• Monsa

Vad är en brödtext?

Så här står det udner en uppgift som ska lämnas in, vad betyder det exakt?
    Just punkter och brödtexten, hur menas det? :

Stil, teckenstorlek och rubriker
    Rekommenderat typsnitt är Times New Roman (Arial, Verdana), och 12 punkter för brödtexten samt 14 punkter och fetstil för rubriker. Tydliggör också överrubriker och underrubriker genom att använda olika teckenstorlek.

• Svar på tråden Vad är en brödtext?
  • Husfrun

Brödtexten är ju den text du skriver efter ex rubriken o underrubriken.
    Tex om du har" Banan" som rubrik har du den på 14 punkter
    "bananens ursprung" som underrubrik ex 13 punkter å så själva texten på 12 punkter, förstår du?

• Gloire de Dijon

Brödtext är den löpande texten, alltså inte rubriker osv.

• frulan

Brödtexten är väl text under rubriken?

Rubrik i fetstil 14 punkter (t ex 1 Rubrik)
    Brödtext i vanlig stil 12 punkter

Underrubriker (t ex 1.1 Rubrik eller bara en rubrik) i t ex fetstil 12 punkter
    Brödtext i vanlig stil 12 punkter

Rörigt?!

• anilova

Punkter ar storleken pa texten. 14 ar alltsa storre an 12. Sattarna pa en tidning matte storleken pa en text med en linjal, och storleken mattes med punkter, om jag har fattat saken ratt.

Brodtext ar sjalva essensen i en artikel eller uppsats. En artikel inleds ju ofta med en ingress, alltsa en snartig inledning, liksom en akademisk uppsats ofta inleds med ett abstract och en inledning. Manga akademiska texter har ocksa sma stycken som talar om hur uppsatsen ar upplagd, typ "i avsnitt 1.2 tar jag upp.... och i avsnitt 3.5 sammanfattar jag". Dessa sma textsnuttar ar alltsa INTE brodtexten, utan brodtexten ar dar du sammanfattar litteratur, beskriver dinsa resultat, analyserar och sammanfattar.

I Word kan du ofta beskriva vilken sorts text det ar for att fa hjalp med layout (Normal, Rubrik, Underrubrik, Brodtext)

Lycka till med uppsatsen!

• Monsa

Tack så mycket, har inte läst svenskan än och där kanske jag hade fått lite mer vana. Det är religion jag läser nu så jag hoppas ju förstås att det går bra, kanske inte är så avancerat egentligen! Tack för svaren/Monsa

Svar på tråden Vad är en brödtext?