• Anonym (Förtvivlad.)

Personutredning.Så sjukt ledsen.

Jag har aldrig tidigare befunnit mig i en situation där jag blivit kallad till en personutredning.Jag har svårt som det är att reda ut alla begrepp som jag får via brev och internet har inte gjort mig mycket klokare.Nu står jag här förvirrad och känner mig sjukt kränkt och ledsen.Jag har aldrig tidigare blivit kallad av tingsrätten ang stämning eller fått brev om att det ska göras en personutredning.Jag förstår inte hur allvarligt det är och varför en personutredning ska göras och vad allt detta innebär.Har läst lite på internet om vad de vill veta etc och det känns inte alls bra att sitta där och känna sig ut och invänd.Jag har inget i registret sedan tidigare.Har aldrig haft problem med missbruk eller liknande.Vad som hänt är att jag blev påhoppad och livrädd som jag var så kastade jag upp knytnäven och fick in en fullträff.Jag har aldrig ens slagit någon tidigare.Jag har läst anmälan emot mig och även lämnat in en motanmälan.Jag ville, efter att ha läst igenom anmälan, lämna in ytterligare en ang förtal eller liknande eftersom jag kände mig oerhört kränkt av alla lögner som stod däri, men det var tydligen inte aktuellt.
    Det första som hände när jag fick veta att jag fått brev ang detta var att jag blev illamående och kräktes.Inte pga att jag är gravid utan för att det känns som att denna hemska människa faktiskt håller på att komma undan med det han gjort.Jag tänkte att vad i helvete skickar detta ut för signaler till omgivningen? att manblir straffad för att man försvarar sig?Det sjuka är att i en sådan situation så funderar man inte ens på huruvida man ska försvara sig eller ej, man bara gör det och reagerar rent instinktivt eftersom man är rädd.Jag tänker inte gå in på fler detaljer men kan säga som så att vissa personer är tydligen värre att försvara sig emot än andra.När en person befinner sig i en viss position så ska man tydligen bara tacka och ta emot.

Nu undrar jag om det är någon som vet hur allvarligt det är när man får en sådan här kallelse.Finns det fortfarande en chans då eller är man i princip redan utdömd?
    Känner att jag behöver någon ro i detta och finns ingen att för närvarande ringa eftersom det är "efter kontorstid" som det heter.

• Svar på tråden Personutredning.Så sjukt ledsen.
  • MissMango

Detta låter verkligen konstigt. Du har all rätt i världen att försvara dig mot angrepp, även fysiska.
    Googla på jurister, jag vet att det finns några som sitter i sthlm man kan ringa till dygnet runt. Fråga där, om inte annat för dig egen sinnerso

• Anonym (Förtvivlad.)

Vill som sagt inte gå in på detaljer här men kan inboxa om jag lyckas klura ut hur man gör.
    I vissa situationer blir det värre av försvar.Jag kan säga som så.
    Ibland önskar jag nästan att jag direkt efter hade gått ut med någon tråd och efterlyst vittnen eller något, för jag vet att det fanns människor runtomkring som såg vad som hände och som måste ha blivit lika förbluffade över det de såg som jag som upplevde det.Det var ingen trevlig liten scen som utspelades precis.Det var brutalt.

• MissMango

Jag ska berätta vad som hände mig en gång för längesen. Jag kände mig inte säker då jag skulle hem och skaffade mig en tårgas, alltså en riktigt tårgas. Detta var innan alla lagliga grejer kom i form av skunksprej o dyl.
    Så då jag gick hem en kväll (jobbade sena kvällar) kom en idiot och försökte prata med mig. Då jag avfärdade honom försökte han ta i mig. Jag blev vettskrämd och slet upp mig tårgas och tömde hela rasket i ansiktet på honom.
    Inte så smart kanske, han började yla och vips kom en polisbil inbromsandes.

Kort sagt, det blev en röra och jag blev anmäld både för misshandel och innehav av vapen.
    MEN jag struntade faktiskt i det. Jag var tjugo år gammal, ensam och slet för att klara mig med jobb och plugg. Skulle då en jävla tokdåre hoppa på mig? Skulle jag låta mig våldtas och/eller misshandlas? Absolut inte! Jag hade rätt att försvara mig ansåg jag även om det skulle ske med olagliga preparat. Jag sade till mig själv att jag vill se den åklagare som syr in mig för att jag fredat mig mot en våldsman.

Och jag fick rätt. Åtalet gick ut på att jag oprovocerat tömt min behållare med tårgas i hans ansikte, att han inte hade skadat mig eller uppfört sig på ett sådant sätt att jag hade uppfattat honom som hotfull.
    Försvaret gick ut på mina egna tankegångar om att jag hade rätt att freda mig mot en okänd man som tydligt hade visat avsikter att förgripa sig på mig. Detta kunde vi själklart inte bevisa då han faktiskt bara försökt att ta i mig.
    Men jag fick faktiskt rätt. Åtal om misshandel lades ner och jag fick böta en slant för tårgasen.

Lita på dig själv, tala ut ordentligt och förklara dina tankegångar

• Anonym (Förtvivlad.)

Usch, jag skrev längsta inlägget och så såg jag att jag blivit utloggad och glömde att göra en copy and paste*suck*

Jag tror att som 20 åring, eller vilken ålder som helst för den delen, så har man det lite i bakhuvudet att något hemskt kan hända när man man är ute och går sent.Om någon tar tag i en och man har spray i fickan så är det nog lätt hänt att den slinker upp.Jag vet inte om jag hade vågat spraya någon men jag hade nog garanterat gjort det om personen hoppat på mig, oavsett om man "skulle ha" sådan spray eller ej.Alla reagerar ju individuellt.Det som skrämmer en får en annan att nästan hoppa ur skinnet och försvara sig direkt.En rädd människa kan reagera på så många olika sätt.

Svar på tråden Personutredning.Så sjukt ledsen.