hur de reagerar. Vi har tillgodosett hans behov av närhet o samsover, gör det även annars också, men han somnar i sin spjälsäng o har förut sovit gott där fram till 0-2.00 men nu är det uppvak en par ggr under kvällen för att se att vi är kvar, så nu tar vi över honom när vi lägger oss.

Ju mer man ger dem den närhet de vill ha under denna fas desto fortare går den över tror jag, de lär sig att de kan lita på att vi finns kvar där fastän vi inte är i samma rum.

• Maluttan

Vad skönt att det inte bara är min grabb =)

Cinnamon4 Vi har med provat gröt. Första gången typ en halvtimme innan sovdags, det gick inte, han blev ju hur pigg som helst och kunde inte sova på evigheter. Så vi sköt tillbaka den måltiden tills ca 3 timmar innan läggdags, men nu är ju hela poängen med kvällsgröt borta, så det blev ett till lagat mål då istället.
    Vi har inte testat välling än, men tänkte börja med det snart. Det som är jobbigt med det är att då ammas han bara en gång under dagen, ja forutom morgon- och nattamningen, jag känner att det är lite tråkigt. Men jag känner att killen skulle inte vakna så här mycket om min mjölk räckte som kvällsmål. Jag inser att han behöver mer =/

Han har precis lärt sig stå och det är ALLT han vill göra i sängen nu. Så min läggrutin att sjunga lite och sen gå ut innan han somnat funkar inte längre, han ställer sig upp och passar man han inte så ramlar han ju såklart och tjongar i huvudet =(

Så nu får han somna brevid mig i sängen, när han somnat in så lägger jag över han i sin säng och där får han stanna tills jag går och lägger mig då får han sova med mig istället. Men innan jag går och lägger mig hinner han ju vakna flera gånger och behöver hjälp att somna om...

• milli79

Japp har haft det så ja iallaf sen han var 4mån (han är nu 9,5mån) sambon o jag turas om att gå in, riktigt jobbigt. Vi får ofta gå runt med honom i famnen tills han somnar om men ibland räcker det att vända honom på sidan. Spelar ingen roll när vi lägger honom. Det har blivit lite bättre (men nu sista veckan är det var 10min-1h) nån gång har han sovit 1h. Har tänkt att man kan ha honom i famnen hos oss i vardagsrummet men då blir han bara pigg så det funkar inte.

Svar på tråden många uppvaknanden kort efter läggning