• Anonym (trött)

Trött på hunden

Jag älskar min hund och vi har haft mycket roligt ihop genom åren. Nu har det kommit en bebis till familjen och han är fullständigt odräglig. Hunden, alltså. Jag vet inte om han alltid har varit det och jag bara inte har sett det eller om det är för att jag lägger mindre tid på honom nu. Jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte tränar mer och går längre promenader där han kan få vara lös och för att jag tänker hemska tankar om att jag inte vill ha honom längre. Är man inte på helspänn hela tiden under promenaden så drar han i kopplet eller sticker om han är lös. Det blir liksom inte kul att gå ut då och allt blir bara värre. Han skäller och muckar och jag vet inte vad jag ska göra. Visst, det skulle jag ha tänkt på innan jag skaffade honom men tankarna på barn fanns inte då och jag trodde allvarligt att jag skulle bli en bättre matte.

Några träningstips? Några peppande ord om att det fixar sig? Något alls?

• Svar på tråden Trött på hunden
  • Anonym

Nu vet jag inte alls själv.
    Men jag väntar barn och vi har 2 hundar. En stor och en liten. Den stora är min sambos och den lille min.
    Vi ska ha barn nu i början på juni.

Vi ska ha hundarna i bilen när vi ska hem från BB, då hundarna ska få känna bebisens lukt innan träffa h*n.
    Tror att man inte ska puffa undan hunden utan visa att detta är en bebis som ska stanna. Att inte glömma bort sin hund. Kan nog lätt hända när man är helt slut och så.
    Men kela så mkt du kan med hunden , så att den inte känner sig utanför.

Lycka till!

• Anonym (trött)

Tack för att du svarar. Kel och kärlek får han massor och allt funkar bra med bebisen. Med odräglig menar jag att han springer längs staketet och skäller när han är ute ensam i trädgården, skäller inne för att han vill ut, vägrar gå fint i koppel, rymmer när han är lös, stjäl mat från köksbordet och köksbänken... Och givetvis precis när jag sitter och ammar eller byter blöja eller försöker få bebisen att sova.

• Tamme

Hej hej.

Jag har en golden kille på 2,5 år och fick en dotter för 1.5 månader sen.
    Min vovve får mycket mindre uppmärksamhet och han har börjat bli lite jobbig. Han skäller mycket, nåt han aldrig gjort innan och han drog i kopplet.

Jag har dock varit lite envisare och jobbat en del med honom. Jag går ut med honom ca 2 ggr varje dag och då går vi långsamt och han får inte gå framför barnvagnen. Varje ggn han drar i kopplet tar jag tillbaka honom och ger mig inte förrän han gick fint. Det jag dock aldrig gör (eller nästan aldrig) är tycker synd om honom. Jag var medveten om att han skulle få mindre uppmärksamhet och därför försöker jag ge honom så mycket tid jag kan.

Den tiden du har för din hund försök utnyttja det på bästa sätt. Tänk inte på vad du int ekan ge hunden och vad den saknar och ge den det bästa du kan. Sticker den om den är lös så ha dne kopplad. Drar den i kopplet så var lugn och dra tillbaka den och jobba med den så mycket du kan. 

Jag kan känna mig jätteirriterad ibland och frustrerad men det hjälper inte situationen. Men jag föstår verkligen din situation. Hoppas du löser det. 

Lycka till 

• mammanmalla

Ska inte skriva en hel uppsats men vi fick barn för 5 veckor sen och det blev förmycket med hund....som tur e har jag en mamma som älskar honom så han fick flytta dit på obestämd tid....såååå skönt om jag ska vara ärlig. Han har det mycket bättre där, dom bor på landet och han har 5000 kvm att springa fritt på annat än hos oss här kan vi inte släppa honom för då rymmer han, har hållt på att bli överkörd ett antal ggr.
    Kan tillägga att vi nu har 4 barn i familjen och vi skaffade hunden när vi hade 2, den minsta var då 10 månader och trodde inte då att vi skulle skaffa fler, hade vi haft det i tankarna så hade vi absolut inte skaffat hund

• Anonym (trött)

Åh, tack. Jag var så rädd att få en massa kommentarer om hur jag inte borde ha skaffat hund alls och sånt.

Egentligen drömmer jag om en lösning som din, mammanmalla, men det finns ingen som tar honom. Jag vill ju inte sätta ut en annons på blocket. Han är ju  min älskling. Och så skäms jag för att jag har såna tankar.

Och tack för konkreta träningstips, Tamme. Jag ska verkligen försöka. Det är bara så tråkigt att alla promenader måste bli en kamp och ett träningstillfälle. Förr kunde jag gå och filosofera eller prata med en kompis medan han gick fint i kopplet eller sprang lös men höll sig i närheten. Nu måste jag ha benkoll på honom precis hela tiden. Det är inte kul att vara ute längre.

Skällandet får mig att vilja strypa honom. Framför allt är jag rädd för vad grannarna ska säga. Jag kan ju inte gå ut och ta honom varje gång eftersom jag är upptagen med bebisen.

• Anonym

Sök en fodervärd kanske? Annars måste du se till att träna hans huvud. Kör spår, tricks, lydnad osv så hjärnan får jobba.

• Anonym

Antingen ger du din hund det den behöver i form av träning, motion och stimulans eller så får du se till att någon annan ger den det.
    Att ha hund ska vara roligt inte vara ett måste och ge dåligt samvete och en hund förtjänar att få sina behov tillfredsställda.
    En understimulerad hund lider och blir ofta odräglig och skapar irritation hos dig vilket hunden känner och så är den onda cirkeln igång...och ingen av er mår bra.

Börja med att ta långpromenader med hund och barnvagn för att hunden ska få motion ett par timmar per dag, oftast beror ju "dragandet" på överskottsenergi så det kan ge sig efter ett par dagar eller så får du träna bort dragandet.
    Låt hunden leta efter sitt foder utspritt på gräsmattan, enkelt och hunden får använda skallen.
    Köp en klövjeväska hunden får bära på promenaderna, brukar trötta ut hunden men vänj den sakta. Ge hunden ett rått märgben när du känner att du inte pallar mer, det håller den sysselsatt ett tag.
    Nu skriver du ju inte vad det är för ras och hur du brukar jobba med hunden så det är svårt att ge råd.
    Men sanningen är väl att vill du behålla din hund måste du ta tag i detta och ge hunden mer tid annars mår både hunden och du bäst av du lämnar bort den till nån som har tiden och orken.

Lycka till med orken & motivationen :)

Svar på tråden Trött på hunden